Full version: Blå hallon sökes
e_sedell
Är det någon som har denna växt? De är ju hel coola, någon som vill byta?
Hannele
Menar du björnbär?
e_sedell
Nej, Rubus caésius heter de, finns på sidan 144 i Björn Ursings fältflora. Det finns några förädlade sorter, det är vll de jag fremst är intresserad av. Men finns inte det så går det bra med villdarten också -bara de är blå!
Ingrid på Västkusten
Öland & Gotland - Åland. Psalmbär kallas de på Gotland.

Hälsar ingrid
KURT
Det är möjligt att man skulle kunna få fram blå hallon (Rubus idaeus), men i detta fall gällde det alltså båhallon (Rubus caesius). På gotland köps det upp blåhallon som folk har plockat, men eftersom blåhallon ofta växer längs vägkanterna så kan det väl vara en del föroreningar i dem.
tulle
I Skåne växer de också vilda längs vägkanter och förr kallades de för "kärringabär" i Skåne.
tulle
Gossen Ruda
Förekommer även i Göteborgsområdet, på Hisingen bl.a. Jag har plockat ibland men tycker inte dom är nån höjdare. Dåligt matade bärklasar och så är revorna längre och besvärligare än på björnbär. Dessutom är smaken lite sämre.
e_sedell
okej, jag tänkte odla dem bara för att de är ovanliga. Jag har gula hallon, de är jättegoda!!
e_sedell
Jag sökte på "Rubus idaeus" utan att få fram några blå hallon alls. Men på "Rubus caesius" fick jag många träffar!
Ålänningen
Jag har aldrig sett blåa hallon på Åland. Men å andra sidan har jag aldrig sett en kines heller.
KURT
CITAT (e_sedell @ 27-04-2003, 14:01)
Jag sökte på "Rubus idaeus" utan att få fram några blå hallon alls. Men på "Rubus caesius" fick jag många träffar!

Nej det har man nog inte lyckats med än, men "Det är möjligt att man skulle kunna få fram Blåa Hallon".
Ålänningen
man kan ju få blommor till att bli blåa genom att sätta karamellfärg i vattnet eller hur det nu var. Man kanske kan försöka på liknande sätt med hallon på någe vänster eller jordgobbar fast, går det?
Wargen
Det kanske går att söka på "salmbär" som de heter på Gotland. Alltså utan P i början. smile.gif
andersen
Är det dom här ni pratar om http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/rubus...us/rubucae.html
jag har plockat dom i stockholms skärgård tycker ej det var någon höjdare till bär.
e_sedell
Japp, det är den! Gula hallon var ju inte goda först eller, men de förädlade man. Jag har ca 50år på men som jag orkar. Om jag har tur får jag ett trädgårdintresserat barn som kan föra arbetet vidre om jag inte lyckats då. Någom som kan skicka ett par hundra frön i sommar? *Här ska det odlas hallon* tongue.gif

Ska man stratifiera fröna föresten? Troligt att det är så..... De är nog mörkergroende också....... nu yrar jag, mina funderingar rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon