Full version: Att så Helleborus
Eva 33c
Jag sår mycket perenner varje år och brukar få fina plantor av både vanliga och ovanliga växter, men har än så länge inte provat på Helleborus (julrosor) Av någon anledning har jag fått för mig att de är kinkiga att så. Stämmer det? blink.gif
Jag tänkte göra ett försök i allafall i år. Har inte köpt frön än men ska. Är det några av er som provat och hur har det lyckats för er? Några special tips att ge utöver de grundläggande råden (som jag har rätt bra koll på smile.gif )?
Anna Maria
Hej!
Nej jag har inte fått upp några, men sådde frön från Impecta i höstas som nu står ute under snön. Jag hoppas på naturmetoden! Annars har jag beställt frön från Trädgårdsamatörernas frölista, kanske de lyckas bättre om de första inte tar sig.
Det vore roligt att höra om hur ni som lyckats har gjort!

Maria i Enköping
Helen i Piteå Zon 5
Jo, jag har prövat fröså Julrosor men bara med färska frön. Vad jag förstår kan det ta 2 vintrar att 'väcka' fröet ur sin dvala då dom har blivit lite 'gamla' Plantorna är pyttesmå från början, men kommer igång rätt bra under sommaren. Jag planterade ut mina ex. i höstas, återstår att se om dom har överlevt till våren. / Helen
Ange en titel på hemsidan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon