|
stennie
15-01-2006, 17:37
Ja! nu har jag gjort det..köpt min första Orkide, en Phalaenopsis.. Nu är man väl fast i det träsket också
Välkommen i träsket! Ju mer du spjärnar emot desto mer fastnar du;)
Ja, välkommen! Själv spjärnade jag läääänge emot, men nu har jag massor med orkidéer och mer blir det...
ninnisky
15-01-2006, 18:15
jaa du, jag sitter fast i träsket med "superlim" - just nu är det bara 15  - välkommen till gänget!
instämmer med dom föregående har också femton nu...så välkommen till orkideeträsket
kristerh
15-01-2006, 19:55
Välkommen  har passerat 125 nu krister
Oj så många Kristerh, ja dom är verkligen en tröst nu när trädgården vilar. Var på Åsby trädgård igår och köpte en Miltonopsis, den var ganska stor, har misslyckats för två år sedan med en, så vi får se om det går bättre nu. Har nog 35 Phalaenopsis så jag måste våga lite andra sorter också
kristerh
16-01-2006, 11:18
CITAT (Kajsa @ 15-01-2006, 21:03) Har nog 35 Phalaenopsis så jag måste våga lite andra sorter också  De finns i en hel del olika sorter, färger o storlekar också gillar bäst de småblommiga, (equestris) och de storfläckiga. krister
Ja, jag får väl också starta Orkide-odling eftersom jag fick fem st nu när jag fyllde. Det har ju hänt förut att jag fått nån Orkide som jag inte lyckats med att få att överleva. Nu har jag väl inte försökt så där väldigt seriöst. Nu fick jag ju så många och vill verkligen att de ska överleva. Så är det nån som har lust att skänka mig och andra nyblivna Orkide-ägare lite odlingsråd, skulle det med tacksamhet mottagas. /Gillan
kristerh
16-01-2006, 11:51
CITAT (Evgeni @ 16-01-2006, 11:39) Ja, jag får väl också starta Orkide-odling eftersom jag fick fem st nu när jag fyllde. Det har ju hänt förut att jag fått nån Orkide som jag inte lyckats med att få att överleva. Nu har jag väl inte försökt så där väldigt seriöst. Nu fick jag ju så många och vill verkligen att de ska överleva. Så är det nån som har lust att skänka mig och andra nyblivna Orkide-ägare lite odlingsråd, skulle det med tacksamhet mottagas. /Gillan vad fick du för sorter  inga bilder krister
Har inga bra kort . De kort som finns är ju blandade med en massa andra blommor och då syns de inte så väl. Har lite svårt att ta kort med en hand, så jag ber om hjälp i kväll när hemhjälpen kommer hem  . Återkommer/Gillan
om du går in på neovitas orkidésida finns det massor med bra artiklar där! www.neovita/orkideer.com
Bra sida den la jag på mina favoriter. Kristerh, har du något knep att få hög luftfuktighet på Miltoniopsis, jag la leccakulor på ett djupt fat, som jag nu håller lite fuktigt, som krukan står på. Duscha ofta, eller vattna mer än Phalaenopsis orkideérna ?? Har planterat om den i ny orkideé jord med vitmossa ( klippte dom gröna topparna ) som jag plockade i höstas i skogen. Ruttnar inte hela plantan av all fukt ?? Det var nog så det gick med den förra Miltoniopsis plantan.
kristerh
16-01-2006, 23:01
Rötterna ska ju inte vara ständigt blöta  låt torka upp mellan vattningarna, om krukan står på lecakulorna men utan vattenkontakt är det bra, lecakulorna kan stå i vatten men som sagt se till att krukan inte gör det. då får du hög luftfuktighet, alltså när vattnet dunstar från lecakulbadet. Duscha gärna med en blomdusch då och då. krister
CITAT (Carex @ 15-01-2006, 17:55) Välkommen i träsket! Ju mer du spjärnar emot desto mer fastnar du;) Håller med!!!
Det var en jättebra länk Carex, om man redan vet vad man har för sorter, tack för tipset. Nu hoppas jag att nån kan tala om det för mig så att jag kan använda den  Tack för ev hjälp/Gillan
kristerh
17-01-2006, 11:33
Du har phalaenopsis krister
CITAT (kristerh @ 17-01-2006, 11:33) Du har phalaenopsis krister Tack ska du ha Krister, nu vet jag vad jag ska leta efter. /Gillan
stennie
17-01-2006, 17:00
Köpte 2 nya phalaenopsisar idag
CITAT (Evgeni @ 17-01-2006, 08:09) Det var en jättebra länk Carex, om man redan vet vad man har för sorter, tack för tipset. Nu hoppas jag att nån kan tala om det för mig så att jag kan använda den  Tack för ev hjälp/Gillan dom är så trevliga att ha att göra med, pahlarna jag är svag för sygopethalumarna också, dom doftar så härligt på kvällen
Vilken vacker en du har där pejori! Säkert vill du bara göra mig avis, eftersom du vet att jag har fullt upp med att få "andra" att slå ut i full blom till sommaren, /Gillan
CITAT (pejori @ 17-01-2006, 23:26) den är så snäll och lättskött så du anar inte blomvillig också  :) :wub: Ja,ja, har man inget annat för sig så............. kan man ju lyssna på pejori och hennes blomstertips  , och innan man vet ordet av, så är man fast i både den ena och den andra "nojan" Detta är inte första gången  , bara så ni vet /Gillan
Sticker in en liten fråga, Perjori, det låter som om du lyckas få din Zygopetalum att blomma om gång på gång, hur gör du egentligen? Jag har fått ta över ett illa medfaret exemplar som skjuter på nytt så jag hoppas du har några "mirakeltips";)!
Orkidéer, orkidéer, orkideér..... Vem kan låta bli att fastna? Idag förbarmade jag mig över en phalaenopsis som hade blommat färdigt, den fanns för halva priset på Plantagen på Värmdö. Plantan är stor och fin, men de hade nästan dränkt den. Jag tror inte den behöver vatten de närmaste månaderna...
CITAT (Carex @ 18-01-2006, 00:21) Sticker in en liten fråga, Perjori, det låter som om du lyckas få din Zygopetalum att blomma om gång på gång, hur gör du egentligen? Jag har fått ta över ett illa medfaret exemplar som skjuter på nytt så jag hoppas du har några "mirakeltips";)! kommer det nytt, så har du nog kommit på knepet själv. utevila på sommaren gillar den också och vattna när den är torr, det är allt
kristerh
18-01-2006, 11:40
CITAT (Scrollan @ 18-01-2006, 00:41) Idag förbarmade jag mig över en phalaenopsis som hade blommat färdigt, den fanns för halva priset på Plantagen på Värmdö. Plantan är stor och fin, men de hade nästan dränkt den. Jag tror inte den behöver vatten de närmaste månaderna... Kolla om komposten är ok, byt annars krister
CITAT (kristerh @ 18-01-2006, 11:40) CITAT (Scrollan @ 18-01-2006, 00:41) Idag förbarmade jag mig över en phalaenopsis som hade blommat färdigt, den fanns för halva priset på Plantagen på Värmdö. Plantan är stor och fin, men de hade nästan dränkt den. :( Jag tror inte den behöver vatten de närmaste månaderna... Kolla om komposten är ok, byt annars krister nu måste jag fråga hur vet man att komposten e slut  o de behövs nytt
kristerh
18-01-2006, 12:34
CITAT (oldwolfie @ 18-01-2006, 11:58) nu måste jag fråga hur vet man att komposten e slut  o de behövs nytt  Om komposten ser ut som vanlig jord MÅSTE du byta, annars ruttnar rötterna, detta gäller speciellt phalaenopsis arterna. krister
CITAT (kristerh @ 18-01-2006, 12:34) CITAT (oldwolfie @ 18-01-2006, 11:58) nu måste jag fråga hur vet man att komposten e slut  o de behövs nytt  Om komposten ser ut som vanlig jord MÅSTE du byta, annars ruttnar rötterna, detta gäller speciellt phalaenopsis arterna. krister åhå men den där fyrkantiga biten min keiki sitter i den ser fortfarande ut som vanligt
kristerh
18-01-2006, 14:38
CITAT (oldwolfie @ 18-01-2006, 13:39) åhå men den där fyrkantiga biten min keiki sitter i den ser fortfarande ut som vanligt  Fyrkantiga biten Hur mår keikin? har den vuxit nåt? mamman håller på att få en ny bäby krister
CITAT (kristerh @ 18-01-2006, 11:40) Kolla om komposten är ok, byt annars krister Javisstja...tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|