Full version: Telefonbedrägeri?
adrian
Jag blev uppringd och en kvinnlig inspelad röst sade på engelska till mig:

Du har vunnit en kryssning till Karibien, tryck 9 för vidare instruktioner...

Givetvis gjorde jag inte det, och jag tror att detta kan vara nåt som jag hört om förut... wink.gif

Är det inte så att genom att trycka på 9:an t.ex så kan jag debiteras på räkningen för ett annat samtal eller bli lurad på pengar?
forget-me-not
Det där är bedrägeri ja. Skrevs om det här på odla för kanske en månad sedan eller något.
*Felix matte*
HÄR kan du läsa om bedrägeriförsök
och HÄR
adrian
Tack, jag hade missat detta..smile.gif
Björken
Alla sådana samtal ska polisanmälas.
*Felix matte*
CITAT (Björken @ 14-01-2006, 17:22)
Alla sådana samtal ska polisanmälas.

Tror inte att anmälningarna leder till något alls. Tar bara upp en massa tid.
Eftersom många anmälningar är gjorda så försöker man få fram vem/vilka och varifrån bedrägeriförsöken kommer och då gör fler anm ingen nytta.
Bedrägerisamtalen har pågått så länge att alla borde förstå att man inte går på en sån bluff.'Bara det att man anmodas betala in en stor summa pengar för att få vinsten ... borde få varenda uppringd att lägga på luren.
Tycker jag iaf.
adrian
Ja särskilt de som inte har köpt någon lott eller vad det nu är... biggrin.gif
Emser
Jag fick ett liknande samtal, men jag hade blivit utvald till en Karibienv resa...jag skulle bara knappa in mitt kreditkorts nummer.... Hahaha! Undrar vad som hänt om man gjort det?

"Grattis till Sveriges fetaste telefon räkning....500 000SEK?"....minst, eller?
kristerh
CITAT (Emser @ 14-01-2006, 17:35)
jag skulle bara knappa in mitt kreditkorts nummer.... Hahaha! Undrar vad som hänt om man gjort det?

"Grattis till Sveriges fetaste telefon räkning....500 000SEK?"....minst, eller?

Inte telefonräkning men ditt konto skulle länsas omgående.
krister
Lady Hamilton
Ja vi är många som har blivit uppringda, men som jag har förstått har det gått "bra" för alla som INTE har uppgivit sitt kontokortsnummer smile.gif
Björken
Vill bara förtydliga mitt tidigare inlägg om att polisanmälan ska göras. Polisen själva säger att så ska ske, det var inget som jag bara tog ur luften. Var själv i kontakt med polisen i ett sådant ärende bara nu i veckan och de bad uttrycklligen att jag skulle informera så många som möjligt att anmälan ska ske. Det försöker jag också göra men ibland når man inte fram med sin information ordentligt, tyvärr. Trodde i min enfald att detta forumet med så många som varit utsatte för olika typer av samtal skulle vara ett bra sätt att få ut en sådan här information.
Men det är naturligtvis upp till var och en som blir utsatt för bedrägeriförsök om man vill göra anmälan eller inte.
Rossi
CITAT (Björken @ 15-01-2006, 10:40)
Trodde i min enfald att detta forumet med så många som varit utsatte för olika typer av samtal skulle vara ett bra sätt att få ut en sådan här information.

Håller med! Det är ett jättebra sätt! (Men ibland är det som om alla bara vill säga emot .......)

Klart att man ska polisanmäla. Man måste offentliggöra och agera och inte bara rycka på axlarna.
*Felix matte*
CITAT (Björken @ 15-01-2006, 10:40)
Vill bara förtydliga mitt tidigare inlägg om att polisanmälan ska göras. Polisen själva säger att så ska ske, det var inget som jag bara tog ur luften. Var själv i kontakt med polisen i ett sådant ärende bara nu i veckan och de bad uttrycklligen att jag skulle informera så många som möjligt att anmälan ska ske. Det försöker jag också göra men ibland når man inte fram med sin information ordentligt, tyvärr. Trodde i min enfald att detta forumet med så många som varit utsatte för olika typer av samtal skulle vara ett bra sätt att få ut en sådan här information.
Men det är naturligtvis upp till var och en som blir utsatt för bedrägeriförsök om man vill göra anmälan eller inte.

Men snälla du... jag sa väl aldrig att man inte fick anmäla. blink.gif
Nu börjar det bli lite obehagligt tycker jag... kanske bäst att låta bläcket torka och hålla käft ett tag.

Anledning till att jag skrev inlägget är att jag på tevenyheterna hört polis säga att de har nog med anmälningar för att börja "ringa in" ligan...minns inte längre vilket land de trodde "ligan" fanns.

och visst fick du väl ut information till alla på forumet (alla som läser inlägget)
Björken
Tack Rossi!!!!
Det kanske inte alla förstår är, att eftersom det fortsätter med alla dessa "bedrägeritelefonsamtal" så är det fortfarande människor som går på det annars hade de lagt av för länge sedan.
När en handling är kriminell är det faktiskt vår ansvar att göra något åt det. Ena stunden rycker man på axeln och säger att ah det är ingen idé att göra något för det har så många andra gjort andra gången förfasar man sig över den arbetsgivare som vill avskeda sin anställda busschaufför för att han griper in i misshandel.
Nu vill jag inte med detta säga att jag inte tycker att chauffören gjorde rätt och att arbetsgivaren är väldigt korttänkt som vill göra sig av med en medarbetare som har så mycket empati i sig så han bryr sig om sina medmänniskor, vare sig han känner dem eller inte.
Men den stackars "gamla tant eller farbror" som blir blåst på en massa pengar, kanske hela deras lilla sparkapital av någon "glädjespridare" på telefon då ska man inte göra något åt det.
Brott är brott och det ska aldrig på något sätt löna sig att begå en brottslig handling.
Lotta150
CITAT (adrian @ 14-01-2006, 17:03)
Jag blev uppringd och en kvinnlig inspelad röst sade på engelska till mig:

Du har vunnit en kryssning till Karibien, tryck 9 för vidare instruktioner...

Givetvis gjorde jag inte det, och jag tror att detta kan vara nåt som jag hört om förut... wink.gif

Är det inte så att genom att trycka på 9:an t.ex så kan jag debiteras på räkningen för ett annat samtal eller bli lurad på pengar?

Jag fick också ett sådant samtal igår...hade de siktat in sig på Örebro igår kanske tongue.gif Jag la bara på luren. Har också hört polisen säga att de inte "behöver" fler anmälningar nu; att de har så det räcker för att ringa in ligan.

(Adrian, nå't helt annat - åkte bakom en bil idag märkt med "Brutala Blommor" ... rolleyes.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon