Anna Maria
16-01-2006, 20:24
Hej!
Idag kom mina vildpelargonfrer frn ERAgarden: Cotyledonis, Reniforme, Tetragonis och Australe.
Jag har hrt att man kan hlla p kokhett vatten nr man precis har stt frerna fr att de ska gro snabbare, trs man verkligen det? Jag har stt vildar frr men de enda som grodde var Elongatum och Mollicomum, och de ska ju vara "ltta". Lngtar s efter en Cotyledonis, suckulent litet trd, det verkar underbart... med vita vackra blommor.
I min svala (+10) tvttstuga frodas annars viol, pens och primula under vxtbelysningen. En nglatrumpet har kommit upp trots min omilda behandling (frskte "skala" frerna men det gick inget vidare) och str i innevxhuset med undervrme, bredvid Indigotrd och Vstindisk Jasmin som jag nyss har stt. Gissa om jag gr ut i tvttstugan ofta...?
Maria utanfr Enkping
Christer i Falkping
16-01-2006, 20:37
Jag hller kokande vatten p dem i ett glas, sedan frde dra dr i tv dagar innan jag planterar dem. Fungerar alldeles utmrkt.
Christer.
Sen efter koket d...ss ytligt, tckta eller vad??
CITAT (estet @ 17-01-2006, 00:48)
Sen efter koket d...ss ytligt, tckta eller vad??
Tck ltt med jord och sedan plast ver. Lufta ngon timme varje dag s att det inte mglar.
Mvh
Fenja
Lars-Olof Arvids
17-01-2006, 10:30
Jag har aldrig kokat vatten att hlla p pelargonfrna. I stllet hller jag varmvatten frn kranen i en liten plastskl, lgger frna i den och lter den st p ett element dr vattnet hller sig varmt ver en natt. Nsta dag sr jag, varp frna brukar gro snllt efter ngra dagar. Man fr dock inte glmma bort frbyttan p elementet, fr varmt vatten avdunstar fort!
Olle