Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer de uppgifter jag har.

Växten är köpt på botaniska trädgården utanför Warsawa, tror jag betalade 5kr för växten men den var omärkt och ingen pratade engelska.

Det är en Viol så mycket är jag helt säker på.

Den verkar ha mycket oansenliga blommor och jag har under de åren jag haft den inte lyckats få syn på blommorna men under bladen dyker mycket violkarakteristiska frökapslar upp i stor mängd så blomma måste den ju göra. Den sprider sig men inte så mycket att det är ett problem. Den är en fin marktäckare och den brukar vara tät och grön.

Eva 33c
Jag har ingen aning om vad du har för viol. Tänkte bara på det du skrev om att du sett frökapslar men inga blommot. I senaste numret av allt om trädgård, (som du kanske redan har läst? smile.gif ) stod det att "många violer är kleistogama. Det vill säga att blommorna inte öppnar sig utan pollinerar sig själva i knoppstadiet. De hoppar alltså över steget att locka pollinerare till blomman."
Kanske det är därför du inte fått syn på blommorna än.
Men det här har du nog redan koll på rolleyes.gif
Ophelia
Kanske Viola gracilis eller hybrid med lutea?
Gunvor Nilsson
Inte för att jag är någon violexpert, men jag tycker att din viol har lite likhet med Viola betonicifolia om man ser till bladformen.

/Gunvor
Micke
Utgående från bladformen kunde det också röra sig om Viola triloba (V. palmata) eller Viola septemloba?

Micke

Ingen violexpert han heller...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon