Full version: KAPRIFOL på BALKONG
marius
Hej,
Jag har läst väldigt bra tips om flera olika växter man kan ha på min jättestora balkong med tak - bland annat om Humle, där jag fick förslag på Japansk Humle. Verkade intressant, men växer väl inte lika fort som pipranka, eller??
Sen läste jag om Piprankan då som lät väldigt väldigt kul - eftersom den tydligen väser så fort - vill ju helst bygga in mej helt i grönska och blommor till sommaren - funderar på att lägga hönsnät under taket som det kan klättra på också.
Nu undrar jag om man kan har Kaprifol i en kruka där också ( det är ju inte så värst soligt i syd-syd-ost - bor i Zon 4) och i så fall hur planterar jag den - kaprifolen alltså, storlek på kruka, jordsort och går den att övervintra i krukan om jag bäddar in krukan väl under vintern?)

Jag vill gärna ha tips på väldoftande blommor - Jag har själv ett tips - Grekisk Lövkoja - doftar ljuvligt, fast bara på kvällen...

Är rätt novis på detta och det är ju lite trist att alltid bara ha Pelargoner, Lobelia och Petunia som hittills...

Jättetacksam för ALLA tips angående växter och blommor som blommar länge på denna min kära oas som har plats för både säng, trädgårdsmöbler och många vänner

MARIUS
Fenja
Vanlig humle kan blir upptill 6-7 meter på en säsong, den är flerårig och kan övervintras. Japansk humlr blir 3-4 meter och finns även i en fin variegerad (brokbladig) form, den är ettårig.
Kaprifol klarar skugga bra och skulle säkert fungera på din balkong. Plantera i stor kruka 60-70 liter så har den goda förutsättningar att övervintra. Lite beroende på vilken zon du bor i kan vintertäckning behövas.

Rosor:
Bland polyantha- och marktäckande rosor finns svagt doftande sorter, ex Astrid Lindgren, Bella Rose, Drottning Margarete, Friesia, Hampton Palace, Lill Lindfors, Marselisborg, Solliden, Hörsholm byrose.
Bland storblomimga rosor finns sorter med stark doft, ex Blue Parfume, Duftwolke, Ingrid Bergman, Karen Blixen, Lousiana, Peer Gynt, Troika.
Buskrosor: Chinatown, Lucia, Romance, Westerland.
Klängrosor: Coral Dawn, Ilse Krohn Superior, Jazz, Santana, Sympathie.
Historiska-, gammaldagsrosor: De allra flesta är starkt doftande.
Parkrosor ex: Rosa helenae, Fruhlingsduft, Fruhlingsgold, Maigold, Prairie Dawn, Hansa.

Klängväxter:
Actindia kolomikta kamelontbuske
Lonicera caprifolium äkta kaprifol
-periclymenum vildkaprifol
Wisteria i sorter blåregn

Perenner:
Agastache foeniculum anisört
Alyssum saxatile praktstensört
Cimicfuga ramosa 'Brunette' silverax
Clematis recta styvklematis
Convallaria majalis liljekonvalje
Cymbalaria pallida murreva
Dianthus barbatus borstnejlika
-caesius bergnejlika
-plumarius fjädernejlika
Eupatorium maculatum rosenflockel
Galium odoratum myskmadra
Geranium cantabrigiense liten flocknäva
Lavandula i sorter, lavendel
Lilium reglale kungslilja
Monarda i sorter, temynta
Nepeta faassenii i sorter, kantnepeta
Origanum i sorter, kungsmynta
Paeonia lactiflora i sorter, luktpion
Perovskia atriplicifolia perovskia
Phlox maculata i sorter, prickflox
-paniculata i sorter, höstflox
Polemonium caeuleum blågull
Primula florindae sommarviva
Thymus citrodorus i sorter, citrontimjan
Viola cornuta i sorter, viol
Viola odorata luktviol

Bland ettåringarna finns flera som doftar:
Narcisstobak
Heliotrop
Reseda
Honungsfacelia
m fl

Säg inte att pelargoner är tråkiga! Det finns över 800 olika sorter, kolla här:Pelargonsällskapet.

Mvh
Fenja
marius
OJ!!!
Här var det ju massor att välja på - så snällt av dej skriva allt detta, det gjorde mej så glad - ska kolla på alla dina förslag, det brukar ju gå så bra att hitta bilder på Google av blommor och sånt - vilkent tur att man är ute i god tid - tack så jättemycket Fenja!!

Speciellt allt det gröna som jag tänkte täcka väggarna med ska jag kolla på allra först - det här med att Kaprifolen tål lite skugga gläder mej jättemycket dom luktar ju så gott, men det blir nog lite av humlen också - tackar också för namnen på blommorna med doft som du tipsade om.

PS: Jag tycker inte att perlargonior ÄR tråkiga egentligen, tyckte bara att det skulle vara kul med nåt som luktar lite goare - men tack för länken, här ska tittas på pelargonior i massor!! Hoppsan, jo jag bor i Zon 4....

Marius
kristerh
Vildvin att klä in väggen med kanske wink.gif växer väldigt fort.
krister
LindaLunda
Även klematis går utmärkt på balkong.
Och där finns massor av trevliga sorter att välja på beroende på väderstreck.
kristerh
Vad du än planterar så se till att krokorna är ordentligt stora, det är viktigt.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon