Full version: musskrämmor
kryddan
Vi har fått problem med möss i vårt garage/källare. Råttgiftet käkas upp så några dör väl, men skadegörelsen fortsätter sad.gif

Nu är frågan - sådana där ljudskrämmor som man ska plugga in i ett urtag, är det någon som vet om de skrämmer andra djur också? Vi har en katt (som uppenbarligen inte gör sitt jobb men vi gillar honom ändå wub.gif ) och vill inte plåga honom.

Någon som vet?
Lady Hamilton
Jag har använt ljudskrämmor i många år (minst 9 år)
Och vi har både katter o marsvin. Och jag har inte märkt någonting på dem och då är även våra katter ibland ute på vinden där ljudskrämman är monterad.
Men våra skrämmor har varit märkta med " Stör/skrämmer ej".....och så har de rabblat upp namn på djur som ej skall bli "störda".
Vi har bytt ca var 3-4 år för att vara säker på att de fungerar, även om man kan "testa" skrämman genom att trycka in en knapp så att ett mycket starkt skärande ljud hörs. Lycka till! smile.gif

Kan tillägga att vi blev av med ALLA möss på vinden och i huset efteratt vi började använda ljudskrämma laugh.gif
ingrid fuxwall
Kan du tala om vad det är för fabrikat, var den är köpt och ungefärligt pris för sådana vill jag ha, om de inte är hutlös dyra.

ingrid
kryddan
Ok. låter bra - men som sagt,vart hittade du dem?
Hannele
Anticimex då? Ring dem.
Lady Hamilton
CITAT (ingrid fuxwall @ 15-01-2006, 18:30)
Kan du tala om vad det är för fabrikat, var den är köpt och ungefärligt pris för sådana vill jag ha, om de inte är hutlös dyra.

ingrid

wub.gif Den senaste köpte jag på COOP och den var inte dyr vad jag minns.
De förra har jag köpt på postorder och på järn affär´n
Tror att de ligger på 100-200kr beroende på stl. (hur många kvadrat som den skall skicka signaler till)

huh.gif Just nu är det väldigt mörkt och kallt på vinden........så i kväll vill jag inte gå dit upp sad.gif

Kan tillägga att de brukar finnas där övriga trädgårds-artiklar finns i butiken
kryddan
CITAT (Hannele @ 15-01-2006, 20:22)
Anticimex då? Ring dem.

Visst, de var här i samband med att vi övertog huset och besiktningsmannen hittade muslort. Konstaterade att det var gammal lort och gav husägaren några fällor..... Känns inte som en långsiktig lösning att hålla på att ringa dem. wink.gif

Jag ska titta på COOP, tack för tipset!
KURT
Jag har aldrig hört talas om att skade sanerare skulle använda eller rekommendera avskräckande ljud. Om inte ljudet påverkar katter så har jag svårt att se att det skulle ha någon effekt på gnagare, de har ju trots allt utvecklats tillsammans under många miljoner år.

Skall man använda gift (många kan få det gratis via hemförsäkringen) så skall lådan med gift placeras på utsidan av huset.

Annars fungerar faktiskt moderna slagfällor (av plast med an fjäder av metallband) mycket bra. Havregryn fungerar bra som bete. Även bur fungerar bra men det är ju inte så trevligt att försöka ha ihjäl mössen manuellt med något vasst föremål!
Hannele
CITAT (KURT @ 17-01-2006, 09:06)
Skall man använda gift (många kan få det gratis via hemförsäkringen) så skall lådan med gift placeras på utsidan av huset.

Så mina möss på vinden skulle vilja gå ut för att äta gift?
Anticimex placerar förfigtad sä inne på vind och garage, mössen vill tydligen gå ut och dricka och dör inte inne.
KURT
CITAT (Hannele @ 17-01-2006, 09:50)
CITAT (KURT @ 17-01-2006, 09:06)

Så mina möss på vinden skulle vilja gå ut för att äta gift?
Anticimex placerar förfigtad sä inne på vind och garage, mössen vill tydligen gå ut och dricka och dör inte inne.

Gnagarna brukar, som sagt i allmänhet gå ut och dricka. Därför brukar man också placera buren med gift ute, intill husväggen. Giftet består ju av "mat", och man vill inte locka med mat inne. Sedan finns det säkert tillfällen då man "måste" placera gitet inne, om man inte tror att gnagarna tar sig ut.
kryddan
Ja, vi får väl se om det funkar. Jag har köpt en ljudskrämma och pluggat in i väggen, men behåller dosan med råttgift också. Om mössen försvinner men giftet är kvar så vet vi ifall det funkat rolleyes.gif

Mina föräldrar har provat en "kattskrämma" och den har fungerat över förväntan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon