lena:-)
16-01-2006, 16:24
Titta vad jag hittade :
Snigelbromsentyvärr står det ju inget om priset!!!
men nog verkar det luite fyndigt eller?
Nån teknisk messerschmitt som har nåt att invända eller tillägga

?
Susanne i Linköping
16-01-2006, 20:37
Eltrådarna kommer ju upp lite från marken till skillnad från de modeller av snigelstaket jag sett tidigare, det är förstås bra med tanke på fukt och därpå följande krypströmmar som inte är bra för elräkningen.
Fast det ser lite bräckligt ut på bilderna, håller det om någon objuden gäst trampar på det? På min kolonilott finns inga rådjur men väl tvåbenta jordgubbstjuvar som i somras trampade ner min rabatt, de skulle nog inte ta någon hänsyn till snigelstaketet.
17-01-2006, 13:55
JA, fast det kanske e stabilare än det verkar. De har ju tom tagit fram en sorts ramp att köra över gräsklippare å skottkärror med!
CITAT (Susanne i Linköping @ 16-01-2006, 20:37)
Fast det ser lite bräckligt ut på bilderna, håller det om någon objuden gäst trampar på det? På min kolonilott finns inga rådjur men väl tvåbenta jordgubbstjuvar som i somras trampade ner min rabatt, de skulle nog inte ta någon hänsyn till snigelstaketet.
Det är bara att skruva upp spänningen lite, så får de objudna tvåbenta matgästerna sig en liten överraskning om dom trampar ner snigelstaketet på köpet
17-01-2006, 15:40
Susanne i Linköping
17-01-2006, 20:24
En fördel till med snigelbromsstaketet är att trådarna sitter på ett lodrätt underlag, så när snigeln elchockats till döds bör den ramla ner. På snigelstakettyper där trådarna ligger vågrätt brukar tydligen liken ligga kvar och dels kortsluta trådarna, dels bilda en bro för andra sniglar att gå över.
Urk!
Nu kommer mitt inlägg även här.
Jag köpte testade och rek. köp av snigelbromsen. Jag tar tillbaka denna rek.
Tråden är för tunn och brändes av efter ett tag. När jag hade reparerat ett 10-tal gånger kontaktade jag företaget som höll med mig om att tråden var för tunn. Jag fick då ett nytt nät med samma tunna tråd. Skall jag skratta eller gråta. Köp inte Snigelbromsen.
Vad gjorde jag då. Om tråden var för tunn var det ju bara att använda en tjockare tråd. Jag köpte 50 meter 1.5 mm enkeltråd och brände bort isoleringen. Spikade upp tråden rund mitt trädgårdsland som är uppbyggt av byggtimmer. Funkar även på pallkragar. kopplade allt till en 24v transformator(Claes Olsson) går även bra med 12v transformator.
Perfekt resultat. Sniglarna far åt fanders och tråden håller. Billigt blev det också.
elnolla
07-07-2007, 19:52
Jag måste bara säga en sak att sedan -07 är det nya ägare för snigelbromsen och felet som löd vid de äldre modelerna är fixade. Så nu får man inte samma problem.
Mvh Snigelbromsare
Ammoura
07-07-2007, 21:02
Kolla på "Beställ" så ser du priset. Tänkte nog inhandla nästa år, känns lite sent i år och så är det ju ändå rätt mkt pengar om man ska ha runt hela tomten. Synd bara att det måste tas in över vintern.
Jan af Lisö
09-07-2007, 08:33
Hi
Intressanta kontraditioner (heter det så) när man läser deras frågor & Svar:
Fråga 1: Blir det inte äckligt med alla döda sniglar på staketet?
Svar: Nej, sniglarna dör normalt inte. Obehaget gör att de drar sig tillbaka, och håller sig utanför stängslet.
Fråga 2: Hur håller jag rent stängslet?
Svar: Håll trådarna rena från döda sniglar.
Mao så skall man ta bort döda sniglar som normalt inte dör ??
Annamal
24-07-2007, 09:58
Snigelbromsen finns nu på rea på JULA-varuhusen: 195 kronor för 20 meter och 495 kronor för 50 meter. Kanske värt att pröva? Jag ska nog i alla fall åka och titta. Undrar om det är äldre modeller eller något annat lurt?
Anette på Boäng
25-07-2007, 15:10
Vi tänker testa varianten med träplanka + eltråd. Måste ju kunna rensa runt tråden och trimmern lär ju snabbt köra sönder ett plastnät. Jag har mer än 300 meter tomtgräns........ Återkommer med rapport.
skogsnatt
13-08-2007, 08:01
Jag har gjort en annan typ av konstruktion för att skydda mig mot sniglarna. Det är en träkonstruktion som man lägger en sträng av salt i. Sniglarna klarar som bekant inte att krypa i salt och jag har fått detta till att funka bra. priset om man räknar med arbete blir ca 50 kr/lpm för träkonstruktionen och salt är ju inte speciellt dyrt. Kolla på bilden så förstår ni hur det funkar.
alvastina
14-08-2007, 18:22
Ett tips att slippa mördarsniglar i pallkragar är att på utsidan spika en bård ca 3 dm med takpapp på översta delen av pallkragen. Har testat på en pallkrage och har inte haft en enda snigel där i år. Jag tror inte att de gillar det sträva underlaget. Kanske inte det vackraste men jag slipper i alla fall sniglarna.
Vad är det för typ av transformator som ingår? Jag såg att man kan köpa batterier som tillbehör men batterier genererar likström och då kommer trådarna att brännas av snabbt. Om transformatorn ger växelström så håller trådarna länge (om de inte är för tunna ifrån början).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.