fruberglund
Sökte efter torvblock och fick även fram detta...kokosklädda rör som kant till rabatter. Nån som provat eller sett det nånstans?

Verkade lite intressant. Vill ha torvblock men de är så dyra tycker jag sad.gif
noora
Vilken sorts rör är det? Plast eller plåt? Jag undrar hur bra dom håller sig på plats...
pisanggoreng
Man kan väl fylla dem med sand/sten/grus om de har benägenheten att flytta på sig...? smile.gif
kristerh
vad är det som sticker upp wink.gif en växelspak wink.gif laugh.gif
krister
fruberglund
CITAT (kristerh @ 17-01-2006, 14:44)
vad är det som sticker upp wink.gif en växelspak wink.gif laugh.gif
krister

Den gula med växelspaken är nån sorts bevattningsanläggning biggrin.gif
pisanggoreng
Kanske skulle tillägga att jag aldrig har prövat eller sett det någonstans, eftersom det
var det du frågade efter. Som det ser ut på bilden tycker jag dock att det
ser rätt fult ut... unsure.gif
Tesa
Har aldrig hört om dem i DET sammanhanget....vet bara att man använder såna rör som dräneringsrör..
fifi
Hejsan Fru Berglund!
Ett litet tips.
Jag var "snål" då jag skulle göra en stor rabatt med torvblock så därför köpte jag bara hälften av de block som skulle behövas, sedan sågade jag itu dem på diagonalen så att ett torvblock blev två trekantiga block. Kanten inåt rabatten blev lodrät och kanten mot gräsmattan fick 45 graders lutning.
Ullet
Fifi, det lät jättesnyggt faktiskt. KAnske man skulle göra en sådan rabatt i sommar, jag tycker det lät ursnyggt!
fifi
Hejsan Ullet!

Nu har jag lagt in två bilder på min torvrabatt med halverade torvblock i mitt album "Trädgården 2005"
Eva i Skåne
CITAT (pisanggoreng @ 17-01-2006, 15:04)
Kanske skulle tillägga att jag aldrig har prövat eller sett det någonstans, eftersom det
var det du frågade efter. Som det ser ut på bilden tycker jag dock att det
ser rätt fult ut... unsure.gif

Tja, fult och fult. wink.gif
Torvblock tycker jag är fult.
Jag gillar den mjuka rundningen det blir av dessa rören.

Jag har heller inte sett eller hört talas om det förrän här.

Var har du hämtat bilden fru Berglund? Finns de att köpa? Pris isåfall?
fruberglund
CITAT (Eva i Skåne @ 18-01-2006, 10:54)
Jag gillar den mjuka rundningen det blir av dessa rören.

Jag har heller inte sett eller hört talas om det förrän här.

Var har du hämtat bilden fru Berglund? Finns de att köpa? Pris isåfall?

Gjorde jag också. Undrar också varför de är kokosklädda?

Hittade länken när jag sökte efter torvblock, var från en mässa på Elmia och gäller egentligen bevattningssystemet så vart man får tag på dem eller vad de kostar har jag ingen aning om. Var lite det jag undrade också.

Här är länken till sidan, kanske går att få fram nåt genom den?

http://web.telia.com/~u86405101/massnyttA.htm

Smart idé att dela torvblocken så, när växterna väller över kanten syns det ju inte sen.
noora
Rör finns att köpa i byggvaruhus, typ Bauhaus och liknande. Jag vet inte vad dom kostar tyvärr. Sen kan man väl klä dem själv med kokosfiber.
Ullet
Fru berglund, det var just det som var så snyggt. Måste bli en mer kaskadliknande när det väller fram på ett mjukare sätt, helt klart bra tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon