katah
Jag skulle vilja testa att torka bär, hallon till exempel, smakar ju inget vidare från frysen.

Vi har en vanlig torkskåp, som vi inte använder , men skulle kunna inreda det för ändamålet.

hur gör man?
Hur många hyllor kan man ha? ( höjden på skåpet är nästan 2 meter)
Ska det vara gallerhyllor, material?
Hur länge ska man torka och i vilken temperatur?

Hur förvarar man bäst de torkade godisarna?
RibesRubusVitis
Undrar om torkade hallon skulle smaka något vidare. Har råkat ut för att mina hallon ”spontantorkat” i frysen, dvs vattnet dunstar och fryser på annan plats i glassbyttan. Resultatet smakar efter upptinandet betydligt värre än normala frysta hallon.
Fenja
Det vanligaste är nog att man använder en torkolla.
Jag vet inte om det går att reglera temperaturen så exakt i ett torkskåp att det går att använda...
Mvh
Fenja
rosita
Jag brukar torka bär i ugnen och de smakar bra, tycker jag.
Jag breder ut bären på smörgåspapper på en braspanna, sätter in dem i 40 - 50 grader med ugnsluckan lite på glänt, ca 8 - 10 timmar. Tiden varierar eftersom bären är olika fuktiga, men de ska vara helt torra när de är färdiga. Jag förvarar bären i glasburkar med tätt lock. Bären använder jag som vandrarmat eftersom den inte väger så mycket i packningen. smile.gif
Jag torkar för övrigt frukt, grönsaker och färdig köttfärssås. Bra till sommarvandringarna! rolleyes.gif
Gurkan
CITAT (rosita @ 16-01-2006, 20:21)
....
....

Jag torkar för övrigt frukt, grönsaker och färdig köttfärssås. Bra till sommarvandringarna! rolleyes.gif

Ehh ... torkar du färdig köttfärssås ? Det var verkligen en nyhet för mig att man kunde torka färdig mat. Smular du det sen och använder som frystorkad mat ?

Intressant, har du provat med nåt annat än köttfärssåsen ?

Jag torkar tomater och grönsaker i en låda som står på elementet i köket, det funkar (mitt i vintern iaf.) men ett torkskåp hade ju varit drömmen om man hade haft mycket att torka.

Bygg lösa hyllor av tunna lister och häfta fast insektsnät för bären att ligga på (plastnät med maskor på några mm, finns hos bygghandeln). Se till att det inte blir för varmt och se upp om det är en stark fläkt i torkskåpet, torra grejer blåser lätt bort. Det finns också lite olika typer av torkskåp.

En torkolla är onekligen smidig och antagligen betydligt mer energieffektiv.
rosita
Att torka maten själv:

Torkning är en gammal konserveringsmetod som passar alldeles utmärkt
för utemat. Speciellt komplicerat är det heller inte. T.ex. kan man
torka tomat, paprika, gul lök, purjolök, svamp, banan helt enkelt genom
att skära upp i tunna skivor, klyftor eller strimlor och sedan lägga
bitarna på en ugnsplåt med bakplåtspapper i en ugn. Ugnen körs på 50-70
grader med ugnsluckan på glänt (för att få bort fukten). Torkningen tar
c:a 10-24 timmar (frukt och grönsaker den längre tiden). Flytta om
plåtarna eller gallren ofta. Svamp bör lufttorkas. Sörj för god
ventilation i rummet eftersom det luktar en aning från det man torkar.
Rotfrukter och bönor skall kokas nästan färdiga innan de sätts att
torka. Man kan även extratorka russin och torkad frukt som man köper
om man vill få ner vikten ytterligare.
Det går också jättebra att torka köttfärs själv, och annat kött med
för den delen. Färsen ska tillagas först, stek den utan fett och krydda
ordentligt, en del smak försvinner under torkningen. Sen är det bara
att torka i ugnen på svag värme, max 50 grader med luckan halvöppen.
Det tar ca 10 timmar. Man gör sedan sin egen köttfärssås på fjället
genom att blanda den torkade köttfärsen med lite kokande vatten
(2 min.) Låt svälla ett tag (10 min) och blanda sedan med en tub
tomatpure, lite kryddor (oregano, salt och peppar), lite torkad svamp,
lite hackad lök (kanske också en vitlök som myggförsvar) och så lite
mera vatten med köttbuljong. Låt sjuda upp och puttra tills
konsistensen känns lagom. Ät och njut!
Receptet taget ur en bok om vandringar och mat.
noora
Mina föräldrar har torkat skivade äpplen och päron i torkskåp, så jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera för bär också.
katah
ÅÅhh, vad spännande!

torkat köttfärs och torkmaskiner... hmm...
Gurkan trodde på att det skulle bli något av torkskåpet...
Man kanske ska sy nätpåsar så att de torkade bären inte flyger omkring?

Jag kan få flera liter hallon på en dag så ugnen hinner nog inte med.

Hur frystorkar man egentligen?

Har någon någon aning hur mycket det kostar att torka med dom olika apparater. torkolla sade någon var kostnadseffektivast?
Gurkan
Tack rosita !
Det var intressant. Jag har skåpen fulla med torkade grönsaker men jag har inte använt dem i maten så mycket (tyckte mest det var kul att torka :-) ) men torkade morötter brukar jag äta som snacks och marinerad torkad paprika är minst lika smaskigt som soltorkade tomater (fast med paprikasmak då).

Om man har tillräckligt med saker att torka för att fylla ett torkskåp är det säkert också effektivt, tänkte mest om man skulle torka några dl bär så vore det onödigt att köra det i en så stor maskin.

Enkla hyllor till torkskåpet kan du göra av tomma ölflak (tigg i affären) som du skär ur botten ur, lämna en kant på några cm. att limma nätet mot. Då får du en rejäl kant på varje hylla som borde hålla allt på plats. Flaken kan du sen stapla på varandra, varannan vriden 1/4 varv så blir det bra luftcikulation, se bara till att den nedersta kommer upp en bit från golvet.

Du borde kunna stapla in minst 20 såna lådor i torkskåpet.

Har du en inne/ute termometer kan du hänga in givaren i torkskåpet så du har nån möjlighet att övervaka processen.

Katah ! det kommer att funka skitbra. Det enda du behöver köpa är myggnätet, kostar några hundringar för en rulle sen kan du torka mat så det räcker till ett mindre kompani.

Vad det kostar att torka med olika maskiner vet jag inte men ett komplett torkprogram i torkskåpet (med kläder) kanske kostar 3:- (typ 1000W i 3 timmar) så det är ju inga jättesummor.

Frystorkning kräver nog specialutrustning, annars blir det som för RubusRibesVitis och hans hallon i frysen, inte gott.

Sök på Google eller dyl. så hittar du en massa om torkning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon