Jag har förstått av alla inlägg att det är fullt möjligt att spara amaryllis till nästa år, det är mycket man inte vet.
Har därför några frågor; om man inte har tillgång till det där mörka och svala stället som verkar vara så viktigt i många fall. Utan har en lägenhet med normal uppvärmning, en balkong och inget annat, hur förvarar man amaryllisarna då för att de skall blomma nästa jul?
Skall de inte ut på balkongen i sommar?
Samt skall man inte plantera om dem, det ser ju hiskeligt trångt ut som det är nu. (Min amaryllis som precis har börjat blomma för andra gången är inköpt på den närmsta matvaruaffären.)/A
Här hittar du flera svar på dina frågor.
Mvh
Fenja
Jo, när din blomma har blommat klart klipper du av stängeln. Sköt plantan som vilken annan krukväxt som helst den trivs ute på balkongen under sommaren - har du den i söderläge med gassande sol så låt den stå i lite skugga... I oktober slutar du vattna helt, så bladen vissnar ner helt. Jag som också bor i lägenhet ställer in mina under diskhon och låter de stå där tills man ser nya ljusa blad som sticker upp ur löken! Då tar du och planterar om dem och vattnar tills du ser knoppen komma upp ur löken, sluta då vattna igen för inte knoppen ska ränna iväg på höjden. Sedan är det bara att börja om!
Lady Hamilton
14-01-2006, 17:38
Om du vill kylförvara den under vilan kan du ha den i kylskåpet
Tack så jättemycket Hamilton och Emser för lättförståeliga svar...
Skall jag inte plantera om? /A
Lady Hamilton
14-01-2006, 19:07
CITAT (arnek @ 14-01-2006, 19:04)
...Skall jag inte plantera om? /A

Omplanteringen gör man sedan när man vill "driva löken" igen, brukar oftast bli på höstkanten
Angående omplanteringen... Jag har fått lära mig att de vill stå trångt, att man kanske bara ska ha ett par cm runt om löken i krukan. Så står mina och det har funkat ganska bra iaf.
Jag tror bara att man gör löken en tjänst genom att ge den bra med utrymme, när jag har gjort så med mina och då har en enda lök lätt fyllt upp en hel liters kruka med sina rötter. Ang. sval dvala för lökarna verkar inte det vara så viktigt, jag har mina ibland i förrådet och ibland i cyckelrummet, förstanämda är rumstempererat och andra är snarare varmare än det.
Man brukar väl säga att löken ska ha en fingertopp mellan sig och kruk kanten!
Sommartorparn
15-01-2006, 18:19
CITAT (Carex @ 15-01-2006, 15:01)
Ang. sval dvala för lökarna verkar inte det vara så viktigt, jag har mina ibland i förrådet och ibland i cyckelrummet, förstanämda är rumstempererat och andra är snarare varmare än det.
Har mina på fönsterbrädan året runt (gömda bakom gardinerna). Kyla tycks inte vara nödvändigt. Viktigt är däremot att när blomman har vissnat ska man fortsätta pyssla om dem så att den växer massor med blad. Bladen ska sedan vissna ned och ge näring till löken. Det trixiga är att få dom att blomma just till jul. Egentligen är det en vårblomma.
CITAT (Sommartorparn @ 15-01-2006, 18:19)
CITAT (Carex @ 15-01-2006, 15:01)
Ang. sval dvala för lökarna verkar inte det vara så viktigt, jag har mina ibland i förrådet och ibland i cyckelrummet, förstanämda är rumstempererat och andra är snarare varmare än det.
Har mina på fönsterbrädan året runt (gömda bakom gardinerna). Kyla tycks inte vara nödvändigt. Viktigt är däremot att när blomman har vissnat ska man fortsätta pyssla om dem så att den växer massor med blad. Bladen ska sedan vissna ned och ge näring till löken. Det trixiga är att få dom att blomma just till jul. Egentligen är det en vårblomma.
Precis... När jag var i florida så blommade amaryllisarna i folk rabatter lagom till påsk!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.