Full version: Blåsippor
e_sedell
Jag tänkte så lite Blåsippor. Ska de stratifieras tro?! I så fall, ska jag så dem nu eller förvara dem tills hösten? Ska jag ha över tilte löv över fröna som det är naturligt, ska jag mylla ner dem eller är de rent av ljusgoende? Något annat som är bra att tänka på? Nör tror du att fröna är lagom mogna?
e_sedell
Ingen som kan någonting om blåsippor? Någon bra sida som jag kan läsa lite på eller ta kontakt med någon via kanske?
yla
jag skrev nåt om blåsippor nånstans ,,hmm jo myrorna gillar fröna o då bär dom omkring dom o på så vis så förökas dom så jag antar attt dom ska ha en kallperiod
Gunvor Nilsson
Jag hittade en artikel om blåsippor i Allt om Trädgård nr 8 1996 som jag citerar:

"Fröna är små nötter som mognar i maj-juni. Känn försiktigt. Om de lossnar vid beröring - samla, om de sitter fast så återvänd om ett par dagar. Fröna sprids av myror så det gäller att komma först. Så diret i en "hållbar" såjord som hålls fuktig i väntan på den groning som följer under hösten. Småplantorna växer långsamt."

"Odlas i porös , näringsrik jord och trivs bäst om den får skugga under dagens varmaste timmar. Vattna ordentligt vid torka så växer den snabbt till. Vill du ha stort bestånd så ska du jobba hårt i början, det tycks som den behöver en stor volym som bas för att kunna sprida sej själv."

/Gunvor
e_sedell
okej, som jag fattar så är de mörkergroende och jag borde därför kunna kratta ner dem. Jag kanske ska platta till jorden också. Det blir nor bra, jag ska så en del i skogen. Sen tänkte jag att jag kan gräva upp några plantor och sedan ha dem i kruka. Det är jätte fint att ta in på våren. Värt att testa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon