Castea
Söker bra handböcker för en nybörjare som funderar på att skaffa katt.

Tips?!

Tack!
Nutten
"Goda råd om din katt" av Bower. Bra bok för nybörjaren på så sätt att den är bra upplagd, ger tips och råd om det mesta, samt lite fakta om de vanligaste raserna . Å det som står i den är vettigt! Den är skriven av två engelska veterinärer och den svenska upplagan är fackgranskad av en svensk veterinär.

En annan måste-ha-bok för den nyblivne kattägaren (eller den som är i planeringsstadiet) är "Hälsoråd för din katt". En tunn, häftad bok som köpes hos apoteket och där det står en massa om vanliga sjukdomsproblem, preparat att behandla med osv. Är billig också!

Jag har för mig att även "Kattägarens handbok" av Barvefjord ska vara bra.
forget-me-not
Jag har inga tips på böcker men en sak som jag tycker är viktigt att tänka på är det här:

Om du funderar på raskatt så kolla upp vilket temperament rasen har så att det passar dig. Titta m a o inte enbart på kattens utseende. En del vill ha lugna katter, en del vill ha katter som är som yrväder, en del vill ha något mitt emellan.

Huskatter tror jag kan ha väldigt olika temperament så det är väl lite osäkrare vad man får om man skaffar en huskatt. Tror jag.
Castea
Ok. Tack!

Funderar inte på raskatt. Blir det katt så blir det huskatt. Tycker bäst om dem.
wink.gif
forget-me-not
Okej! smile.gif

Om du vill vara lite mer säker på vad du får för temperament på nya familjemedlemmen så kan en vuxen katt vara ett bra alternativ. På katthem kan de ofta hjälpa till att hitta rätt katt till rätt person. wub.gif
Castea
Jo, jag tänker i de banorna. Vill ha vuxen huskatt om det ska bli katt för mig. De är noga på katthemmet här i stan med att observera temperament och lämplig ägare till sina missar. wub.gif
Castea
Tack för boktipsen, Nutten! smile.gif
Nutten
smile.gif Vill du ha fler tips så är det bara att säga till. Finns en hel del böcker som är inriktade på ett specifikt område för kattägaren, ex en bok om kattens beteende, en bok om kattens sjukdomar etc. De jag har nämnt tidigare i tråden är mer övergripande.
Allis
En bok jag kan rekommendera är "Varför gör katten så?" tongue.gif
kristerh
CITAT (Allis @ 22-01-2006, 16:06)
En bok jag kan rekommendera är "Varför gör katten så?" tongue.gif

Den är jättebra smile.gif massor med fina tips om kattens beteende.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon