|
fruberglund
17-01-2006, 15:24
Jag tror ju inte på allergifria hundar men den här var tydligen allergivänlig i alla fall. Nån som vet om den finns i Sverige? Har inte tänkt skaffa nån men undrar. En korsning mellan pudel och labrador som inte fäller pälsen, tydligen "framtagen" i Australien. http://www.dogbreedinfo.com/labradoodle.htm
tror jag inte på att den är både labradoren och pudeln fäller, så varför skulle inte denna fälla?
fruberglund
17-01-2006, 15:35
CITAT (pejori @ 17-01-2006, 15:27) tror jag inte på att den är både labradoren och pudeln fäller, så varför skulle inte denna fälla?  Inte vet jag, de sa det på tv i alla fall  Söt var den i alla fall
den är så jättesöt så. min grannes trevägskorsning ingick blodhund och kungspudel. den var stor och raggig men jättegullig
Näää...inte fäller väl en pudel heller? Jag har inget minne alls av att vår lilla dvärgpudel fällde en massa hår.
Anki på Öland
18-01-2006, 11:44
CITAT (Scrollan @ 17-01-2006, 16:13) Näää...inte fäller väl en pudel heller? Jag har inget minne alls av att vår lilla dvärgpudel fällde en massa hår. Behövde du aldrig borsta ur tovor ur din pudels päls?? Det är där pälsen lägger sig när pudeln tappar sitt hår. Anki
CITAT (Scrollan @ 17-01-2006, 16:13) Näää...inte fäller väl en pudel heller? Jag har inget minne alls av att vår lilla dvärgpudel fällde en massa hår. jodå den fäller men eftersom det är en hund som kammas och klipps, så märker man det inte lika mycket får den bli långhårig och man inte klipper den ofta, så fäller den lika bra som andra hundar
Har också hört att pudel är allergivänlig. Sökte lite på nätet. Skrev pudel +allergi och fick det här resultatet.
fruberglund
18-01-2006, 15:32
Tack Cic, den här sidan ska jag spara och hänvisa till när folk påstår att det finns allergi-fria djur...ett litet utdrag från sidan... Citat från sidan: Det är en vanlig vanföreställning att det skulle finnas "allergisäkra" hundar, katter och hästar, dessvärre är detta endast önsketänkande. Däremot skiljer sig olika pälsdjursindivider åt genom att de producerar större eller mindre mängder av allergiutlösande ämnen och partiklar. http://allergi.nu/allergi/djur/
CITAT (Anki på Öland @ 18-01-2006, 11:44) CITAT (Scrollan @ 17-01-2006, 16:13) Näää...inte fäller väl en pudel heller? :unsure: Jag har inget minne alls av att vår lilla dvärgpudel fällde en massa hår. Behövde du aldrig borsta ur tovor ur din pudels päls?? Det är där pälsen lägger sig när pudeln tappar sitt hår. Anki Jag var 7 år då vi hade vår dvärgpudel så det var mina föräldrar som skötte pälsvården/borstade honom. Men att fälla hår på det viset är ju ändå en viss skillnad mot t.ex då en collie fäller?
*Felix matte*
18-01-2006, 22:26
Min erfarenhet är att det inte finns några allergifria hundar. Alla i vår familj tålde Felix (Bichon Frisé) trots olika allergier och astma, men en av dotterns kompisar reagerade med svåra allergiska besvär.
Anki på Öland
19-01-2006, 00:42
CITAT (Scrollan @ 18-01-2006, 19:39) CITAT (Anki på Öland @ 18-01-2006, 11:44) CITAT (Scrollan @ 17-01-2006, 16:13) Näää...inte fäller väl en pudel heller? Jag har inget minne alls av att vår lilla dvärgpudel fällde en massa hår. Behövde du aldrig borsta ur tovor ur din pudels päls?? Det är där pälsen lägger sig när pudeln tappar sitt hår. Anki Jag var 7 år då vi hade vår dvärgpudel så det var mina föräldrar som skötte pälsvården/borstade honom. Men att fälla hår på det viset är ju ändå en viss skillnad mot t.ex då en collie fäller? Javisst, jätteskillnad. Du slipper ju allt hår (och mjäll och hudflagor) som flyger runt och fastnar på kläder, möbler etc. Det är samma med dom flesta av den typen av långhårshundar. Det är det som gör att många med allergi och astma klarar att bo ihop med dem. Anki
Nej, pudlar fäller inte i vanlig bemärkelse (man kan ju hitta en lock här och där) men det betyder inte att allergiker tål dem bättre för det. Min man är pälsallergiker och han tål inte pudlar (mina föräldrar har pudlar) särskilt bra. Men det är inte riktigt konsekvent eftersom han kan tåla vissa pudlar och inte andra. Ja, inte bara pudlar utan överhuvudtaget vilken ras det än är. Så det verkar som om hundarna kan ha individuellt mycket kvalster om man säger så.
För övrigt sägs det ju att den kinesiska nakenhunden är värst för allergiker.
Det är nog ingen ny ras, bara en vanlig blandras. Det är ju poppis i vissa länder att hitta på nya raser. Coockapoo finns väl nåt dom kallar i USA som är en blandning mellan Cocker och pudel.
Vad gäller allergi, så tror inte jag heller att det finns några allergifria hundar. Däremot kan olika individer tåla olika hundar bättre eller sämre. Men då får man nog pröva sig fram för att hitta "sin" ras.
CITAT (AnitaGg @ 19-01-2006, 08:46) Men då får man nog pröva sig fram för att hitta "sin" ras. Och, som sagt, även inom samma ras kan man reagera olika på hund till hund - så som min man gör. Det verkar nästan som om de korsar hundar av vissa raser så att de ska få fram slagfärdiga namn på blandrasen ....
CITAT (Rossi @ 19-01-2006, 08:59) CITAT (AnitaGg @ 19-01-2006, 08:46) Men då får man nog pröva sig fram för att hitta "sin" ras. Och, som sagt, även inom samma ras kan man reagera olika på hund till hund - så som min man gör. Det verkar nästan som om de korsar hundar av vissa raser så att de ska få fram slagfärdiga namn på blandrasen .... Ja, det stämmer också. Det där med slagfärdiga namn ligger nog något i också. Att köpa en blandras är ju alltid ett lotteri. Kan ju bli vad som helst både mentalt och exteriört. Särskilt om man blandar olika typer av hundar som t.ex. dom s.k. Schabradorerna. En hund med utpräglad vilja att vara sin förare till lags med en utpräglad vakthund. Jisses vad kortslutning det kan bli i huvet på en sån
På Svenska Pudelklubben (som det tyvärr inte verkar att gå att länka till) kan man läsa att pudlar är en av de få raser som inte fäller. Det spelar ingen roll hur långhåriga de än blir, de fäller inte, för de har ingen underull. Vad jag har lärt mig är att man kan vara allergisk mot olika delar på hundar, vanligast mot hudavlagringar eller underull. Min mamma, som är allergisk mot underullen, kan ha pudlar helt utan problem. Hudavlagringar däremot har ju alla hundar och är man allergisk mot det spelar det ingen roll vilken ras man har, samtidigt som vissa hundar verka funka bättre än andra. Hoppas ni förstår vad jag försökt förklara...
CITAT (ejjan @ 19-01-2006, 15:19) På Svenska Pudelklubben (som det tyvärr inte verkar att gå att länka till) kan man läsa att pudlar är en av de få raser som inte fäller. Svenska Pudelklubben.
zaaritha
20-01-2006, 22:36
Vi har alltid haft blandraser o de har vart stabila, trygga o vänliga hundar!
SannaLasso
21-01-2006, 17:57
Jag har haft pudlar och pudlar fäller INTE på samma sätt som andra hundar! Det finns några raser till som inte fäller. Pälsen växer ca 1,5 cm/mån i hela pudelns liv, det är därför den måste klippas. De lossar enstaka strån på samma sätt som på människor, om man borstar den varannan vecka så blir det några hårstrån i borsten. Om man inte borstar pälsen alls så blir den tovig och filtig men den slutar inte växa och den fäller inte för det. Har man till exempel svarta kläder på sej och lyfter upp en vit pudel så hårar den inte av sig någon gång under året. OM det skulle fastna något hår på kläderna beror det vanligen på att hunden precis har varit hos frissan och att avklippt päls inte blåsts bort efter klippningen. Då är det avklippt päls som lägger sig på textilierna - och den är lätt att stryka bort med en fuktad hand. Vi hade turen att en av pudlarna bildade egna snören istället för att få tovor! Varje snöre delade sej ända från hårbotten, hunden såg ut som en ryamatta där garnet var "pudelsnören" istället. Vi brukade klippa av snörena i maj och sen fick pälsen växa utan borstning till maj nästa år! Hon badades varannan månad och klipptes runt nos, tassar och runt svans o rumpa, men resten fick vara. Synd att inte många fler pudlar har sån päls, den var verkligen lättskött! MÅNGA allergiker klarar pudlar, inte alla. Eftersom en "labradoodle" är en blanding mellan en fällande och en icke fällande ras så undrar jag hur det blir i fortsättningen. Paras dom med andra "labradoodles" så kan mycket väl valparna få labradorpälsar. Labradorer fäller en hel del! Än så länge är "labradoodle" ett påhittat namn för en blandrashund och den är långt ifrån så genomavlad att alla exemplar är så lika att den kan kallas "ras".
Whiskuchi
24-01-2006, 16:32
CITAT (Rossi @ 19-01-2006, 08:59) CITAT (AnitaGg @ 19-01-2006, 08:46) Men då får man nog pröva sig fram för att hitta "sin" ras. Och, som sagt, även inom samma ras kan man reagera olika på hund till hund - så som min man gör. Det verkar nästan som om de korsar hundar av vissa raser så att de ska få fram slagfärdiga namn på blandrasen .... Som en bullshit (bulldogg + shih-tzu) (lånad ur Dum&Dummare)
CITAT (fruberglund @ 17-01-2006, 15:24) Jag tror ju inte på allergifria hundar men den här var tydligen allergivänlig i alla fall. Nån som vet om den finns i Sverige? Har inte tänkt skaffa nån men undrar. En korsning mellan pudel och labrador som inte fäller pälsen, tydligen "framtagen" i Australien. http://www.dogbreedinfo.com/labradoodle.htm Oftast sitter det inte i pälsen som man är alergisk mot. Det kan sitta i huden, mjäll, och saliv m,m.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|