Klematis
Vårt marsvin dog i somras. Han var 4 år och fick lunginflammation. Trots medicin och stor omsorg så dog han. Det var så jobbigt han blev riktigt sjuk på kvällen och vi skulle åka till vetrinären dagen efter(igen). Men när jag var upp sista gången på natten var han död. Kunde inte sova resten av natten utan låg och väntade på att barnaen skulle vakna. Oj vad vi gråt allihop. Igår satt min lilla tjej med ett kort och gråt igen. Det kommer stunder inte lika ofta men titt som tätt. Det är inte lätt när djur dör och sitt första djur är ju svårast att förstå när man inte är så stor.
Magdis
Lilla gumman då! sad.gif Hur gammal är hon? Ja det är jobbigt, jag minns att jag var jätteledsen väldigt länge när min undulat dött, mitt första husdjur. Krama lillgumman! wub.gif
humla
wub.gif Eftersom marsvinet är saknat, förstår jag att det betydde mycket för er. Med marsvin är det ofta svårt när de blir sjuka, det går ofta väldigt fort. Ni gjorde vad ni kunde.

Det är jobbigt, men nyttigt, att lära sig om döden redan när man är liten.
morellen
ni får läsa "adjö Herr Muffin" för henne nu då så kan ni gråta lite ihop och minnas det roliga sedan
Kathy
CITAT (Klematis @ 16-01-2006, 16:07)
Igår satt min lilla tjej med ett kort och gråt igen. Det kommer stunder inte lika ofta men titt som tätt.  Det är inte lätt när djur dör och sitt första djur är ju svårast att förstå när man inte är så stor.

Åh, lilla gumman. sad.gif wub.gif

Ja, sorgen kommer då och då, trots att det gått lång tid. Sorgen ger förhoppningsvis med sig med tiden och saknaden lindras.
Det som blir kvar är ett ljust minne över en älskad vän. wub.gif wub.gif wub.gif
Klematis
Hon är 11 år. Djuren blir ju en viktig del i familjen. Marsvinen är ju så mysiga med att de "pratar" så de är ju alltid med. Visst är det nyttigt att de lär sig hur livet fungerar, även om det är sorgligt. Vi har funderat på ett nytt men hon har bestämt sig för att inte göra det.
Kramar till er alla
humla
Förstår att man inte vill "ersätta" en älskad vän med ett nytt marsvin. Men skulle ni ändra er, är mitt tips att inte skaffa en utan två. Marsvin är flockdjur och ska alltid ha en kompis. De får mycket större möjlighet att bli lyckliga, får möjlighet att kommunicera med sitt eget språk osv.
Kakaduan
Jag tycker absolut att en ny liten vän skall införskaffas även om hon säger att hon inte vill!!! Hon tänker inte riktigt klart för hon är så ledsen. Om hon älskade sitt lilla marsvin så mycket, så kommer hon att gilla sin nya kompis lika mycket efter ett tag.

Det handlar inte om att "ersätta" det första - lika lite som man ersätter en person med en annan om man gifter om sig - (för det är ju omöjligt) utan om att man gillar marsvin och faktiskt vill ha ett. Folk skaffar ju hund om och om igen och älskar efterföljarna lika mycket som nummer ett!

Jag tycker du ska komma hem med en liten överraskning på fyra ben så snart du bara kan så att din dotter får en liten varm och snäll varelse att krama!

Kakaduan
humla
CITAT (Kakaduan @ 20-01-2006, 09:54)
Jag tycker absolut att en ny liten vän skall införskaffas även om hon säger att hon inte vill!!! Hon tänker inte riktigt klart för hon är så ledsen. Om hon älskade sitt lilla marsvin så mycket, så kommer hon att gilla sin nya kompis lika mycket efter ett tag.

Det handlar inte om att "ersätta" det första - lika lite som man ersätter en person med en annan om man gifter om sig - (för det är ju omöjligt) utan om att man gillar marsvin och faktiskt vill ha ett. Folk skaffar ju hund om och om igen och älskar efterföljarna lika mycket som nummer ett!

Jag tycker du ska komma hem med en liten överraskning på fyra ben så snart du bara kan så att din dotter får en liten varm och snäll varelse att krama!

Kakaduan

Två wink.gif
forget-me-not
CITAT (humla @ 20-01-2006, 08:24)
Marsvin är flockdjur och ska alltid ha en kompis.

Jag kanske är helt ute och cyklar nu men jag har för mig att jag läste/hörde någonstans för ca ett år sedan att det numera är lag på att marsvin ska hållas i par. Stämmer detta?
Klematis
När vi var och tittade på marsvin (efter att Musse dött) så skulle vi ha två. Det är klart att de måste vara bättre för alla djur att vara fler än ensamma, speciellt om de är burdjur. Vi skaffade en kanin som vi skulle ha ihop med Musse och de hade det jätte trevligt tills kaninen blev brunstig. Han tog nästan död på marsvinet. Kastrerade kaninen med det hjälpte inte. Kaninen som inte skulle bli så stor, har blivit jättestor, blandning av dvärglejonkanin och vädur. Han bor nu ute i en stor isolerad bur med en kaninflicka. De är så lyckliga!! Sitter och putsar varandra jämt. Eftersom musse började bli några år ville jag inte kastrera honom(det är väl en risk att söva så små djur) och skaffa en tjejkompis till han. Vi hade en marsvinskille på besök men de blir ovänner. Men musse vara så social med oss andra och katten, var med på resor, sommarstugan, med på barnens lekar osv. Var vi borta längre och han inte kunde vara med så bodde han hos min mamma. På sommaren var han och kaninerna i en delad bur så de hade lite sällskap ändå. Marsvin är nog ett av de trevligaste husdjuren för barn tro jag.

Det vore bra om det var lag på att de ska ha en kompis och att de som säljer verkligen upplyser det till alla som köper marsvin och andra flockdjur.
humla
CITAT (forget-me-not @ 20-01-2006, 12:13)
Jag kanske är helt ute och cyklar nu men jag har för mig att jag läste/hörde någonstans för ca ett år sedan att det numera är lag på att marsvin ska hållas i par. Stämmer detta?

Det stämmer smile.gif

Har inte lagen i huvudet, men är det någon som vill läsa så kan jag leta upp den.

Den går ut på att marsvin måste hållas minst två och två (det finns såklart undantag, tex. vissa hanar som går i avel och som är aggressiva, de kan inte hållas tillsammans med andra).

Det är faktiskt inte bra att ha marsvin och kaniner ihop. Ser man det i sällskapssynpunkt, så pratar kaniner och marsvin inte samma språk. De har inte stort utbyte av varandra. Vidare är kaniner större, och kan t.ex. äta all mat för marsvinet. Och dessutom stressa det, jaga det och skada det. Dessutom har kaniner någon slags bakterie (kommer inte ihåg exakt hur det var), men det kan iallafall göra marsvinet sjukt.

Så; Ett marsvin måste ha minst en marsvinskompis!! Och efter egna erfarenheter, vet jag hur pass stort utbyte de verkligen har med varandra. Skulle gärna ha en hel liten flock som fick gå fritt i lägenheten wink.gif
Klematis
Det var de i zooaffären som sa att kaniner och marsvin passade bra ihop. Därför blev det så. Sedan är jag ganska säker på att ingen av mina djur far särskilt illa. Hade jag kunnat så hade jag skaffat ett marsvin till när det inte fungerade med kaninen.
Klematis
Jag skulle oxå vilja ha en massa marsvin och ett stort rum med små hus som de kunde gå omriking i. Undra hur det går med hanarna blir inte de ovänner om de bor så? Jag var på Zoo när jag var liten och så ett stort inhängnat område ute som det var helt fullt med marsvin som knatade omkring. Underbart att se.
När min kanin var liten så var marsvinet och kaninen jätte kompisar tvättade varandra sov intill varandra osv. Men om de förstod varandra vet jag ju inte. De tyckte om varande i alla fall.
humla
Jag har ingen egen erfarenhet av att ha hanar ihop, men jag har läst att det oftast går bra. Det är lättare att få det att fungera om hanarna växer upp tillsammans. Men lite smågnabb får man nog räkna med, rangordning och sånt. Men så är det ju med honor också.

Jag har heller ingen egen erfarenhet av att ha kanin och marsvin ihop, har bara läst i böcker och på nätet. Och det finns säkert undantag, alltså att kanin och marsvin kan funka ihop. Men vet man om det och har möjlighet att välja, är ett till marsvin ett säkrare val.

Javisst ser det härligt ut, när en hel flock marsvin får leva tillsammans! För ett antal år sedan, en sommar, hade jag två honor som fick ungar. Tre ungar var, som var bedårande söta. Och alla fick gå tillsammans, och busa omkring i uteburen hela dagarna. När man har sett marsvin så, förstår man varför de ska ha kompisar.

(När jag fick mitt första marsvin när jag var 9 år, hade jag heller ingen aning om att de skulle ha en kompis. Det var en hane, och han levde ensam i sex år. Visst gick det ingen större nöd på honom, men i efterhand tänker man att han nog skulle ha blivit lyckligare om han fått ha en kompis).

MVH/Elin
Klematis
Hade oxå marsvin när jag var liten, så därför var valet enkelt när min dotter fick sitt första djur.
humla
Marsvin är härliga husdjur wub.gif

Om ni, eller någon annan, skulle få för er att köpa nya marsvin, rekommenderar jag att köpa från uppfödare och inte från djuraffärer. Uppfödare har stor kunskap om marsvin, de har fått rätt slags foder från början, de är mycket hanterade och vana vid människor (istället för att sitta i en bur i djuraffären bland alla skrikiga fåglar och barn som slår på burarna), och det är dessutom kul att se hur marsvinets föräldrar/syskon ser ut. Har hört historier om folk som köpt marsvin i djurafärrer, och det visat sig vara fel kön/de blivit dräktiga när de var så pass små.

Hoppas att erat marsvinsintresse håller i sig wub.gif

/Elin som snart ska skaffa två nya småtussar
Klematis
Har du redan marsvin och ska skaffa två till eller? Troligen blir det inga fler hos oss just nu eftersom dottern inte känner för det ännu. Vi har ju 2 katter och 2 kaniner + att hon rider så hon har alltid djur runt sig. Tack och lov att ingen är alergisk det måste vara hemskt när barnen vill ha djur och man måste säga nej.
humla
Det är såhär, att jag har egentligen redan 4 marsvin, men de bor hemma hos mina föräldrar. Min tanke var att jag skulle ta med mig dem nu när jag flyttade i höstas, men det blev inte så. Mamma och pappa är väldigt fästa vid dem, och tyckte det var synd att flytta dem. De är inga ungdomar längre, den äldsta är 6 år, sen är de 5,4 och 3 år gamla. De har bott hos oss i hela sitt liv, burskåpet har stått på samma plats i köket där alla är och går förbi. (Under julen flyttade de buren till mitt gamla rum för att ställa granen där buren stått -och de blev helt andra marsvin, jätteskygga och rädda. Pappa kunde inte sova för han var orolig för dem, så de fick gå upp och flytta granen till ett annat rum och bära ut burskåpet till sitt vanliga ställe, och de blev som vanligt igen. Hur skulle de då reagera på en flytt till ett helt annat ställe? De kanske inte blir samma marsvin)

Visst har jag hälsat på flera gånger under hösten, men jag har börjat på sådan "marsvinsabstinens"! Så jag ska skaffa mig två små marsvinsflickor som ska bo här hos oss i lägenheten. Det är ganska lätt med två om man vill åka och hälsa på hemma sen, de får plats i en liten transportbur. Vill ni se hur den ena flickan ser ut kan ni gå in på den här hemsidan, gå in på "tingade" så finns hon längst ner; Ambrosia wub.gif

Det är nog bra att ta en "paus" efter ett djur, låta det ta sin tid. Man vet aldrig när intresset och lusten väcks igen.
Klematis
En liten sötnos. Har hon större öron och inte så rak bakdel som virvellmarsvinen?
humla
Ja det stämmer, marsvinsraserna skiljer sig lite när det gäller kroppsform och utseende. Jag är inte helt hemma på detta område, men jag tror rexmarsvin ska ha en kort bred kropp, och ganska "platt" brett ansikte, störa öron och ögon. Är inte så hemma på virvelmarsvinens stadgar, men det kan nog stämma. Det vore kul att besöka en marsvinsutställning någon gång, där finns i princip alla raser, färger och teckningar. Tyvär verkar alla utställningar vara antingen i Skåne, eller norrut i landet.

MVH/Elin
Klematis
Mar varken ser eller hör något om utställningar. Fast vi har en tjej iaffären som älskar marsvin och brukar ta sig turer till sk uppfödare e..er vad man säger.
humla
Känner du till Svenska marsvinsföreningen? Det är de som annordnar utställningar, och jag tror det finns datum/plats på utställningar på deras hemsida. Kanske anordnas det något i närheten av där du bor.
Diana
wub.gif Jag bara älskar de små liven wub.gif Men jag kommer alldrig att 100% komma över ett av dom, Tjabo. EN hund i ett marsvins lilla kropp. Alla som kände Tjabo sa att "det är inget marsvin, det är ju en hund!". För så var han. Helt otrolig. Jag har haft marsvin sedan jag var runt 11-12 år och har haft 2 uppehåll men kunde ej hålla mig från dom, och nu har jag två honor efter att den sista honan dog i somras drygt 7 år gammal.
Dom jag nu har är två honor varav den ena är köpt på Zoo och den andra hos en uppfödare. Men jag väntar på att en kull till skall komma hos en annan uppfödare där jag kan få tag på två hannar, så jag kommer att ha 4 st grisar innom snar framtid. HÄRLIGT! wub.gif

Vill ni se dom jag nu har så följ länken och klicka på Guineapigs i menyn. Där har ni mina två honor Goldie och Lady.
Diana's Happy Home Page
humla
CITAT (Diana @ 25-01-2006, 19:23)
Vill ni se dom jag nu har så följ länken och klicka på Guineapigs i menyn. Där har ni mina två honor Goldie och Lady.
Diana's Happy Home Page

Åh så fina wub.gif wub.gif wub.gif

Det står inte vem som heter vad, så du får ursäkta mitt "den bruna" och "den gråa".

Den bruna ser ut att vara en satin? Agouti? Den gråa ser också lite agoutiaktig ut. Vad blir det för tillskott? Vet du något om päls/färger? Blir det fler släthåriga? Nu när du skaffar hannar kan du ju få småbebisar om du vill!

/Elin
Diana
Oops! Sorry , men nu är det fixat biggrin.gif

Lady (Den bruna) Är en Satin Golden Agouti och Goldie (den beige/gråa) är en Lemon Agouti Sheltie blandras, för hon borde vara hårigare nu än vad hon är. Jag är ute efter 2 hannar (agouti hannar) Silver helst då jag nu har en golden och en lemon, men en sinnamon agouti är helt OK det med. tongue.gif Jag gillar släthåriga så det är dom jag är ute efter. Hannarna skall bo i egen bur (till att börja med. Man vet ej vad framtiden har att säga), så jag har koll på tillökningen. biggrin.gif
Klematis
Fina marsvin Diana.
Nu har jag lagt till svenska marsvinsföreningen som favorit. Vad många sorter det finns. Var faktist en utställning som inte var så långt bort. Vi får se om det blir en tur.
Min dotter berättade en rolig "historia" om Musse, vårt marsvin, imorse. Det brukar ju vara ett bra tecken på att det börjar bli lättare att tänka på honom.
Diana
Tack Klematis,

Jo jag tycker dom är urfina båda men jag känner med för den ljusa eftersom hon är tamare, men jag skall nog få fart på den andra med skall du se. Nog finns det många sorters marsvin, men jag tycker inte att man skall få avla fram dessa naken marsvin som är miss i produktionen. Men detta är vad jag tycker.

Roligt att dottern börjar komma över förlusten av musse. För mig tog det många år att komma över förlusten av Tjabo och det var inte först nu i höstas som jag började tänka på honom på ett mer lättare vis istället för att bli ledsen varje gång han kommer upp i tankarna och han dog November 1997, så det kan ta tid ibland rolleyes.gif

/Diana
Klematis
Finns det naken marsvin? Ska de vara till alergiker? Jag kollade på svenska marsvinsföreningens sida. Rex ser väldigt fin ut tycker jag. Är de taggiga som en igelkott eller ser det bara så ut.
humla
Rexar är strävhåriga, men uppåtstående päls. Detta beror på att hårstråna är "smålockiga". Så de är inte taggiga, utan sträva. Mina två bebisflickor jag ska få är båda rexar wub.gif . De liknar nästan teddybjörnar.
Klematis
SKulle det vara en bild med? Syns bara en ruta
pejori
fina grisar du har humla wub.gif wub.gif
dom ser väldigt välmående ut smile.gif
humla
CITAT (Klematis @ 03-02-2006, 19:20)
SKulle det vara en bild med? Syns bara en ruta

Nu fattar jag, det var min signatur som inte fungerade, det är nu åtgärdat smile.gif.

Och Tack Pejori wub.gif Kul att du tycker de är fina. Det är inte alla som uppskattar marsvin.

(När jag får mina nya småtjejer i slutet av månaden får ni se några bilder på dem, om ni vill wink.gif)
pejori
jag gillar små svin.
blev så glad när min dotter ville ha sådana när hon var liten smile.gif smile.gif
mamma sprang och handlade virvelmarsvin till henne wub.gif wub.gif
funderar ibland på en ny, men har djur så det räcker ett tag biggrin.gif
Klematis
Visst är det svårt att bestämma sig för om man ska ha eller inte. Oavsett om de hur gulliga och trevliga som helst så är det ju en heldel jobb. Vi har 2 katter och 2 kaniner just nu.
Immix
CITAT (humla @ 24-01-2006, 16:15)
De är inga ungdomar längre, den äldsta är 6 år, sen är de 5,4 och 3 år gamla.

Jodå, det där är ju visst riktiga ungdomar. tongue.gif Mitt äldsta marsvin blev 12 år! Hade en lite skock (6 st) när jag var yngre och saknar dem fortfarande. De är så otroligt personliga och mysiga! Har hund nu, så det känns inte som läge att skaffa några nya "grisar" nu, men jag tror nog att det blir tid för det någon gång framöver.
Klematis
Tolv år det måste ju nästan vara rekord.
humla
Oj, tolv år! Det var gammalt rolleyes.gif . Det äldsta marsvin jag har hört talas om (tror det var i nån av mina engelska marsvinsböcker) blev 14 (!) år gammalt.

Mitt första marsvin blev 6 år gammalt, och nu har jag en 6-åring igen. Hoppas att hon får leva och ha hälsan i många år till smile.gif.

(har haft 2 marsvin som dött innan de blivit gamla; en fick tumör i livmodern och blev tvungen att avlivas, en dog väldigt plötsligt av okänd anledning.)

Och vad härligt det låter med en hel "skock" wub.gif.
pejori
CITAT (humla @ 05-02-2006, 16:14)
Oj, tolv år! Det var gammalt rolleyes.gif . Det äldsta marsvin jag har hört talas om (tror det var i nån av mina engelska marsvinsböcker) blev 14 (!) år gammalt.

Mitt första marsvin blev 6 år gammalt, och nu har jag en 6-åring igen. Hoppas att hon får leva och ha hälsan i många år till smile.gif.

(har haft 2 marsvin som dött innan de blivit gamla; en fick tumör i livmodern och blev tvungen att avlivas, en dog väldigt plötsligt av okänd anledning.)

Och vad härligt det låter med en hel "skock" wub.gif.

dom är ju lite känsliga dom där. smile.gif
min ena dog som fyraåring av drag. sad.gif
den andra blev åtta så där är jag nöjd wub.gif
humla
Vad många, fina djur du har Pejori wub.gif
pejori
CITAT (humla @ 06-02-2006, 15:54)
Vad många, fina djur du har Pejori wub.gif

tack wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon