yenny
Jag skrev tidigare i en hoya tråd att min Fallskärmsranka var på väg att dö.. den har skrumpnat från roten sad.gif jag har troligtvis varit för frikostig med vatten, eller så är det värmen från elementen som tagit kål på den.

I alla fall.... jag har lyckats rädda endel rankor och nu är frågan... vad är bästa sättet att lyckas få rötter på den?
(jag har för mej att den är svårrotad?)
zaaritha
Fallskärmsranka?
yenny
en sån här är det:

zaaritha
Hittade inget på google om hur man rotar den, tyvärr!
Hoppas att nå´n med erfarenhet av växten hör av sej!
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker just den växten är lättrotad, bara klippa av rankan ca 5-7cm under ett bladpar, låt varje stickling ha 2 bladpar. Sedan har jag låtit sticklingen torka i åtminstone några timmar, efter det har jag stuckit ner sticklingen ganska djupt så det nedersta bladparet har varit bara någon mm ovanför jordytan. Jorden jag har använt är porös såjord uppblandad med perlit. Jag har vattnat lite och sedan har jag satt en plastpåse över med lite lufthål i. Sticklingarna har jag sedan ställt i ett vanligt ljust fönster utan gassande solsken.

Såhar har jag gjort och jag brukar få 100% av sticklingarna att ta sig men det kanske finns ytterligare sätt som funkar.
yenny
och jag som satte de i vatten i väntan på svar... tror du det är någon fara om de får vänta tills i morgon med att komma i jord... jag är lite trött nu och orkar nog inte plantera växter.
Gertie
Här är ett helt annat sätt att rota Ceropegior.

http://www.shoalcreeksucculents.com/ceropegiacare.html

Jag tycker det är underbara växter.
wub.gif

Lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon