Full version: Bougainvillea
Degetul Verde
Hej,
Jag är första gången på detta forum och hoppas att få hjälp från er som delar samma intresse om bougainvillea växter.
Min prydnadväxt ,en bougainvillea busk som adopterades från Tenerife till svensk jord i Stockholm,vägrar efter nästan fyraårs anpassning till Sveriges klimat att visa sina blommor sad.gif !!!
Kort historia:
Våren 2002 tog jag från Tenerife en tiocentimeterslång kvist från en bougainvilleabuskage från hotellet där jag bodde.
Väl hemma i Stockholm satte jag den i vatten och efter ca 4 år ser ut växten så här (se bilderna tagna i somras både ute på balkongen och inomhus).
Har aldrig blommat ...till min besvikelse.Har varit jättefrisk hela tiden.
Har växt mest inomhus utan nån särkild omsorg i vardagsrumet i en vanlig 4 rumslägenhet i Södra Stockholm.Så fort jag tog den till full sommarljus på balkongen insjuknade den snabbt, tappade blad, mådde illa och nästan bad mig ta den inomhus igen.
En gång var jag borta nästan 3 veckor och när jag kom hem igen kunde knappt känna igen den eftersom stamarna nådde taket.Har rensat och förkortat många gånger dem men ...men.. ingenting funkar:JAG VILL SE SAMMA FINA BLOMMOR PÅ DEN SOM PÅ STAMEN SOM ÄR KVAR I TENERIFA!
Nu vädjar jag till er alla som chattar om samma hobby(bougainvillea träd/buskar) att hjälpa mig få min ögonsten blomma lika fint som era plantor.
Meila mig gärna några tips.Tack på förhand.
Mvh,
Joni
PS Måste jobba lite på mina bilder(minska antal pixlar) som ej går att bifoga pga storlek. Kan meila dem istället.Bougainvillea]http://photos.yahoo.com/ph//my_photos]Boug...ainvillea[/URL][/url]
kerstin z5-6
Ta ut den ! i sommar! Du kan dock inte kasta ut den i fullt solsken direkt -det går inte med någon växt , smile.gif de måsta tillvänjas till den oerhörda skillnaden i ljus vind kall o varm luft som utevistelsen innebär

Ställ ut en mulen dag med minst ett gärna flera lager fiberduk på -efter den 6 juni då risk för nattfrost är minimal -
tag av fiberduken ett lager i taget -tar en vecka ung . att avhärda den
Har du balkong -börja med korta stunder därefter längre tid -eller fiber i många lager
Sen kommer den att ge fina blommor om du ger näring och vatten
Lite extra ljus under vintern -gör den villigare att blomma tidigare nästa år
Lycka till
pisanggoreng
En fråga till om bougainvillea:

Jag vill minnas att jag har läst någonstans att de bör stå trångt för att må bra. Kommer jag ihåg rätt...? Om ja, vad menas egentligen med "trångt" i det här fallet? Jag har en 15 liters kruka undanstoppad för min bougainvillea (som är liten), men den krukan kanske blir för stor..?
kerstin z5-6
Ja det är sant -fast de mår väl ok .. men blommar sämre i större krukor ?
De jag har växer så mkt att de har det rätt trångt numer
pisanggoreng
Tack! (I denna tråden också..!) Man kanske ska satsa på att öka krukstorleken succesivt...
yla
åhh va bra me dessa tips
jag har en stor som ett träd så de blir jobbigt o bära den in o ut så det får bli flera lager fiberduk då
härligt jag vill också få blommor
kerstin z5-6
bekänner : Maken köpte en liten ussel bouganvilla -den vanliga bleklila ... vägrade blomma ett helt år eller mer o var ful som ...
Honom ovetande kastade jag ut den ,under en buske redan i juni-.tänkte slänga men gjorde nån sorts kompromiss -har svårt att kasta levande friska växter)...glömde bort till juli då den behagade blomma där under , laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
så visst kan man skrämma igång dom smile.gif
Numer har jag en stor aprikos med som jag är rädd om smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon