Full version: Belysning?
Piffpuffen
I år tänkte jag verkligen sattsa och så MYCKET fröer (vårlängtan). Problemet är bara att jag inte kan något om vilken belysning jag ska ha. Har kikat lite i forumet och fatar jag det rätt funkar det med vanliga lysrörsarmaturer? Ska man har reflektor också? Vilken sort lysrör ska jag använda, antar att det är olika ljusspektran det hänger på. Hur många ljuskällor behövs? Finns det någon bra "tumregel" per kvadratmeter eller liknande?
Såg att det fanns högtrycktsnatriumslampor till salu. Till hur stor yta räcker en sådan? På vilken höjd sätter man den?

Tusen frågor har jag och hoppas att nån kunnig person kan hjälpa mej. Som tur är har jag en händig sambo som kan bygga och greja så får ja bara bra tips på lampor så ska vi sätta igång och bygga ställningar så alla små plantor ska få plats.
Lady Hamilton
CITAT (Piffpuffen @ 14-01-2006, 22:35)
.....Såg att det fanns högtrycktsnatriumslampor till salu. Till hur stor yta räcker en sådan? På vilken höjd sätter man den?.............

ohmy.gif Nu är jag INGEN expert utan dina frågor skulle igentligen besvaras av TeliaNet (sök gärna på hans inlägg) Men jag kan ju försöka svara lite i allafall.

HPS 400W Monterad på 140 cm höjd täcker ett område på 2x3 m
(den bör vad jag vet inte vara närmare plantorna)

Lysrör 2x 58W Monterat på 40cm höjd täcker 0,7x 1,6m
OBS den höjden rekommenderas INTE vid plantuppfragning då gäller ca 10-15cm ovanför plantorna

En del av dessa uppgifter har jag hittat i Willabs katalog
jåj
Hej.
Jag är ingen expert heller .... Läser du reklamen och söker här på forumet så "måste" manha ....

Men tekniska högskolan i Lund konstaterade förra året att de vanliga billiga kallvita ljusrören gav bäst tillväxt!

Själv använder jaglysrör för frösådden innomhus och senare i garaget en högtrycksnatrium lampa (400 wat) den var topp of the line när jag köpte den för 6 årsen men i förra årets debatt så var ljusfärgen så fel att den knappt var användbar !
Reklam och experter ? ....

För mig fungerar billiga lysrör och armaturer med refläktor från "rivnings firmor" kostnad armatur för 2 *60 wat 125:- 2 st lysrör 60:-
Detta hängs 15 cmöver sådde.

Lycka tilloch använd pengarna på frö

HälsningarJÅJ
karjo
Jag undrar hur länge ni har lyset på? Dygnet runt eller?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (karjo @ 15-01-2006, 11:16)
Jag undrar hur länge ni har lyset på? Dygnet runt eller?

14-16timmar är lagom även växter behöver vila, vill man göra det enkelt för sig programmerar man in en timer.
karjo
Tackar! Timer är ju en bra idé, smidigt... smile.gif
Piffpuffen
ok var bra med lite svar. Låter ju bra att det ska funka lika bra med "vanliga" kalla lysrör. Är som någon skrev här bättre att lägga pengar på fröer!

Om man har vanliga lysrör och har dom 10-15 cm över plantorna, hur tätt behöver jag då sätta lysrören??
kerstin z5-6
Nej -jag tycker inte alls att det vanligaste svaret här är att "man måste ha" tvärtom -de flesta här rekommenderar väl helt vanliga lysrör ?

En tumregel är att sådden ska belysas -om du sår i tex glassboxar ger det sig själv hur många du får in under ett dubbellysrör
58 w rör/armatur till/ är längre än 36 w -

Generellt skulle jag svara, som vanligt att :

Här en beskrivning över mina val av lysrör .Ett otal finns på marknaden -allt ifrån halogen och kvicksilver till speciella "växtlysrör.
Jag använder beg armaturer samt en del nyinköpta.
Dubbla, eller tredubbla, hållare/armaturer för 36 w eller 58,
Två sådana behövs på bredden för ett bord som är ca 1.20 brett .

Jag gillar lysrör i 900 serien. Man kan börja med vanliga lysrör tex 2 x 36 W 2 st lysrör 36W/965, Dagsljusrör med vitt ljus -eller vad man får tag på. Har man bara begagnade att tillgå så har jag drivit upp minst tre årskullar perenner även under sådana.
Skillnaden lysrör och fönsterbräda varianten är enorm -och var vad som startade mitt intresse för att överhuvudtaget så-
Att det blev så bra resultat smile.gif!!
smile.gif
AndreasBlomquist
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-01-2006, 12:31)

Kerstin,

Jag har en följdfråga här.. Mitt odlingsbord som jag byggt ihop är 129 centimeter brett eller djupt om man nu vill säga så. Jag har för närvarande byggt ihop 3 stycken "armaturer" som vardera är 30 cm bred där uppe och 36 cm där nere vid reflektorns slut. Planen var från början att sätta alla dessa 3 reflektorer bredvid varandra så att de i princip låg 1 cm från varandra (se illustration). Räcker det om jag har 2 av dessa istället på denna bredden av odlingsbord och i så fall vilket avstånd bör jag sätta mellan dem?

CITAT
Så är hade jag tänkt att ha:

*        **        **         *

Alltså så att de låg kant i kant i princip.

Är det alltså för tätt?
kerstin z5-6
laugh.gif Aha -en typisk maskulin fråga laugh.gif
flåt:)
Men bra fråga ,

Nu måste jag tänka lite ....

Ja och nej ... det måste du SE- bättre än jag kan svara på det
men -
belyses alla sådder på bordet med två?-även när de kommit upp en bit ?
Ja då räcker två

Blir det inte för varmt under tre -kan mer ljus inte skada heller ..

Ljuskäglan är ju bredare än armaturen

Jag har alltid mina fria dvs ej ihopkopplade -så jag kan luta dem
På vänster sida bordet alpiner -bli aldrig högre än 10 cm .. alltså lågt ljus
På höger -kanske nån hög perenn -20 cm från bordet

Alt dubbelrör A högre upp än dubbelrör B -över samma bord ,om du förstår hur jag menar ?

smile.gif
AndreasBlomquist
Jovisst förstår jag hur du menar. De olika armaturerna är ju individuellt justerbara för att kunna anpassas till olika växtstorlekar.

Tack för svaret!
lissa
När ni säger 14-16 timmar..betyder det att dom är tända under hela dagen eller släcks dom när det är tillräckligt med dagsljus?????
kerstin z5-6
Det betyder att de är tända 14 -16 tim oavsett dagsljus -
Fönsterljus är helt försumbart och gör ingen större verkan på växters tillväxt före mars april -om ens då .. om vi pratar fönsterljus i bostad
Däremot kan man välja att ha lysrören på nattetid /om eltaxan är bättre då
Växterna bryr sig inte ,bara de får sina timmar

Detta innebär också att när det blir trångt kan man ev köra tvåskift smile.gif
men då får de bara 12 tim var smile.gif
racketeer
CITAT (AndreasBlomquist @ 15-01-2006, 23:27)
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-01-2006, 12:31)

Kerstin,

Jag har en följdfråga här.. Mitt odlingsbord som jag byggt ihop är 129 centimeter brett eller djupt om man nu vill säga så. Jag har för närvarande byggt ihop 3 stycken "armaturer" som vardera är 30 cm bred där uppe och 36 cm där nere vid reflektorns slut. Planen var från början att sätta alla dessa 3 reflektorer bredvid varandra så att de i princip låg 1 cm från varandra (se illustration). Räcker det om jag har 2 av dessa istället på denna bredden av odlingsbord och i så fall vilket avstånd bör jag sätta mellan dem?

CITAT
Så är hade jag tänkt att ha:

*        **        **         *

Alltså så att de låg kant i kant i princip.
Är det alltså för tätt?

hej jag skulle vilja skicka med en bild.
så du får se hur mitt växt bord ser ut.
men vet inte hur man gör.
jag provade men när jag trycker på förhands granska så är det bara en länk...?

men den ligger uppe på mitt album.
jag har byggt det själv och jag har 4 st philips växtlysrör 36 watt styck
och bordet är 120cmx 60cm
alltså 200watt/kvadrat. som di lärde skriver att det ska va.
jag är nybörjare och har inte hunnit testa hur bra det funkar än.
men min teori är :att fröna ska gro i rumstemp ,jag har bänken inne i huset nu därför lysrör högt upp för värmen inte ska bli för hög.
när dom grott till små plantor ska dom ner i källaren och rören nära. temperatur ca 13-15g vid plantorna. jag har ca 10 grader i källaren och hoppas inte tempen blir högre än 15 med rören igång.

har du någon bild på ditt bygge??
skulle vara kul att se hur det blev.
jag ska odla alla olika sorter av änglatrumpet jag kommer över jag har fått tag på 7sorter hittills.
odlar även en massa annat....
lycka till .

//Danne
Lady Hamilton
CITAT (racketeer @ 12-02-2006, 20:33)
........jag ska odla alla olika sorter av änglatrumpet jag kommer över jag har fått tag på 7sorter hittills........

Det skulle vara kul om du ville skriva vilka sorter du kommit över smile.gif
Lägger in bilden åt dig................

lissa
Tack Kerstin z5-6 för svaret om belysningen. Jag har bara satt på extrabelysningen när det har börjat skymma. Nu får jag nog möblera om ordenligt. Jag har nämligen ljuset över elementet där dom nyfödda finns, men nu har jag ju lärt mig att jagska flytta bort dom som just har grott för att dom ska få stå svalt istället för varmt...för detär väl det jag ska göra...eller??
kerstin z5-6
Det finns ju många varianter -men kan man ha koll på att de små gror, inte mer , inte blir långhalsade", skulle jag nog ha rören på husets svalaste plats -och gro över elementet som vanligt -Sen flytta dem till ljuset

Du ska se vilka fina plantor du kommer att få ! smile.gif
lissa
Tack Kerstin z 5-6...., med ditt råd, och ett som Fenja gav mig i en annan tråd hoppas jag på att dom blir bra i år biggrin.gif
racketeer
CITAT (Hamilton @ 12-02-2006, 21:09)
CITAT (racketeer @ 12-02-2006, 20:33)
........jag ska odla alla olika sorter av änglatrumpet jag kommer över jag har fått tag på 7sorter hittills........

Det skulle vara kul om du ville skriva vilka sorter du kommit över smile.gif
Lägger in bilden åt dig................

tack för hjälpen med bilden.

jag har:
vit enkel
rosa enkel
lila dubbel
röd enkel
gul enkel
mini blå
mini vit
svart enkel
ha ha det blev ju 8 st!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon