Full version: Vildpelargonfrö
Anna Maria
Hej!
Idag kom mina vildpelargonfröer från ERAgarden: Cotyledonis, Reniforme, Tetragonis och Australe.
Jag har hört att man kan hälla på kokhett vatten när man precis har sått fröerna för att de ska gro snabbare, törs man verkligen det? Jag har sått vildar förr men de enda som grodde var Elongatum och Mollicomum, och de ska ju vara "lätta". Längtar så efter en Cotyledonis, suckulent litet träd, det verkar underbart... med vita vackra blommor.

I min svala (+10°) tvättstuga frodas annars viol, pensé och primula under växtbelysningen. En änglatrumpet har kommit upp trots min omilda behandling (försökte "skala" fröerna men det gick inget vidare) och står i inneväxhuset med undervärme, bredvid Indigoträd och Västindisk Jasmin som jag nyss har sått. Gissa om jag går ut i tvättstugan ofta...?

Maria utanför Enköping
Christer i Falköping
Jag häller kokande vatten på dem i ett glas, sedan fårde dra där i två dagar innan jag planterar dem. Fungerar alldeles utmärkt.
Christer.
estet
Sen efter koket då...sås ytligt, täckta eller vad??
Fenja
CITAT (estet @ 17-01-2006, 00:48)
Sen efter koket då...sås ytligt, täckta eller vad??

Täck lätt med jord och sedan plast över. Lufta någon timme varje dag så att det inte möglar.
Mvh
Fenja
Lars-Olof Arvids
Jag har aldrig kokat vatten att hälla på pelargonfröna. I stället häller jag varmvatten från kranen i en liten plastskål, lägger fröna i den och låter den stå på ett element där vattnet håller sig varmt över en natt. Nästa dag sår jag, varpå fröna brukar gro snällt efter några dagar. Man får dock inte glömma bort fröbyttan på elementet, för varmt vatten avdunstar fort!

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon