Full version: Rengöring växthus
Hans Moberg
Har någon kunskap om hur gå tillväga vid avsvavling av växthus.
Eventuell påverkan på olika material, plast, trä, stål etc.
KURT
Jag är ganska säker på att frågan har varit uppe tidigare. Man skall i alla fall elda rent svavel, då bildas svaveldioxid, när det löses i vatten (t ex i lungorna om man andras in det!) så bildas svavelsyrlighet. Det är ju ganska surt, så metalldelar kan kurrugera om man eldar mycket. Aluminium klarar sig nog, men järn som inte är skyddat kan rosta.
jåj
CITAT (Hans Moberg @ 17-01-2006, 15:11)
Har någon kunskap om hur gå tillväga vid avsvavling av växthus.
Eventuell påverkan på olika material, plast, trä, stål etc.

Hej kurt.
Allt som kan rosta kommer att rosta, galvet på stål kommer att förbrukas delvis och närma sig punkten då även galvat rostar!

Allt levande i växthuset tar som önskat mycket skada.

Om du bränner av för mycket (vet inte vad som är nycket) så är risken att det blir en beläggninga av svavlet (Svavelblomma)

Kanske det ärbättre att använda vanlg grönsåpa som åtminstonde är mycket bra mot alger.

Sjålv brukar jag spraja hela växthuset med grånsåpa invändigt tidigt på våren, efter att ha lärt mig hur besvärligt det är att odal .....
när jag inte viste bättre så var det inga stora problem...bara lite alger och mossa....
Men nu har jaglärt på webben att det är massor av sjukdomar och andra elende som drabbar mit växthus så jag måste nog ....

Verkliga problem var de spanska singeln... men inte i växthuset som väl var.
rådjurten är inte heller att underskatt utanför växthuset!

Men i växthuset slpper vi dessa elenden!
tongue.gif
De är trotts allt lätta att bemästra enligt mina erfarenheter.

Rådjur, Elstängsel.
Sniglar. Ekologiskt! snigelgift från danmark eller Mesurol

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Hälsningar
JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon