Jag har nu under två år försökt att få ordning på mitt växelbruk,
men det är inte lätt och snart får jag spader

Jag försöker göra landet lite större varje år och har både vanlig land, pallkragar och en "solgård" ( i hörnet av tomten där det går strålar av odlingsbäddar och gångar mellan) Tanken där är att det ska vara lite roligt och snyggt där och gångar ska förhopningavis bli sten gångar... nu är det bar gräsmatta)
Jag har "kanske" nu en sådan yta som jag skulle behöva för de växter jag vill odla, men jag skulle behöva mer för att odla de jag måste enligt växelbruk!
Jag har Lena Israelsons bok "köksträdgården" och en bok an John Fedor "Den naturliga trädgården" (inte att rekommendera, väldigt tråkig och minde ekologi än Israelsons bok även om boken säger sig handla om ekologiskt odling)
så till ämnet:
De delar grönsakerna på lite ibland motsägersefulla sätt. Vitlök kan t.ex. hamna på olika grupper... Lena har 4 grupper John 12 st!!!
Mitt största problem är att jag är inte intressrerad av att odla jättemycket potatis och inte heller bönor och ärter.
I potatisgruppen tillhörde även paprika, peppar, tomater och aubergine.
Kan tänka mig att odla tomat och paprika, men har planerat att ha dom i växthuset...
Den svåraste att placera kommer att blil purjon som sägs vara extra krävande. Jag har ingen plats åt dom i år som är lämplig !
Jag har även 9 pallkragar + lite land till jordgubbar som även dom ska flyttas runt i 4 års cykel ungefär.
Jag vill odla:
1) purjo ( 50 st!), lite gurka, vitlök( 70-80st) och testa rödbetor
2) gullök, morötter( tre pallkragar förra året) ,palsternacka, lite dill och
sallad
3) potatis ( bara några ...)
4) ärter mm. bara till för att barnen kan plocka lite...
Vad ska jag göra? hjälper det om jag odlar gröngödning efter varje sesong? Hur ska jag snurra jordgubbar bland dom andra?
Jag tänker inte odla alls kålväxter innan jag har fått riktiga tunnlar , kål-larver är det mesta förraåret trots fiberduk
Jag skulle även vilja testa:
popmajs
jordmandel
sockerplanta
sesam
passar dom in i någon av grupperna?
Är jättejätte tacksam om någon har lust att hjälpa!