Full version: Tulpanlökar
evvy
Kan jag sätta mina tulpanlökar nu?? Bor i Zon 1. huh.gif
stennie
Har du lökar som inte är planterade! jag hade nog försökt få ner dom i marken så fort som möjligt!
Här i zon 1 ska det nog gå smile.gif
Ophelia
Om inte du kan få ner dem så kan du ju sätta dem i en stor kruka och driva upp dem tidigt och ha snyggkrukor med tidig tulpanblomning smile.gif
evvy
Att ha i kruka var ju en jättebra idé - tack för tipset!!!

Hälsn Evvy smile.gif
160kvm stort hus
Hej!
Hur gör man när man driver upp dom i krukor?
Ska man plantera hela löken eller bara halva. som jag har sett på vissa planteringar?

mvh G
Ophelia
Att halvera lökar är väl en idé om man ska föröka dem (varjefall se till att få med en bit av "lökfoten"). Vill man driva upp och ha en tidig snyggkruka kan man ju lika gärna sätta hela. Enligt uppgift tar det ca . 6 v innan en lök bildar rötter, därefter kommer det som ska ovan jord.

Finns mycket att läsa om lökodling på Odlas "Frågor och svar" smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror 16kvm balkong menar om man ska gräva ner hela eller bara hälften av löken inte att man ska skära itu dem.

Ska man sätta lökarna utomhus bör man gräva ner hela löken i krukorna ska man driva inomhus för ex. snittblomsproduktion så gräver man ofta bara ner halva löken.
Ophelia
Ahaaaa......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon