Full version: Idrottsgalan
Rossi
Är det bara jag som ska titta på Idrottsgalan ikväll?

Det är så bra med såna program - man kan sitta och slötitta och läsa eller göra något annat samtidigt. Jag tänkte brygga mig en stor kopp te och gosa ner mig under filten i soffan med en bok och så får TV:n stå på.
pisanggoreng
Jag ska inte titta. Att se idrottsmän prisa varandra är bara jobbigt.

Te och en god bok i soffan skriver jag dock under på. Mediasällskapet blir nog radion, förstås.

smile.gif
ejjan
Ja visst ska jag kolla. Hoppas Robert Gustavsson är med i år igen, hans parodi på Tony Richardsson är ju bara för bra!! biggrin.gif
Rossi
CITAT (ejjan @ 16-01-2006, 19:44)
Ja visst ska jag kolla. Hoppas Robert Gustavsson är med i år igen, hans parodi på Tony Richardsson är ju bara för bra!! biggrin.gif

Hm, just honom kan jag vara förutan men smaken är ju olika! smile.gif

Såg just Peter Jihde i en förhandsreklam. Vad har han gjort med håret?! Han har haft bättre frisyrer enligt mitt tycke!
LadyG
Hans frisör borde få sparken! laugh.gif

Nåja, det duger som bakgrundsskval medan jag jobbar. Jag behöver ju inte titta smile.gif
*Felix matte*
Tony Richardsson fick Jerringpriset.
Vem tror att han skulle fått det om han inte slutat tävla rolleyes.gif
renate
Jag tittade i brist på annat. Det var rått så ok.Soffan,filt men teet glömde jag bort. tongue.gif rolleyes.gif
Snöflinga
Såg hela galan och tycker att alla som fick priser var väl värda det rolleyes.gif

Det var verkligen på tiden att Tony Richardsson fick pris, tänk 6 VM-guld wub.gif och Robert Gustavssons monolog var mitt i prick laugh.gif

Anja Person också roligt... annars brukar inte de mera udda sporterna prioriteras, men nu gjorde de de... smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Snöflinga @ 16-01-2006, 22:53)
Såg hela galan och tycker att alla som fick priser var väl värda det rolleyes.gif

Det var verkligen på tiden att Tony Richardsson fick pris, tänk 6 VM-guld wub.gif och Robert Gustavssons monolog var mitt i prick laugh.gif

Anja Person också roligt... annars brukar inte de mera udda sporterna prioriteras, men nu gjorde de de... smile.gif

Visst var det väl på tiden att Tony Richardsson fick priset... jag visste inte att han ens vunnit något men maken hat bättre koll och berättade. smile.gif
Men... som sagt... hur många tror att han skulle fått det om han inte slutat tävla... han har ju varit nominerad ett antal ggr.
LadyG
Tony borde haft Jerringpriset för länge sen. Han har ju dominerat i speedway i många år. smile.gif

Anja verkar vara en trevlig tjej smile.gif
Fialotta
Äntligen fick Tony pris...allt annat hade varit en skandal smile.gif
Farmor
Nu såg jag inte riktigt hela galan, men jag tror inte Annika Sörenstam fick något pris. Varför säger jag. Hon är ju helt suveränt duktig.

Anne
Lotta150
CITAT (Farmor @ 16-01-2006, 23:23)
Nu såg jag inte riktigt hela galan, men jag tror inte Annika Sörenstam fick något pris. Varför säger jag. Hon är ju helt suveränt duktig.

Anne

Bara en kan vinna...och i år har vi ju haft en hel drös fantastika idrottstjejer. Jag såg att hon var nominerad i klassen "bästa kvinnliga idrottare" (åtminstone den klassen, jag såg inte heller hela galan) och mot sig hade hon tre världsmästare i sina resp grenar, så konkurrensen var stentuff. Och personligen håller jag nog alla de tre övriga tjejerna högre än Sörenstam idrottsligt.
Pirum
Kul att Rickardsson vann Jerringpriset smile.gif

Varför det de senare åren varit ett sånt hallå om att han bordevinna Svenska Dagbladets Bragdmedalj, det förstår jag däremot inte. Han har ju faktiskt redan vunnit den, trots att många motorsportsintresserade readn tycks ha glömt det smile.gif
Det är väldigt få som vinner den 2 gånger.

De senare årens bragdmedaljvinnare har alla varit värdiga. Kan inte se vem av dem som Tony skulle kunnat peta.

Vad som är sport och vad som är idrott kan man förresten diskutera, men det får väl bli nästa år antar jag. smile.gif

Ojoj...nu kom jag att tänka på hur nära OS det är...blir det flera svenska guld där så blir det svårt med rangordningen, vem ska ha bragdmedalj då egentligen? Säger sig visserligen självt att ett sprint-guld inte väger lika tungt som femmilsguldet, men, man ska ju ta med "bragd"-momentet också.
pejori
jag satt upptagen på ett styrelsemöte,så jag hoppas på reprisen jag. smile.gif
Gossen Ruda
Hmm, jag tittade INTE. Har lite svårt för såna jippon. Beträffande sport så har jag nog en annan uppfattning än dom flesta. Friidrott, terränglöpning, orientering, olika lagsporter, skidåkning mm är ok men allt som blandar in motorer anser jag faller utanför. Segling? Ok då men knappast golf. Inte biljard heller. Eller datorspel. Inte för att jag vill nedvärdera det jag inte anser vara sport men jag vill ha en annan uppdelning. tongue.gif
Farmor
Jag är ju inte någon kännare av sport och idrott och har trott att golf hör dit. Kanske är det mer som en hobby eller ett arbete och då förstår jag varför Annika Sörenstam inte får något pris, trots att hon är den främsta golfkvinnan i världen jus nu.

Förklara gärna mera för mig. Jag vill veta hur det är.

Okunniga Anne
Rossi
Visst är golf en sport och Annika var ju nominerad. Alla som är nominerade är ju dominerande i sin sport och har lyckats väldigt bra under året men alla kan ju inte vinna.

Sen tror jag att det är lite som med Nobelpriset också. Ibland är det helt enkelt så att någon står i tur att vinna.

Dessutom, hur kan man inbördes värdera/gradera insatserna i respektive idrottsgren? Nej, det går bara inte.

Jag tar Idrottsgalan mer som underhållning/show än en tävling om bäst utförda prestation. ALLA är otroligt duktiga på det de gör och det vet de själva också.
Gossen Ruda
Upptäcker att jag själv blandat ihop begreppen. Det jag menade med sport var egentligen idrott, är lite trött idag tydligen. ohmy.gif Ordet sport inbegriper det mesta, även fiske, men det var väl en idrottsgala igår?
Rossi
Så här betecknas sport i Nationalencyklopedin:

"sport (eng., eg. 'nöje', 'tidsfördriv', av likabetydande fornfr. de(s)port), numera ungefär detsamma som idrott. Historiskt finns skillnader. Språkligt har ordet idrott fornnordiskt ursprung, ordet sport engelsk-romanskt. Människans fysiska insats har varit mindre i sporten, den styrande och övervakande insatsen större (jfr hästsport, motorsport, segelsport med friidrott). Dessutom hade sportbegreppet tidigare en nedsättande bibetydelse ("sportfåneri") till skillnad från honnörsordet idrott. Fram till 1800-talet sammanföll sporten med den engelska lantadelns och gentlemannaidealets livsformer (jakt, ridning, fiske m.m.), men från detta sekel inkluderades de framväxande moderna tävlingsidrotterna (boxning, fotboll, friidrott, rodd m.m.) i sportbegreppet."

Så jag tror inte att vi ska ge oss på att göra några skillnader mellan sport och idrott. Det är samma sak i vår moderna tid!
Yin o Yang
Annika Sörenstam fick väl pris förra året unsure.gif eller minns jag alldeles fel. Såg bara slutet av galan och Robert Gustavsson var som vanligt oslagbar laugh.gif . Tyckte synd om Anja utifrån hennes klänningsval. hade nog varit snyggare med något med ärm sleep.gif när man har så kraftig överkropp. Värd sitt pris var hon i alla fall smile.gif
anna_rispan
kollade på svts hemsida. var tvungen att se Tony Richardsson, både den riktiga o den av Robert Gustafsson. rolleyes.gif smile.gif
Pirum
CITAT (Yin o Yang @ 17-01-2006, 12:48)
Annika Sörenstam fick väl pris förra året unsure.gif eller minns jag alldeles fel. Såg bara slutet av galan och Robert Gustavsson var som vanligt oslagbar laugh.gif . Tyckte synd om Anja utifrån hennes klänningsval. hade nog varit snyggare med något med ärm sleep.gif när man har så kraftig överkropp. Värd sitt pris var hon i alla fall smile.gif

Äh, Anja såg väl ok ut tycker jag, hon sysslar ju med en kraftIDROTT så hon måste ju ha muskler. Hon ter sig ju dessutom ganska klen jämfört med norska skidåkerskan Marit Björgen smile.gif

Angående sport och idrott så har jag själv svårt att skilja dem åt.
Kasta pil är definitivt ingen idrott, det är sport. Men kasta spjut, det är idrott OCH sport. Tror att sport hänger ihop med tävlingsmomentet, så fort det är tävling inblandat så blir det sport. För idrott så tror jag dock att måttband, våg, tidtagarur etc är ett måste, det är den fysiska prestationen som ska ligga i fokus. Bedömningssporter har jag svårt att kalla idrott. TV4s pardans-hallabaloo är exv inte idrott, däremot är det sport. Och det är förbannat jobbigt att dansa, men dans är ändå inte idrott. Rörigt? Ja. :/

Golf skulle i min bok bli en idrott om det handlade om att gå rundan fortast. Sån golf finns ju såklart, men, är inte så vanlig på våra stora golfbanor eftersom det är impopulärt att man springer där. Dessutom är det en ganska dålig sport, till skillnad från riktig golf som är en bra och spännande sport.
Rossi
CITAT (Pirum @ 17-01-2006, 15:40)
Äh, Anja såg väl ok ut tycker jag, hon sysslar ju med en kraftIDROTT så hon måste ju ha muskler.

Det var banne mig inga muskler som vällde ut över den klänningen.
Snöflinga
Vad spelar det för roll unsure.gif Det är ju inte utseendet, utan prestationen som räknas och medge att hon är duktig i sin sport wink.gif
Kathy
CITAT (Rossi @ 17-01-2006, 16:44)

Asch, hon kan mycket väl (och har säkerligen också) ha en hel del muskler.
Pirum
Anja är grymt stark, kul att se att hon inte är utsvulten heller. OBS, detta är ingen pik till (o)frivilligt smala personer, utan bara ett konstaterande i en idrottsvärld där många utövare (inte bara världseliten) jagar bort varje gram av kroppsfett. I vissa grenar "krävs det" för att nå toppnivå, det har jag förståelse för. (höjdhopp är en sådan, inte lätt att hoppa med 5 "extrakilon")
Berith
"Missade" själva galan men kollade in Robert Gustafsson som Tony Rickardsson flera gånger på nätet i går. laugh.gif laugh.gif
Rossi
CITAT (Snöflinga @ 18-01-2006, 01:03)
Vad spelar det för roll unsure.gif Det är ju inte utseendet, utan prestationen som räknas och medge att hon är duktig i sin sport wink.gif

Det spelar ingen roll men eftersom någon påstod att hon inte passade i klänningen och någon annan påstod att det var muskler så ville jag påstå att det inte var muskler.

Jag tror inte att det finns någon här eller någon annanstans som påstår att hon inte skulle vara duktig i sin sport.
Rossi
CITAT (Scrollan @ 18-01-2006, 01:04)

Men det är väl klart att hon liksom alla levande varelser har muskler. laugh.gif

Anja har dessutom mer muskler än gemene man eftersom hon är elitidrottare men man kan ha muskler och ändå vara överviktig. Vem har sagt att bara för att man är vältränad så måste man vara pinnsmal? Du kan vara jättesmal och helt otränad och du kan vara väldigt vältränad men ändå vara överviktig.
Kathy
CITAT (Rossi @ 18-01-2006, 07:36)
CITAT (Scrollan @ 18-01-2006, 01:04)

Men det är väl klart att hon liksom alla levande varelser har muskler. laugh.gif

Anja har dessutom mer muskler än gemene man eftersom hon är elitidrottare men man kan ha muskler och ändå vara överviktig. Vem har sagt att bara för att man är vältränad så måste man vara pinnsmal? Du kan vara jättesmal och helt otränad och du kan vara väldigt vältränad men ändå vara överviktig.

Jo, det var precis det jag menade när jag skrev att hon säkerligen har en hel del muskler. Jag trodde bara att jag inte behövde utveckla det så grundligt. rolleyes.gif

Och, ja, jag känner också till att alla levande varelser har muskler. sleep.gif

Däremot så reagerade jag på ditt uttryck om att "Det var banne mig inga muskler som vällde ut över klänningen". huh.gif
Rossi
Det var synd att du hakade upp dig Scrollan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon