Full version: Jordärtskockor
Moegel
Kan man gräva ner butiksköpa jordärtskockor i marken och sedan så börjar de växa eller ska man ta sig till ett Plantag för någon speciell sort? Hur har ni gjort vid anförskaffningen utav Jordärtskockor?
Fenja
Du kan gräva ner dem du köper i butik. Risken är dock att det är sorter som behöver mer sol och värme än vi har här i Svedala, så att skördarna blir små.
Sorten Bianca är den som hinner blomma här hos oss, den blir ca 3 meter hög och ger fina skördar. Du kan få knölar av mig längre fram i vår när tjälen gått ut marken.
Mvh
Fenja
Moegel
Då borde Bianca vara den man skulle satsa på med andra ord. Fina blommor skadar inte tycker jag! Vore jätte trevligt om man kunde få ett par vid tillfälle!
Susanne i Linköping
Det finns tydligen fler sorter som kan blomma lite i fördelaktiga zoner och lägen här i Sverige, se t ex den här tråden.
Fenja
CITAT (Moegel @ 16-01-2006, 20:03)
Då borde Bianca vara den man skulle satsa på med andra ord. Fina blommor skadar inte tycker jag! Vore jätte trevligt om man kunde få ett par vid tillfälle!

Påminn mig i slutet av april/början av maj så ska det nog ordna sig.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon