Hannele
Själv har jag inte röstat än - men böjer mej för majoriteten.
Jag äger många många böcker om ämnet, ligger varmt om hjärtat för mej. wub.gif
evarina
Öööh, jag ville bara kolla ställningen, innebär det att jag inte får rösta? Är det för att man inte ska bli påverkad eller?
/Eva
Berith
Japp! Du kan inte kika först och rösta sen! rolleyes.gif
yla
hej hopp tongue.gif
tänkte bara lyfta upp denhär så att alla röstar wub.gif
Berith
Av antalet röster i jämförelse med antalet lästa så är intresset tydligen inte så stort..... sleep.gif blink.gif wink.gif
yla
många vill ju kolla hur det gått laugh.gif tror jag
fast få har ju röstat wub.gif
det håller jag med om
unsure.gif
därför tänkte jag få lite fart i röstandet
o kanske de e fler som gjort som evarina o kollat
hur det gått o sen inte fått rösta unsure.gif
o de e ju synd om de e så laugh.gif
Betty
Och så lyfter vi upp den igen! biggrin.gif Nu har jag åxå röstat! biggrin.gif
Berith
Hallå?! Vart tog alla Nej-röstare vägen? ohmy.gif wacko.gif
Hannele
Kanske ja-röstare fuskar och röstar flera gånger...?? wacko.gif
Det ska bli intressant att se, om de verkligen kommer att delta i diskussionen senare om örterna....?
mynta
Va?! Går det att rösta flera ggr. Konstigt att det inte finns ngn spärr för det... Fast den här Ja-röstaren har bara röstat en ggn & tänker då inte fuska...*bläng* wink.gif laugh.gif
Berith
Man skulle ju kunna tro att dom fuskar, men det har nog Ingemar sett till att det inte går.... wink.gif En klok man som säkert inte bryr sej om den här omröstningen alls!

Hmmm.... Det pågår väl inga spännande diskussioner nu om olika kryddväxter så varför skulle det bli annorlunda med en avdelning till? blink.gif huh.gif
Wargen
Tyvärr
Hannele
"Det pågår väl inga spännande diskussioner nu om olika kryddväxter så varför skulle det bli annorlunda med en avdelning till?"

Det undrar jag också, Berith. unsure.gif
sanna
´...
Hannele
"de lägsta sandlådenivå-angreppen" ? ? wacko.gif

Ska man bara säga ja och amen, Sanna? Jag var lika mycket emot en egen avdelning för Pallkragar, för jag tycker fortfarande att de kan diskuteras under avdelning Krukodling. Det oöverskådligt med så många Avdelningar - dessutom skriver vissa Nytt Inlägg istället för att fortsätta på en påbörjad tråd... Svårt att orka klicka överallt.
Det pågår inga spännande diskussioner om olika kryddväxter nu, så varför skulle det bli annorlunda med en Avdelning till??
Ralf
CITAT (sanna @ 29-04-2003, 13:33)
CITAT (Berith @ 29-04-2003, 08:14)
Man skulle ju kunna tro att dom fuskar, men det har nog Ingemar sett till att det inte går....  ;)  En klok man som säkert inte bryr sej om den här omröstningen alls!

En liten fråga om netikett, Berith:
insinuerar du att det fuskas?

Det vore väl i så fall bra om du, om du anser att så är fallet, presenterade bevis för den saken innnan du sprider dina mycket otrevliga uttalanden?

Men snälla Sanna Berith skriver ju att det inte fuskas! För det kan inte fuskas. Så jag begriper inte hela ditt långa inlägg. Påhopp på wargen ser jag inte ens… Vad menar du??
Själv har jag ingen åsikt i denna fråga o det avspeglar sig också i denna omröstning smile.gif, så nu vet ni vem som står för 50 % av ”vet ej” rösterna.

Netikett är svårt, precis som det är lika svårt att skriva bra kritik.
Berith
Hej Sanna!
Måste börja med att tacka dej för att du är ärlig, jag värdesätter ärlighet. smile.gif
Men jag känner att jag måste förklara mej lite…

En liten fråga om netikett, Berith:
insinuerar du att det fuskas?

Nej, jag insinuerar inte att det fuskas i omröstningen. Tvärtom!

Det vore väl i så fall bra om du, om du anser att så är fallet, presenterade bevis för den saken innnan du sprider dina mycket otrevliga uttalanden? Det skapar ju bara en så otrevlig stämning härinne. Äkta beskyllning eller skämt. Min åttaåring kör också med den metoden när hon inte får som hon vill. "Hon fuskar!!!" Man uttrycker sig inte på det viset bland okända människor, privatpersoner vars enda syfte är att få vistas här i lugn och ro, i fredlig samexistens och få diskutera sitt största intresse - odling.
Jag ber om ursäkt om mina uttalanden uppfattas som ’mycket otrevliga’. Jag har efter några år här på forumet lärt känna många av er, och räknar er inte som ’okända’. Och jag hoppas också att några lärt känna mej och vet att det inte är min mening att vara otrevlig eller att skapa en otrevlig stämning på forumet.
Men även om jag känner igen många av signaturerna här så var det faktiskt första gången jag la märke till dej idag, Sanna! sleep.gif

Det är annorlunda att tala/ skämta på det sättet bland människor som är en bekanta, men här i anonymiteten måste man hålla på nät-etiketten, det är a och o, annars brakar allt samman direkt. Och det tror jag säkert att kloke Ingemar, vem han nu är, jag är ny här, håller med om också!
Synd att du inte vet vem Ingemar är – det är webmastern här på forumet. Mycket trevlig! wub.gif Och säkert också mycket klok, som jag skrev.

Vad var det som hände? En vänlig undran från wargen resulterar i de lägsta sandlådenivå-angreppen. Jag tror inte att vitsen med detta forum är att man ska sitta och tjafsa om skitsaker och beskylla andra fredliga skribenter för fusk!
Håller med dej om att det är tråkigt när det blir tjafs om skitsaker!

Jag tackar dig för din lektion i sökmetodik på world wide web, min fråga har dock inte förändrats. Jag är alltså fortfarande intresserad av ett "levande" utbyte av erfarenheter och odlingstips vad beträffar örter, kryddor och medicinalväxter - ej av häxor, flygsalvor, örtuppslagsböcker eller annat.
Trevligt att du är intresserad av örter osv, det är många här som är det. Även om jag själv inte odlar varken örter eller kryddor så läser jag andras inlägg. Jag försöker lära mej om sånt jag inte kan och här på forumet finns många som delar med sej av sina kunskaper. Och vi har diskuterat dessa ämnen tidigare, många gånger, och jag hoppas det blir många diskussioner till! Men för den skull behöver vi ju inte en ny avdelning, Köksträdgården duger gott!
Lite synd bara att du inte är intresserad av 'örtuppslagsböcker' - Wilhelm lärde oss en hel del med sina 'Nattens örter' på gamla forumet wub.gif - hämtade ur en 'örtuppslagsbok'!

Jag är ute efter ett svenskspråkigt, seriöst diskussionsforum och jag kommer att söka efter det på egen hand från och med nu. Tack ändå för allas hjälp.
Lycka till Sanna! smile.gif

PS! Tack Ralf.
Och du Hannele! biggrin.gif Hoppas att andra också lagt märke till att vi varit nästan lite överrens! Vilket ju händer väldigt väldigt sällan....
Wargen
Tyvärr
Ina
Ge dej inte Wargen - jag vill ha dej kvar här!! rolleyes.gif

Din signatur är nog min favorit.... wink.gif
Almabama
Jag tycker det skulle bli lättare att hitta om det var fler kategorier, istället för att sitta och söka igenom en hel avdelning med närliggande så går man ju rakt på kärnan. Perfekt! Det går ju att göra underavdelningar också om det skulle göra det lättare.
Betty
CITAT (Hannele @ 29-04-2003, 14:01)
Det pågår inga spännande diskussioner om olika kryddväxter nu, så varför skulle det bli annorlunda med en Avdelning till??

Det handlar inte bara om kryddväxter. Medicinalväxter är så mycket mer än så. Varför så negativ? Om det skulle visa sig att ämnet är för litet så går det ju att slå ihop med nån annan avdelning sen i så fall, eller...
Berith
Missa inte Wilhelms informativa små snuttar om olika medicinalväxter i Köksträdgården! smile.gif wub.gif
Ella
Jag skulle gilla om det blev fler avdelingar, det hade gärna fått ha formen av underavdelningar.

Tex så skulle man kunna dela up prydnadsväxter i perenner, klängväxter, fååringar, rosor. Kanske man skulla kunna ha en avdelnig för stenpartiväxter. En uppdelning som liknar de i trädgårdsböcker.

Jag kan också tänka mig att diskussionen om just medicinalväxter skulle utväcklas med en speciell avdelning för dessa!

Ella
Hannele
Det har inte pågått några diskussioner om olika medicinalväxter tidigare, så varför skulle det bli annorlunda med en Avdelning till??
Virgo
Det finns ingen som helst anledning att ha en avdelning om medicinaväxter. Intresset är ju inte så stort har jag sett. Nu tänker jag inte på omröstningen utan jag kollar antalet inlägg på mina trådar om medicinalväxter.
Skatbon är mycket intressantare, många som läst och många som svarat. Det kanske skulle vara en ny avdelning?? Skatbon

Bara för att man kan använda en ört till matlagning och även bota tandvärk eller lindra klimakteriebesvär så behöver man inte skapa en avdelning till om samma växt. tongue.gif
Wargen
Tyvärr
Berith
CITAT (Berith @ 30-04-2003, 07:00)
Missa inte Wilhelms informativa små snuttar om olika medicinalväxter i Köksträdgården!  :)  :wub:

CITAT (Wargen @ 01-05-2003, 11:32)
Har tyvärr inte sett/läst någon av Virgos trådar, vilket visar hur man får sitta och leta igenom hela forumet för att hitta en sak om en viss inriktning, typ med.växter. Men jag fortsätter att leta efter ett annat ställe på nätet där man kan hitta samlad info, hoppas det går att diskutera på den siten isåfall. Om jag ska diskutera dylikt på odla så blir det väl under småprat, har inte tid/lust att sitta och leta trådar.  -_-

Kan man inte ens klicka sej vidare till en avdelning som redan finns tror jag inte att det skulle bli annorlunda med en helt ny avdelning!! wink.gif blink.gif huh.gif

(Med risk för att få på nöten igen!) wacko.gif
Wargen
Har inrättat mig i ledet och ställer numera frågor på tillbörligt sätt!
Ralf
CITAT (Wargen @ 01-05-2003, 11:32)
Har tyvärr inte sett/läst någon av Virgos trådar, vilket visar hur man får sitta och leta igenom hela forumet för att hitta en sak om en viss inriktning, typ med.växter. Men jag fortsätter att leta efter ett annat ställe på nätet där man kan hitta samlad info, hoppas det går att diskutera på den siten isåfall. Om jag ska diskutera dylikt på odla så blir det väl under småprat, har inte tid/lust att sitta och leta trådar. sleep.gif

Jag brukar använda sökfunktionen o har alltid hittat det jag har sökt, om det har funnits. O har det ej funnits har jag frågat och fått svar.
Hannele
" Det verkar som om man måste hålla sig i skinnet för att bli accepterad här..."

Tja, själv gör jag mej inte populär när jag opponerar mej mot nya Avdelningar...
Men får man inte lov att säga ens det, så är det lite dummt?
wacko.gif
Hannele
"Bara för att man kan använda en ört till matlagning och även bota tandvärk eller lindra klimakteriebesvär så behöver man inte skapa en avdelning till om samma växt", skriver Virgo klokt.

Underavdelningar verkar vara bättre allternativ.
malinkamalej
Jag är nog van vid forum med en högre konfliktnivå tror jag... ...när folk här beklagar sig över "påhopp" förstår jag ingenting. Jag har läst två debattrådar om huruvida det är en bra idé eller ej att införa en ny avdelning om medicinalväxter. Där har jag sett exempel på olika åsikter i sakfrågan, men det måste man väl få ha? Däremot har jag inte sett något som ens påminner om något jag skulle kalla "påhopp".

Min erfarenhet från andra diskussionsforum är att den princip som verkar funka bäst är att man har några få, ganska breda ämnesindelningar, och så delar man upp dem i fler allteftersom det visar sig att något smalare ämne diskuteras väldigt flitigt. Typ, om väldigt många diskuterar medicinalväxter under rubriken "småprat" eller "köksträdgården", då är det dags att starta en ny avdelning för det.

Jag röstade dock ja - om det finns folk som vill ha en ny underavdelning är det väl klart att de ska få det. Är man inte intresserad själv är det ju bara att låta bli att läsa. Och om det visar sig att det blir väldigt få inlägg under den rubriken kan man ju stänga forumet igen.

Malin
Micke
Jag är rätt ny i forumet, men tycker mig märka en viss tendens: oberoende av område tycks det mesta dyka upp under småprat. Alltså för det mesta under helt fel område. Vad är det då för idé att splittra ytterligare ett område?

Förlåt en yngling.

Micke
Virgo
Hej,
Detta är ju i högsta grad ett småpratsämne. Kolla in köksträdgården för ört och kryddinfo.

Nu är det bara ungefär tusen kvar som kan rösta!! tongue.gif
Mariann
Jag har röstat. Tycker att det kan vara som det är, det är ett väldans klickande runt redan. Malinkamalej hade goda åsikter där. Diskutera det i köksträdgården och blir diskussionerna många och långa, skapa DÅ en ny avdelning. Det finns ju INGET som hindrar att snacka om det NU, eller?unsure.gif
e_sedell
då skulle vi ju kunna skaffa ett om Orkidéer och Bonsai också, det är ju lika avikande om inte mera det också....
mynta
Upp!
pimpim
Vad hände med denna tråden då? Får väl lyfta den igen smile.gif .

Pia
Hjortronsylt
Jag röstade såklart JA 000.gif
Christa
Jag har ingen klar åsikt i frågan men ett argument för att rösta nej kan vara att det är lite dålig aktivitet i köksträdgården. Ju fler avdelningar det finns ju färre blir det nog som läser i varje avdelning.

Det kan i sin tur innebära att man får färre svar eftersom åtminstone jag ofta svarar på frågor för att jag råkat få syn på dom.

Jag har ledsnat lite på odla just därför att man numera får så få svar i köksträdgården. Om man istället slog ihop några avdelningar kanske fler skulle få syn på frågorna och bidra med svar.

*Stintan*
Hur aktuell är den här tråden då? 9 år gammal och forumet är ju omarbetat flera gånger sen dess. wacko.gif
Christa
CITAT (*Stintan* @ 11-10-2012, 08:13) *
Hur aktuell är den här tråden då? 9 år gammal och forumet är ju omarbetat flera gånger sen dess. wacko.gif

Den låg på första sidan i småprat i alla fall så någon måste ha tyckt att den är aktuell. Jag kollade inte på datumen. Mina argument i frågan är dock fortfarande relevanta och dom gäller ju inte bara medicinalväxter.
Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 11-10-2012, 08:13) *

Tiden går snabbt! giggle.gif
Aqvakul
CITAT (Hjortronsylt @ 11-10-2012, 04:41) *
Jag röstade såklart JA 000.gif

Varför gräver du upp en nio år gammal tråd? thumbdown.gif
Hjortronsylt
CITAT (Aqvakul @ 11-10-2012, 15:13) *
Varför gräver du upp en nio år gammal tråd? thumbdown.gif

Ja, varf;r g.gif
Forumvärd
Den här tråden är låst

Tråden har legat inaktiv sedan 2003 innan den lyftes igår, torsdag.

Det är bättre att skapa en ny tråd i ämnet om man vill diskutera det.

Väl mött i forumet!

Heléne, forumvärd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon