Full version: Pelaräppelträd
evarina
Denna fråga fanns längst mer i en annan fråga, men verkar inte vara så många som ser den där, så jag gör ett nytt försök smile.gif
Hur ska man sköta pelaräppelträd som är planterat i kruka? Lisa och jag har fått helt olika besked om våra Boleroäppelträd. Ska man plantera om dem eller inte? Kan man ansa rötterna? Enligt min plantskola får man absolut inte blotta rötterna medan Lisa har fått tipset att planera om varannat år och ansa rötterna då. blink.gif
Någon som vet eller har erfarenhet av detta?
/Eva
Ingrid på Västkusten
jag läste i Nya beskärningsboken (som förresten rekommenderas att skaffa) nånting om a tt man beskar rötterna förr -men int enuförtiden-
men jag är nog ute på djupt vatte nu.

Hälsar ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Äppelodlarna i skåne har fortfarande en maskin som de beskär äppelträdsrötterna med, det är som en vass klinga som körs ner i marken och skär av rötter. Rotbeskärning gör så att trädet inte växer så kraftigt, tror rotbeskärningen var viktigare förr då träden var mer kraftigväxande. Det bör inte vara skadligt att klippa i rötterna vid omplantering. Ska man omplantera växten kan man ju titta på rotsystemet, är det rotsnurr så är det nog bara bra att klippa lite, +ser man att det finns rötter som inte ser så fina ut brukar man kunna putsa bort dem med. Blotta rötterna helt genom att ta bort all jord mår inga växter jättebra av, men att lyfta upp rotklumpen och putsa bort en del gamla rötter + en del gammal jord borde gå mycket bra, det är ju bara en liten del av rötterna då som blottas. Med tanke på att nästan all jord numera igentligen är torv som bryts ner och förlorar strukturen så brukar man behöva byta ut en del jord med jämna mellanrum. All omplantering bör nog göras medans växten är i vila alltså tidigt på hösten eller mycket sen höst.
Cilla
Jag skulle beskära rötterna endast om det var rotsnurr, och sedan plantera om i större kruka. Faran med "blottning" av rötter är främst att finrötterna, de tunnaste som trädet tar upp näring med, torkar ut. Man kan undvika detta genom att plantera om i skugga och att spraya rötterna om man har dem i luften mer än ett par minuter.

Att olika plantskolor ger olika råd om detta kan bero på att vissa inte tror att lekmän kommer att klara att undvika rotuttorkning.

Om det inte är stark sol på krukan och den är rymlig kan man toppdressa pelaräppelträdet de år man inte planterar om. Om krukan är solbelyst och man vattnar ofta lakas och packas jorden samman, och man måste omplantera och byta jord oftare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon