Full version: Resa i Juni
Lena
Hej

Jag skulle vilja ha tips på resmål, där det finns fina trädgårdar att se, med mycket växter. I juni fyller jag jämna år och vill fira detta med en resa , har någon tips? Det bör vara inom Europa då jag inte vill vara borta längre än en vecka i början av Juni som allla här förstår

Lena zon 4
Åsa, mälardalen zon 2
Mainau är ju alltid trevligt och det är fin miljö, natur etc. runt Bodensjön. Tyvärr är nog början av juni lite sent om man vill titta på rhododendron (men blir det en aning kyligare än normalt så kan det hända att prakten håller i sig en bit in i juni) men där nere borde avdelningen med rosor ha satt i gång att blomma. +Det finns ju en massa fina träd och andra blomsterplanteringar.

Det går många bussresor till Mainau och de brukar vara ca 1 vecka långa. Jag har själv åkt bussresa till Mainau och tyckte det var ett trevligt sätt att resa det var ju många pauser, inte som när man åkte på bilsemester med farsan och man fick knipa ihop för att han ville ha så få pauser som möjligt. (Den bussresan jag åkte på varade i runt 8 dagar tror jag och då gjordes det även besök i Österrike, Schweiz och Lichtenstein, tyvärr finns firman jag åkte med inte kvar längre)
pisanggoreng
Jag bokade just flygbiljetter till Nice till början av juni.
Där finns gott om parker och trädgårdar...
caprifol
Södra England förstås!! För engelsmännen är ju gardening betydligt mer än en hobby - det är blodigt allvar - och resultaten blir därefter. På sydkusten finns massor av underbara trädgårdar både privata som öppnar för visning under helgerna och offentliga som alltid är öppna. Föreslår Hampshire så får ni hela New Forrest på köpet. (Dessutom har ni Isle of Wight inom synhåll och nåbart med kort båttur).
caprifol
netaave
I juni tycker jag du ska hålla dig i Sverige. Ser att du bor i zon 4, kan då föreslå en resa till Skåne och se alla Rhodedenron och annat som inte finns i din zon blomma.
I Brösarps backar brukar det också vara vackert den årstiden. Finns många fina ställen att bo på i alla prisklasser. Hela österlen är som en stor blommande trädgård då, men även Sodiero och parkerna i Helsingborg är värda ett besök.
Skicka efter lite broschyrer redan nu.
Castea
Irland har vackra trädgårdar i juni. wub.gif

Dock har landet rätt ostadigt väder, skurar de flesta dagarna men bara kortvarigt. Och vilken grönska som uppstår i detta klimat! wub.gif

Powerscourt Gardens nära Dublin är t ex ett tips på fin trädgård.
adrian
Det verkar kul...smile.gif
Castea
Det är det! Hela County Wicklow, där bl a Powerscourt Gardens ligger, är mycket sevärt och ligger nära Dublin. Det går riktigt bra att peta sig runt med buss och pendeltåg, om man inte vågar sig på att köra vänstertrafik i hyrbil med ratten till höger. wacko.gif

Annat sevärt i County Wicklow förutom Powerscourt Gardens: de fina kuststäderna Bray (gammal kurort) och Killeney. Fotvandringar i Wicklow Mountains och Glendalough-området.

Fridfullhet och grönska vart man än vänder sig.

Naturligtvis finns det temaresor och paketresor till Irland också, men personligen föredrar jag att resa och utforska på egen hand.
Rossi
Azorerna är jättefint med härlig natur och fina blommor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon