Eva 33c
Nu sitter jag här igen med en katalog från EasyPlant (kom som bilaga till Allt om trädgård) Jag har aldrig skickat efter något från detta ställe. Jag har en liten "fördom" mot kataloger som är så här "glassiga" i färgen. smile.gif
Men ideen med att sälja ett mellanting mellan egen frösådd och färdiga plantor är egentligen inte så dum. Finns det någon här som prövet, vad var dåligt eller vad var bra?
rolleyes.gif
Fenja
Sök på Easy Plant så hittar du tidigare diskussioner om detta. De flesta har nog inte så god erfarenheter av dem... Jag säger: Köp någon annanstans, de är inte seriösa!!
Mvh
Fenja
Berith
Man kan ju fråga sej varför en "seriös" tidning som Allt om Trädgård delar ut reklam från en "mindre seriös" firma som easyplant? unsure.gif
pisanggoreng
CITAT (Berith @ 15-01-2006, 07:49)
Man kan ju fråga sej varför en "seriös" tidning som Allt om Trädgård delar ut reklam från en "mindre seriös" firma som easyplant?  :unsure:

För reklamintäkternas skull, förstås.

Tittar man noggrant i Easy Plants katalog så ser man att "blomsterprakten" i många fall är ett
(ganska lyckat) experiment av klipp-och-klistra-lekar. De redigerar helt enkelt bilderna så att
blommorna mångfaldigas. Jag skulle aldrig köpa av ett sådant företag. Däremot är det kanske
bra kvalité på plantorna- det vet jag inte eftersom jag aldrig beställt därifrån.

Men som sagt- sök lite för det har diskuterats förr.

smile.gif
Eva 33c
Tack för svaren!
Jag gjorde en sökning innan jag frågade men sökte för kort tid tillbaka i tiden och fick inga träffar. Nu har jag läst de gamla disskussionerna. Jag var mest intresserad av verkliga erfarenheter av växterna. Att katalogen ser manipulerad ut och växterna ibland fått nya svenska namn ger ju ett oseriöst intryck som hindrat mig från att beställa alla tidigare år. Men så tänkte jag att kanske VÄXTERNA är OK i alla fall? Men jag ser att alldeles för många har erfarenheten att växtena är både mögliga och döda när de kommer.
Så det blir som vanligt, ingen beställning från Easy Plant. Toppen med ett forum där man kan lära av andras misstag!! biggrin.gif biggrin.gif
Klematis
Jag skulle oxå fråga om den katalogen. Tänkte som du att när den kommer med Allt om trädgård så borde det ju vara ok. Men då vet jag-ingen beställning här heller.
kristerh
jag måste säga (som vanligt) att jag aldrig haft problem med deras plantor,
men man ska ju vara medveten om att det är sk pluggplantor, alltså väldigt små plantor, de är bra förpackade och fina,
varför inte testa med en mindre beställning wink.gif
krister
Eva i Skåne
Jag har aldrig handlat därifrån, ännu...

men jag förvånas över att företaget finns kvar år efter år om deras plantor skulle vara så dåliga som vissa anser.

Jag ska nog testa och bilda mig en egen uppfattning.
kerstin z5-6
Nu har de köpt upp Flower beauty med ...tyvärr mad.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Diana
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-01-2006, 21:49)
Nu har de köpt upp Flower beauty med ...tyvärr  :angry:  :wacko:  :wacko:  :wacko:

VA? vilka har gjort det ?
ohmy.gif
Betty
CITAT (kristerh @ 15-01-2006, 19:50)
jag måste säga (som vanligt) att jag aldrig haft problem med deras plantor,
men man ska ju vara medveten om att det är sk pluggplantor, alltså väldigt små plantor, de är bra förpackade och fina,
varför inte testa med en mindre beställning  ;)
krister

CITAT (Eva i Skåne @ 15-01-2006, 21:40)
Jag har aldrig handlat därifrån, ännu...

men jag förvånas över att företaget finns kvar år efter år om deras plantor skulle vara så dåliga som vissa anser.

Jag ska nog testa och bilda mig en egen uppfattning.

Eftersom de kör med i mina ögon falsk marknadsföring (manipulerade bilder) så räcker det för min del för att jag ska låta bli att beställa därifrån. Ett seriöst företag behöver inte fejka sina bilder. sad.gif
Betty
CITAT (Diana @ 16-01-2006, 11:01)
Nu har de köpt upp Flower beauty med ...tyvärr  mad.gif  wacko.gif  wacko.gif  wacko.gif

ohmy.gif

Den här tråden handlar om EasyPlant. smile.gif
kristerh
CITAT (Betty @ 16-01-2006, 11:09)
Eftersom de kör med i mina ögon falsk marknadsföring (manipulerade bilder) så räcker det för min del för att jag ska låta bli att beställa därifrån. Ett seriöst företag behöver inte fejka sina bilder. sad.gif

Det är nog vanligare än man tror, på alla slags bilder wink.gif
krister
Betty
CITAT (kristerh @ 16-01-2006, 11:13)
CITAT (Betty @ 16-01-2006, 11:09)

Det är nog vanligare än man tror, på alla slags bilder wink.gif
krister

Ja, så kanske det är. Men i så fall är det nåt som jag inte upptäckt så då handlar jag i god tro. Men EasyPlants bildtrixande är så uppenbart så det inte går att missta sig - så därför väljer jag bort dem direkt. Dessutom har de ett dokumenterat konstigt kundbemötande. Det togs ju bl.a. upp i Gröna Rum vid ett tillfälle.
kristerh
Kan hålla med om att det är löjligt med detta trixande wink.gif
men alltid lurar det någon.
krister
kerstin z5-6
JA; Jag vet mycket väl att den här tråden handlar om Easy
men de har köpt upp Flower Beauty ... enligt utskick från FB själva .sad.gif
Easy ska sköta distribution osv av FB s produkter

Easy är ett förpackningsföretag inte en plantskola -de tar hem växterna i gross paketerar om och sänder ut dem ..
FOR - Fritidsodlingens Riksorganisation - har testat plantor från EasyPlant under två säsonger - och deras undersökningar pekar på att växtmaterialet visserligen har blivit bättre, men att det fortfarande har stora brister i kvalitén.

Gynna de små plantskolorna i stället -eller beställ dina lökar direkt från holländrarna -varför stoppa pengar i halsen på ett oseriöst företag ...
fattar jag bara inte
Betty
CITAT (Betty @ 16-01-2006, 11:10)
CITAT (Diana @ 16-01-2006, 11:01)
Nu har de köpt upp Flower beauty med ...tyvärr  :angry:  :wacko:  :wacko:  :wacko:

ohmy.gif

Den här tråden handlar om EasyPlant. smile.gif

CITAT (kerstin z5-6 @ 16-01-2006, 23:19)
JA; Jag vet mycket väl att den här tråden handlar om Easy

Jag svarade bara på Dianas fråga. smile.gif
kerstin z5-6
Aha ... Kanske var trött när jag skrev smile.gif ... he båsar så in i norden nu när det är vår i växthuset .. så jag sopar löv och vinranksklipp en masse:) laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Betty
Vår i växthuset!!? ohmy.gif Såg på nyheterna att vi ska få nästan storm och bortåt en halvmeter snö de kommande dagarna - och dessutom svinkallt!

Ingen vår i sikte här uppe då... rolleyes.gif tongue.gif
kerstin z5-6
Nää inte ute -men i det som alltid har vår smile.gif
Där klipper jag ner alla rosorna nu -för de har musöron smile.gif
Margaretha
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-01-2006, 23:49)
... he båsar så in i norden nu när det är vår i växthuset ..

Båsar - vilket härligt ord! Jag blir riktigt nostalgisk här nere i snöstormen i Skåne. Många år sedan jag hörde det sist! smile.gif wub.gif smile.gif Riktigt glad blev jag.

Fast det är en kommentar lite utanför ämnet förstås! sleep.gif F'låt!
Betty
Här kan du lyssna på lite mer av den där dialekten som dom har de där med hår under fötterna... rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Lady Hamilton
CITAT (Betty @ 19-01-2006, 23:40)
Här kan du lyssna på lite mer av den där dialekten som dom har de där med hår under fötterna... rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif

laugh.gif Jasså, du menar "Bjurholmarna"
(= Bjurholm, sveriges minsta kommun.)
Visst vet du hur man lättast fångar en Bjurholmare? huh.gif
-Jo du klistrar kardborreband på övergångs ställerna!
Margaretha
CITAT (Hamilton @ 20-01-2006, 11:17)
CITAT (Betty @ 19-01-2006, 23:40)
Här kan  du lyssna på lite mer av den där dialekten som dom har de där med hår under fötterna... rolleyes.gif  :lol:  :lol:  :P

laugh.gif Jasså, du menar "Bjurholmarna"
(= Bjurholm, sveriges minsta kommun.)
Visst vet du hur man lättast fångar en Bjurholmare? huh.gif
-Jo du klistrar kardborreband på övergångs ställerna!

Hemlandstoner - nästan! wub.gif
kerstin z5-6
Nähe -visst är det väl Burträskare som har hår under fötterna ???? ohmy.gif
Lady Hamilton
sleep.gif Nähärru! Det är BJURHOLMARNA!
Det fick jag lära mig redan i tidig ålder smile.gif (-70 talet)

Sedan om det har spridit sig en "hårig gren" till Buträsk så kan jag inte rå för det wub.gif Du vet ju att "nu för tiden" tar sig folk mellan orterna mycket snabbare än tidigare. (Nu finns ju andra alternativ ärn häst o vagn/ ren o släde laugh.gif )
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-01-2006, 11:58)
Nähe -visst är det väl Burträskare som har hår under fötterna ???? ohmy.gif

Så har det då sagts i alla tider här uppe.
Är alldeles säker på att du hade en viss hjälp av det vid den omtalade sparkåkningen till växthuset... rolleyes.gif laugh.gif

Bjurholm, sveriges minsta kommun har jag aldrig ens hört talas om förut... kan ha att göra med storleken... den har en viss betydelse ibland - faktiskt! laugh.gif
kerstin z5-6
Burträsk mc klubb heter hairfoot mc , gubbar med hår under fötterna i trä säljs på ostens hus här.T shirts med texten "jänna kom en burträskar+ bild av håriga fotsulor under" säljs på Btks turistsinfo

Bjurholm -där kan man äta älgost -älgar är möjligtvis håriga under fötterna , men bjurholmare -icket
-I rest my case .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lady Hamilton
Over and out! laugh.gif
Diana
Betty! Så om jag nu vill ha en lilja som FB har så kan jag ej beställa den via deras hemsida länger ??? Eller måste jag kontakta EP för att få liljan ? blink.gif wacko.gif wink.gif
Betty
Ja jag antar att det är så. Har du provat att beställa den på FB's sida? (Läs Kerstins inlägg högst upp på den förra sidan, sid 2 i den här tråden)
kerstin z5-6
Har FB kvar sin hemsida -så maila dit o beställ i så fall -men detta kommer att ske-antagligen har EP tagit över hemsidan -best delen -det är väl enklast för dem ....Vilken lilja är du ute efter ?
Diana
Kerstin, Jag är ute efter ARENA liljan. Helt underbar tycker jag som är lilje tokig!
Hoppas länken funkar här nedan
FB - Liljan Arena
kerstin z5-6
verberge liljor
vet inte om den finns med här -men här är fler liljor att beställa smile.gif
Diana
Jag skall genast kolla upp saken. Tack snälla! smile.gif
Diana
Nej, den fanns ej där. sad.gif
Diana
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-01-2006, 12:47)
Har FB kvar sin hemsida -så maila dit o beställ i så fall -men detta kommer att ske-antagligen har EP tagit över hemsidan -best delen -det är väl enklast för dem ....Vilken lilja är du ute efter ?

Jag har mailat dom via hemseidan för att få reda på hur läget ligger till. Så jag väntar på att domm hör av sig. unsure.gif
Betty
Lilium 'Arena' fanns på L:a Fiskaregatans trädgårdsbutik hösten -05. Länk
Diana
wub.gif Ja titta!! Där är den ju fast bara en för samma pris som för två hos FB wub.gif Tack snälla!!!!
linvik
*följer tråden med intresse*
Asch, jag som var såååå sugen på den vita rudbeckian! 10 plantor för 69 kr!!
Betty
CITAT (linvik @ 24-01-2006, 00:37)
*följer tråden med intresse*
Asch, jag som var såååå sugen på den vita rudbeckian! 10 plantor för 69 kr!!

Köp frön istället så får du fler för färre pengar! smile.gif Kolla här!
Diana
Får jag inget svar från FB så blir det att jag beställer från L:a Fiskaregatans trädgårdsbutik istället. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon