Full version: När ska man så
Gåsis
När ska man så dessa sorter, ja dom som är varmgroende, för att dom ska hinna bli utplanteringsbara. Jag har lite svårt att få till just det, somliga blommar inne i april och somliga är pyttesmå när hösten kommer. Dom som är kallgroende ska sås imorgon men jag ids inte sortera i listan. Jag är lite lat jag blink.gif

Akleja, mörklila
Akleja, vit
Amsonia tabernaemontana
Anthriscus sylvestris ravenswing
Armeria maritima alba
Baptisia tinctoria
Blå bolltistel
Clematis recta atropurpurea
Clematis tubulosa
Dianthus superbus, rosa
Glaucidium palmatum
Isop, blå
Kashmirnäva
Klippgentiana, vit
Klippgentiana, rosa
Lindelofia
Lotus maritimus
Marshallia caespitosa
Meconopsis Lingholm
Polemonium caeruleum, vit
Polemonium, blå
Polygonum filiforme variegata
Pulsatilla alpina, vit
Pulsatilla patens, blå
Pulsatilla pratensis
Pulsatilla vernalis
Salvia lyrata, purple knockout
Skogsaster
Tjärblomster, rosa
Zigadenus elegans
Baptisia australis
Campanula collina
Cardamin penthaphyllos
Dicentra formosa
Mertensia simplicissima
Patrinia gibbosa
Phyteuma scheuchzeri
Scutellaria alpina

/Åsa
kerstin z5-6
Alla kallgroende ska ju ut nu -övriga från februari - ingen är ju ettårig så gör det nåt om de blommar smile.gif ?

Baptisia

Clematis recta atropurpurea
Clematis tubulosa

Glaucidium palmatum
Klippgentiana,
är små länge försök få igång dem fort
Lindelofia kan sås feb

Polemonium caeruleum, vit
Polemonium, blå

Salvia lyrata, purple knockout

Tjärblomster, rosa
är ganska snabbväxande

övriga passar bra i feb eller efter avslutad kallperiod -fast detta är ju nästan omöjligt att spå om

laugh.gif
Gåsis
Åhej, det blir som vanligt wink.gif Sådd inne fortast möjligt, resten ut på balkongen och in så fort det går. Och som det blir sen... wacko.gif Trångt och bökigt och inget som är riktigt lagom stort när det är dags för utplantering. Men det är så bra bara.... wub.gif Fint i rabatten vad det lider.

Jag gör som jag brukar - hellre än bra laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
ash det tror jag inte på ... men jag har svårt att hålla emot jag med ..
Fast jag vet att de flesta blir helt ok -av de varmgroende som sås i feb .. kan jag sällan vänta :)Våren är så långt borta

Men trångt på hyllorna under växtljusen, är inte det en viss känsla av rikedom ? Kanske inte så mycket i pengar mätt ,men i annan glädje -för mej själv och andra ?

Nu blev jag så himla filosofisk att det nästan var patetiskt biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Gåsis
Jo, det är inte klokt vad jag gillar patetiska människor wub.gif Jag fyller 40 idag och det enda jag tänker på är att jag får börja så imorgon. Fast kalaser var förstås igår...

Rikedom, det är något jag skulle behöva men vet hur den ser ut på såhyllan. Har lejt in min mamma att vattna mina frösådder när jag far till prag i mars, men har glömt att fråga pappa om han kan vakta hunden. Katten...... kanske xet laugh.gif han brukar gå med på det.

/Åsa
kerstin z5-6
Hjärtliga gratulationer!!!! -har jag missat det i småprat -ber om ursäkt -HURRA FÖR
ÅSA!
Åhh Våren i prag ! Så kul !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon