Full version: perennasådd
katah
Jag har sått precis perenner (rostvin, julros, bollviva, backsippa...)som behöver en köldperiod.

jag ska ha dom här inne ett par dagar och sedan ska de ut i kylan!

Ska jag vattna dom om jorden blir torr, täcka medlite snö eller?

NÄR de seda nnågon gång har grått, kan jag ta dom in i växhuset för att driva dom fram lite fortare, eller är det bättre att bara vänta snällt rolleyes.gif ?

undrar Katah
kerstin z5-6
Nej , du ska inte ha dem inne ett par dagar -nån enstaka kan gro -och vad ska du göra med den nu ? .. blir petigt och svårt ...
Så ställ ut inom 24 timmmar oavsett vad rådet på påsen säger -

Jag förstår att du har tillgång till växthus -därför blir naturligtvis mitt svar utifrån det .

Kylperioden är till för att bryta frövilan -byttorna kan vara luftigt inslagna i fiberväv eller öppna plastpåsar och därefter packade i en plastback -tex

Ställ ut hela backen på skuggigt ställe där det inte blåser

En del drar bitar av gamla damstrumpor över sådderna för att förhindra fåglar katter och andra djur att störa .Kolla fukten ibland -men man brukar inte behöva vattna -har du snö -begrav hela backen under den -ger bra temp
När ditt växthus håller 5-10 grader,nattetid-kan du ta in dem där för drivning -självklart -det är ju det som är kul , med växthus:)
Om du har en fläkt frostvakt kan du starta tidigt
Jag börjar i början mars i Västerbotten
Tillgång till frostvakt fläkt är då för mej ett måste -de gror snabbt i växthusmiljön.

Perenner är inte lika kinkiga som ettåringar o grönsaker, den kan tåla en dipp i temperatur mot nollan , men inte ofta -bladen blir fula men de tar sig
Lycka till!
I album frösådd finns lite bilder från mitt lilla växthus -det blev så proppat så nu har jag ett större smile.gif
katah
Tack snälla du för dina kunniga svar... jag springer direkt till sådden och bär dom ut!!!! biggrin.gif
katah
de får tillbringa natten i växthuset, där är nu bara + 2 grader.
Jag får leta lite strupbyxor i morgon, det var väldigt bra tips, vi har ju lite förnyfikna katter i granskapet.
kerstin z5-6
laugh.gif Jo och det brukar vara varmt o skönt i växthus tycker mina kissar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon