Full version: Vem är ansvarig
Klematis
Jag kom att tänka på en sak när jag läste om "mannen som halkade i hundbajs". Vems ansvar saker och ting är. I somras flyttade en ny granne in bredvid. De hade en liten kille på 2 år. Min son hade tvättat sin cykel och ställt en flaska med ajax inne i garaget på golvet. sedan gick han in. Pojken hade senare gått in i vårt garage tagit ajaxen och tagit sig en slurk. Mamman såg när han höll flaskan och spottade ut. Nu gick allt bra ingen skadad eller sur. Men vems ansvar var det om det gått galet. Det står ju på saker att de skall placeras utom räckhåll för barn. Men när ens egna barn blir större så lättar man ju på det oftast.
Magdis
Jag vet inte vad lagen skulle säga men själv tycker jag ju att pojkens föräldrar är skyldiga att se till honom. Det var ju ert garage och ni kan ju inte gärna hållas ansvariga för att någon går in där och hittar nåt farligt.
karjo
Jag håller med Magdis! Grannens ungar och grannarna själva kan ju inte räkna med att "ert område" är barnsäkert eller vad man ska kalla det! Nästa gång kanske barnet hittar en häcksax, halkar på en sten eller blir stungen av ett bi, isf skulle ju det också vara ert fel eller? unsure.gif wink.gif
Betty
Här är en till som håller med. Kan inte tänka mig annat än att föräldrarna har ansvar att hålla reda på sitt barn. Även om så skulle vara att ni hade gemensamt garage med grannen så är det deras ansvar att hålla reda på sitt barn.
pejori
håller inte med. smile.gif
tror nog att du är lika ansvarig i att hålla koll på vad din son ställer ifrån sig saker, som hon är att hålla reda på sin son. smile.gif smile.gif
sedan att det är ditt garage har ingen betydelse, du är ansvarig för vad som sker på din mark. typ halkskador och sådant smile.gif
Betty
CITAT (pejori @ 15-01-2006, 18:31)
håller inte med. smile.gif
tror nog att du är lika ansvarig i att hålla koll på vad din son ställer ifrån sig saker, som hon är att hålla reda på sin son. smile.gif  :)
sedan att det är ditt garage har ingen betydelse, du är ansvarig för vad som sker på din mark. typ halkskador och sådant smile.gif

Men hallå pejori, i så fall skulle ju det betyda att om grannens barn går in i mitt olåsta hus och får i sig t.ex. maskindiskmedel som jag förvarar i skåpet under diskbänken så skulle det vara på mitt ansvar...? Näe, skulle inte tro det, lika lite som att man är ansvarig om grannens barn går in i ens garage och dricker Ajax...
2-åringens föräldrar har ansvaret att se till att barnet håller sig hemma på sin tomt och inte går över till grannen.
pejori
visst är det så? smile.gif
en inbrottstjuv går in i ditt hus och blir biten av din hund. då är du ansvarig och kan få betala skadestånd till tjuven. det är ju samma sak. biggrin.gif
Betty
CITAT (pejori @ 15-01-2006, 19:16)
en inbrottstjuv går in i ditt hus och blir biten av din hund. då är du ansvarig och kan få betala skadestånd till tjuven. det är ju samma sak. biggrin.gif

Tycker inte alls att det är samma sak. Inbrottstjuven går ju medvetet in i huset för att stjäla mina ägodelar. En oförståndig 2-åring har ju inget sånt syfte med "besöket".
Att jag alltid är ansvarig för vad min hund gör är ju en sak, men att jag skulle vara ansvarig för vad grannens 2-åring gör... näe - det tror jag ändå inte...
*Felix matte*
Här tror jag med hundraprocents säkerhet att det ligger i förälderns ansvar att se till sitt barn. Annars kunde det ju leda till totalt knäppa krav på oss alla. T.ex skulle alla oavsett om man har barn eller inte... vara tvungna att barnsäkra sina hem och biutrymmen inkl. garage.

Däremot om du har bassäng på din tomt så måste den vara staketomgärdad eller övertäckas för att förhindra att barn ramlar i.
Ang. hundar så är det precis som Pejori säger... fastän jag tycker det är heltokigt att jag som matte/husse blir skadeståndsskyldig om min hund skadar en inbrottstjuv.
Han har ju för sjutton inget i min bostad att göra mad.gif
Anki på Öland
CITAT (pejori @ 15-01-2006, 19:16)

En helt annan sak pejori!! Det är för att du har strikt ansvar för din hund!
Anki
MrNorth
När det gäller inbrottstjuvar så är instruktionerna enkla: "Ingen nåd"

Det gäller i alla fall hemma hos mig om nån skulle "råka" gå in till mig på natten och jag upptäcker det.

/henrik
pejori
ja. det kanske är så... smile.gif
men det där med poolen, om jag inte har stacket runt min pool och grannungen trillari...vem har ansvaret då? huh.gif

det roligaste är...har du en skylt där det står att du har hund, så slipper du skadestånd, då tjuven går in på egen risk smile.gif smile.gif
upp med "varning för hunden" det har jag wub.gif wub.gif
Anki på Öland
CITAT (pejori @ 15-01-2006, 22:55)
det roligaste är...har du en skylt där det står att du har hund, så slipper du skadestånd, då tjuven går in på egen risk smile.gif smile.gif
upp med "varning för hunden" det har jag wub.gif wub.gif

Du har alltid strikt ansvar för din hund så även om det står på en skylt att du har hund och tjuven släpper ut den så är du ansvarig för vad den ställer till ute - ev. trafikolyckor och annat vad det vara månde.
Anki
AndreasBlomquist
CITAT (Anki på Öland @ 15-01-2006, 23:17)

det roligaste är...har du en skylt där det står att du har hund, så slipper du skadestånd, då tjuven går in på egen risk smile.gif  :)
upp med "varning för hunden" det har jag wub.gif  :wub:

Du har alltid strikt ansvar för din hund så även om det står på en skylt att du har hund och tjuven släpper ut den så är du ansvarig för vad den ställer till ute - ev. trafikolyckor och annat vad det vara månde.
Anki

Jag tror Pejori menade att hunden då fritt kan gå löst på inbrottstjuven utan konsekvenser för ägaren, alltså inte att han släpper ut den och hunden ställer till en massa ofog i bygden.
pejori
CITAT (AndreasBlomquist @ 15-01-2006, 23:32)
CITAT (Anki på Öland @ 15-01-2006, 23:17)

det roligaste är...har du en skylt där det står att du har hund, så slipper du skadestånd, då tjuven går in på egen risk smile.gif  smile.gif
upp med "varning för hunden" det har jag wub.gif  wub.gif

Anki

Jag tror Pejori menade att hunden då fritt kan gå löst på inbrottstjuven utan konsekvenser för ägaren, alltså inte att han släpper ut den och hunden ställer till en massa ofog i bygden.

japp...så menade jag smile.gif
*Felix matte*
ja. det kanske är så... smile.gif
men det där med poolen, om jag inte har stacket runt min pool och grannungen trillari...vem har ansvaret då? huh.gif

Av säkerhetsskäl finns regler från Boverket som säger att du ska ha ett staket på minst 90 cm runt poolen eller en låsbar skyddstäckning. Detta gäller alla typer av bassänger där vattendjupet är mer än 20 cm.

saxat ur vi i villa
Klematis
Tycker nog oxå att det borde vara föräldrarnas ansvar att ha koll på sina små barn. Men man får sig en tankeställare när det händer en sådan sak, även om det gick bra. Givetvis så har man ju lite mer koll på sina saker när det finns småbarn runt om där man bor. Men det är ju så många saker som är farliga. Det är ju inte bara bassänger utan även dammar som man kan drunkna i. Sedan det här med inbrottstjuvar, vet att det inte är så men, har de gått in i mitt hus så måste jag få försvara mitt och mina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon