Full version: beställt och klart
kiki
... och med fröordern till Impecta slnk det med bland annat Daggfunkia och rabarber.

Någon som har erfarenhet av dessa? Det står att man ska så rabarbern utomhus direkt som vanliga sommarblommor typ, men visst måste man kunna tjuvstarta dem inomhus?
Åsa, mälardalen zon 2
Sähär skriver Runåbergs om rabarber

"SÅDD: Oftast förökas rabarber med rotbitar på hösten eller tidigt på våren. Men det går också att så den. 2 cm djupt direkt på friland eller inomhus för utplantering.

AVSTÅND: Vuxna plantor behöver ett inbördes avstånd på omkring 120 cm. Vid direktsådd gallras småplantorna till ca.10 cm, för att nästa vår planteras om på ordentligt avstånd.

SKÖRD: Normalt börjar skörden inte förrän andra, ibland tredje året efter sådd. Stjälken lirkas och dras upp. Det gör minst skada på roten. Är plantan i god växt, kan den skördas fram till augusti."

Så alltså borde det gå bra att både direktså och att förkultivera.
kerstin z5-6
Funkia/Hosta kan du så tidigare inne -de har lång utvecklingstid
gror bäst i fuktig miljö och varmt gärna + 22
Anna Maria
Hej!
Jag sådde rabarber från Runåbergs för fyra år sedan, förkultiverade inne i mars under växtbelysning. Det gick jättebra, det blev små vackra miniplantor som jag satte ut senare på sommaren. Nu har jag tyvärr flyttat ifrån dem, minns inte när jag först kunde skörda från dem men det gjorde jag i alla fall innan jag flyttade från min gamla trädgård i somras!

Maria numera utanför Enköping, förut Västerås
kiki
Hur pass stora blir funkiorna på en säsong, tro?
Helen i Piteå Zon 5
Så här såg mina ut, det var frön från några olika sorters Hosta, därför varierar storlekarna något. Det tar några år innan dom har vuxit till sig och blir stora.
Ange en titel på hemsidan
kiki
Oj,men vad fina! Hur gamla var de små liven här?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon