Evin
Äntligen är det dags för Vellingeblommans orkidée och kaktusutställning, och framför allt "räliga djur" terrariumen.
Detta är en av de få kommersiella jippon (jobbar själv på köpcentrum, så jag är väldigt kräsen) jag ser fram emot och längtar efter.

http://www.vellingeblomman.se/index.htm?ht...an.se/tema.html

Väl värt ett besök....

/Eva
Rossi
Tack för påminnelsen! Det får nog bli ett besök till Vellinge!
stennie
Ja! jag var på Vellingeblomman igår och såg om det kommande evenemanget...måste dit och titta laugh.gif
Biggan_
Där kan man gå och kolla timme efter timme efter timme laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Svårt att se sej mätt.
Rossi
Vi tänkte åka dit imorgon men med tanke på snöovädret så tror jag nog att vi väntar ...
Alexander-VG-zon3
hos mig har det blåst o kommit rätt så mycket snö det var ett under att min en palmklarde sig smile.gif smile.gif
Rossi
Ja, jag kom knappt hem ikväll. Det var obehagligt att köra på småvägarna. Och det ska tydligen komma mycket mer snö inatt.

Men utställningen håller på till den 26 februari så vi får fler chanser!
Alexander-VG-zon3
jag trode det skulle sluta i kväll men här så ökar det istället typ här är halvmeterhöga snödriver .men tur att den vara så länge skulle med villa åka dit smile.gif smile.gif
Evin
Jag ska dit imorgon om jag så ska köra efter plogbilen wink.gif
Alexander-VG-zon3
hhaha japp det är nog smart biggrin.gif laugh.gif smile.gif men det skulle komma mer snö å blåst nu unde natten
Rossi
CITAT (Evin @ 20-01-2006, 19:54)
Jag ska dit imorgon om jag så ska köra efter plogbilen wink.gif

Hur tyckte du att utställningen var? Fanns det mycket ovanliga kaktusar att köpa eller var det bara de gamla vanliga mammillariorna?
little.lunatic
Åh så kul!!! Men för min del blir det nog fler beundrande blickar på ormarna än på plantorna. Mina ögonstenar! =)
Rossi
Vi var på Vellingeblomman i lördags. Det är några år sedan vi var där senast men oj vad besvikna vi blev. Det har blivit en sån där presentbutik istället för en växtbutik kändes det som. Vilket nerköp! sad.gif

Orkidéutställningen kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte kan så mycket om orkidéer men kaktusutställningen var rent ut sagt bedrövlig. Bara de vanligaste, tristaste kaktusarna. Jag som själv har har odlat fram kaktusar vet ju vilket utbud det egentligen finns.

Nej, det kommer att dröja länge innan jag besöker den butiken igen.
Evin
Jag är mest där för reptilerna och orkidéprakten.
Jag har bara köpt 1-2 orkidéer där på de 5 åren jag har besökt stället.
Orkidéerna var fina exemplar i år, men inget spännande.
Detta är nog lite för att jag börjar gå över till lite mer annorlunda orkidéer nu när jag har bättre ljusförhållande och bättre orkidéeförhållande i övrigt.
Öspab ( i Lund) brukar ha en bra utställning, med kul udda orkidéer.

I år tyckte jag att utställning var annorlunda än de andra åren och det märktes att de körde på en helvändning av butiken, vilket gjorde att de inte hunnit med sceneriet till fullo som andra år, där de har kört som de brukar.
Tex den stora dammen längst in såg jag inte riktig nån mening med, utan kändes mer som ett halvfärdigt projekt.

I reptilväg saknade jag ett par ödlor som "alltid" brukar vara där, och även något nytt som jag inte sett förr. Mina favoriter är slamkryparna och axelotlarna.

Presentavdelningen går jag aldrig igenom. Och blommorna i allmänhet på Vellinge blomman är inte så roliga, men det är för att jag gillar blommor som inte finns överallt. Men mitt uppstammade neriumträd jag köpte där för ett par år sedan ( på rea) älskar jag.

Kaktusarna kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte är intresserad av kaktusar, men utställningen var mindre på kaktusfronten än de brukar.
Dock fick jag mycket inspiration till mitt terrarium på vilka kaktusar som funkar med min dabbagam.

Appropå kaktusar, har du varit på Paletten i Malmö?
De har en fin avdelning men jag vet inte om det är annorlunda sorter.
I övrigt är det avkopplande att bara gå i Palettens växthusmiljö och önska att man hade ett sådant i trädgården...
Rossi
CITAT (Evin @ 06-02-2006, 12:08)
Appropå kaktusar, har du varit på Paletten i Malmö?
De har en fin avdelning men jag vet inte om det är annorlunda sorter.
I övrigt är det avkopplande att bara gå i Palettens växthusmiljö och önska att man hade ett sådant i trädgården...

Jodå, jag har varit många gånger på Paletten men tyvärr har de dragit ner på kaktussortimentet. Förut hade de ganska bra urval av kaktusar men inte nu längre. sad.gif
Evin
Kaktusar är kanske inte så "inne" nu för tiden vilket gör att blomsteraffärer inte satsar på det.
Säljer man inte av det så är det bara en kostnad, tyvärr sad.gif

Det var lääängesedan jag var på Paletten nu, eftersom jag har flyttat från Malmö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon