|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
Farbror Blå
29-08-2006, 13:54
CITAT (Rossi @ 29-08-2006, 08:18) Det är trögt att komma igång med träning när man har haft semesteruppehåll i 2 1/2 vecka. Men jag har i alla fall kommit igång med styrketräning och det har blivit otaliga timmar golf den senaste veckan.
Det känns i kroppen efter styrketräningen och ändå tog jag i försiktigt eftersom jag visste att jag var ringrostig... Golf måste väl vara allsidig och bra träning? Hur går det med bowlandet då?
CITAT (LadyG @ 29-08-2006, 15:43) Absolut min åsikt också. Dessutom orkar man med vardagen på ett annat sätt, t ex en backe jag har hem till mig och som alltid varit eländigt jobbig att gå uppför. Tills jag började med intervallträningen, då blev backen helt plötsligt som vilken lite kulle som helst. Till och med maken reagerade, eftersom jag numera pladdrar glatt hela vägen upp. Innan stånkade jag som ett ånglok.  Men att förklara välbefinnandet efter ett träningspass, det går inte. Det måste upplevas, man känner sig lite luddig i kanterna och väldigt lycklig och duktig.  Det är därför vi aldrig någonsin tjafsar i den här tråden utan bara är snälla mot varandra - vi som håller till här mår så in i h-e bra mentalt helt enkelt!
Farbror Blå
29-08-2006, 13:59
fortfarande synd att muskelbilderna är få
CITAT (Farbror Blå @ 29-08-2006, 14:59) fortfarande synd att muskelbilderna är få just det...lägg in en muskelbild nu då!
Farbror Blå
29-08-2006, 14:17
Ja, Magdis magmuskel har vi ju sett på en annan tråd;)
CITAT (Farbror Blå @ 29-08-2006, 15:17) Ja, Magdis magmuskel har vi ju sett på en annan tråd;) Hihi...ja det var en stor muskel allt det där du såg!  Passa er för att träna för mycket för då får man en stor bullig magmuskel!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 29-08-2006, 16:20) CITAT (Farbror Blå @ 29-08-2006, 15:17) Ja, Magdis magmuskel har vi ju sett på en annan tråd;) Hihi...ja det var en stor muskel allt det där du såg!  Passa er för att träna för mycket för då får man en stor bullig magmuskel!  Ja där ligger vi alla i lä!  Många sit-ups bakom den muskeln kan jag tänka mig! (eller annan träning bakom månne?  )
CITAT (stina @ 29-08-2006, 15:42) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 29-08-2006, 16:20) CITAT (Farbror Blå @ 29-08-2006, 15:17) Ja, Magdis magmuskel har vi ju sett på en annan tråd;) Hihi...ja det var en stor muskel allt det där du såg!  Passa er för att träna för mycket för då får man en stor bullig magmuskel!  Ja där ligger vi alla i lä!  Många sit-ups bakom den muskeln kan jag tänka mig! (eller annan träning bakom månne?  )  Det ligger hård träning bakom den muskeln!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 29-08-2006, 16:44) CITAT (stina @ 29-08-2006, 15:42) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 29-08-2006, 16:20) CITAT (Farbror Blå @ 29-08-2006, 15:17) Ja, Magdis magmuskel har vi ju sett på en annan tråd;) Hihi...ja det var en stor muskel allt det där du såg!  Passa er för att träna för mycket för då får man en stor bullig magmuskel!  Ja där ligger vi alla i lä!  Många sit-ups bakom den muskeln kan jag tänka mig! (eller annan träning bakom månne?  )  Det ligger hård träning bakom den muskeln!  Bra jobbat!
Farbror Blå
29-08-2006, 15:03
när får vi se er andras magar då?
Min: inte förrän den är rutig
Håller med tidigare talare!
Ni kan ta en tuschpenna och rita dit några rutor!
CITAT (Farbror Blå @ 29-08-2006, 14:54) CITAT (Rossi @ 29-08-2006, 08:18) Det är trögt att komma igång med träning när man har haft semesteruppehåll i 2 1/2 vecka. Men jag har i alla fall kommit igång med styrketräning och det har blivit otaliga timmar golf den senaste veckan.
Det känns i kroppen efter styrketräningen och ändå tog jag i försiktigt eftersom jag visste att jag var ringrostig... Golf måste väl vara allsidig och bra träning? Hur går det med bowlandet då? Jo tack, det går bra med bowlandet. Har just varit och tränat en timme och imorgon blir det ytterligare en timmes träning. Matcherna börjar till helgen så jag ligger i hårdträning nu! Idag har jag haft en golflektion och imorgon har jag ytterligare en. Tur att man har semester! Sen ska jag försöka trycka in ett styrketräningspass till + lite cykling. Jo, golf ger mer träning än vad man tror - liksom bowling. Om man gör rätt. Nackdelen med båda sporterna är att de inte är konditionshöjande.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 29-08-2006, 17:50) Ni kan ta en tuschpenna och rita dit några rutor!  Ha, ha, bra idé  Hade jag ägt vattenfärger hade ni baske mej fått en bild på mage med rutor!  Känner dock inte för tusch...
CITAT (stina @ 29-08-2006, 19:28) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 29-08-2006, 17:50) Ni kan ta en tuschpenna och rita dit några rutor! :rolleyes: Ha, ha, bra idé  Hade jag ägt vattenfärger hade ni baske mej fått en bild på mage med rutor!  Känner dock inte för tusch...  Hade jag inte varit så tjock så hade jag provat det där med vattenfärgerna!  Men du kan ju inte vara långt ifrån magrutor nu Stina?
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 29-08-2006, 20:35) CITAT (stina @ 29-08-2006, 19:28) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 29-08-2006, 17:50) Ni kan ta en tuschpenna och rita dit några rutor!  Ha, ha, bra idé  Hade jag ägt vattenfärger hade ni baske mej fått en bild på mage med rutor!  Känner dock inte för tusch...  Hade jag inte varit så tjock så hade jag provat det där med vattenfärgerna!  Men du kan ju inte vara långt ifrån magrutor nu Stina? Jag vet faktiskt inte, för jag vet inte riktigt hur magrutor ser ut om jag ska vara ärlig!  Rutig, näää snarare två längsgående dalar liksom ...
CITAT (stina @ 29-08-2006, 19:38) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 29-08-2006, 20:35) CITAT (stina @ 29-08-2006, 19:28) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 29-08-2006, 17:50) Ni kan ta en tuschpenna och rita dit några rutor!  Ha, ha, bra idé  Hade jag ägt vattenfärger hade ni baske mej fått en bild på mage med rutor!  Känner dock inte för tusch...  Hade jag inte varit så tjock så hade jag provat det där med vattenfärgerna!  Men du kan ju inte vara långt ifrån magrutor nu Stina? Jag vet faktiskt inte, för jag vet inte riktigt hur magrutor ser ut om jag ska vara ärlig!  Rutig, näää snarare två längsgående dalar liksom ...  Jag tror det är nästintill omöjligt för oss kvinnor att få magrutor egentligen. Det är snyggt med en platt och vältränad mage bara.
Det tror jag också faktiskt, vi har ju naturligt mer underhudsfett. Ska man banta bort allt underhudsfett så att magrutorna syns ser man nog ut som ett skelett i ansiktet. Som du säger - vältränat duger gott, med mer eller mindre tjockt "skal"!  Starkt är snyggt, eller hur!
Björken
29-08-2006, 20:28
Phu, nu har jag läst genom nästan hela den här tråden och det var onekligen ett riktigt träningspass för ögonen och scrollfingret. Tänker och tänker mer och mer för varje inlägg jag läser att gud vad duktiga ni är och kommer jag någon gång att vara där ni är nu. Men skam den som ger sig, jag ringde upp närmaste gym, 3,5 mil bort, häromdagen och sa "nu har jag bestämt mig för att ta tag i livet". Ordna en snabb tid för mig med en instruktör innan jag ångrar mig. I morgon bär det iväg för första gången i mitt 56-åriga liv ska jag gå på gym. Har alldeles för många kilon att bära med mig, visserligen har en del av dem försvunnit genom vettig mathållning, men nu har jag tänkt en kombination. Det kommer att bli en utmaning för både instruktör och mig för konditionen är urusel, men nu eller aldrig. Kanske, kanske kommer jag någon gång i framtiden kunna hänga med i era diskussioner om olika träningsmetoder och om olika muskelgrupper och hur mycket tid ni lägger på träning. Jag måste ju hinna jobba också.
Klart du också kan Björken, det är aldrig för sent  Jag tycker det låter helt suveränt att du skaffar dig en instruktör som kan ge dig exakt den typ av träning som just din kropp beöhver och mår bra av. Sånt kan vara svårt att gissa själv, och ibland räcker det inte med bara god vilja även om det inte är så bara. Jag har i princip inget annat intresse än träningen, mina katter och växterna (som tur är så är maken minst lika instresserad av samma saker, annars skulle vi nog bli less). All tid jag inte spenderar med att arbeta lägger jag m a o ner på de tre sakerna  Jag inser att inte alla kan, vill eller orkar träna så mycket och det begär jag inte heller. Var och en efter sin förmåga, så blir alla nöjda  Innan du vet ordet av kommer du också att prata om att flexa gluteus (sätesmuskeln) och spänna absen (magmusklerna) sånt verkar man absorbera genom osmos på gym  Glöm inte att berätta för oss hur det går för dig!!!
Hej Björken! Kanonbra beslut - du kommer att känna dig helnöjd! Och när inte tränaren är i närheten och peppar dej så finns vi här aldrig längre bort än en dator för att göra precis allt vi kan för att uppmuntra dig i din träning! Och man behöver absolut inte vara sån't träningsfreak som vissa av oss är här i tråden! Jag tränar mycket, det ska jag erkänna, men det är en livsstil och ett stort intresse för mej precis som för LadyG. Min man delar INTE mitt träningsintresse så för att inte träningen ska inkräkta för mycket på mitt privatliv så har jag förlagt träningen till lunchtid. (Har tack och lov ett jobb med hyfsat fria tider.) Sedan får maken hänga med på ett hörn vad gäller maten eftersom jag också vill ha sund och bra mat. Den här tråden är en energikick för mej eftersom jag är ganska ensam i min närmaste omgivning om att vara så intresserad av träning. Här kan man diskutera med- och motgångar och få både goda råd och "pepping". Och som sagt, glöm inte höra av dig och berätta hur det går. Vi sitter här ivrigt och väntar!
CITAT (Björken @ 29-08-2006, 21:28) Phu, nu har jag läst genom nästan hela den här tråden och det var onekligen ett riktigt träningspass för ögonen och scrollfingret. Tänker och tänker mer och mer för varje inlägg jag läser att gud vad duktiga ni är och kommer jag någon gång att vara där ni är nu. Men skam den som ger sig, jag ringde upp närmaste gym, 3,5 mil bort, häromdagen och sa "nu har jag bestämt mig för att ta tag i livet". Ordna en snabb tid för mig med en instruktör innan jag ångrar mig. I morgon bär det iväg för första gången i mitt 56-åriga liv ska jag gå på gym. Har alldeles för många kilon att bära med mig, visserligen har en del av dem försvunnit genom vettig mathållning, men nu har jag tänkt en kombination. Det kommer att bli en utmaning för både instruktör och mig för konditionen är urusel, men nu eller aldrig. Kanske, kanske kommer jag någon gång i framtiden kunna hänga med i era diskussioner om olika träningsmetoder och om olika muskelgrupper och hur mycket tid ni lägger på träning. Jag måste ju hinna jobba också.  Bra jobbat! Lycka till! Och glöm inte att berätta om dina framsteg här!
Ny dag å nya insatser!  Idag blir det först 5 km löpning och sedan ska jag vara med på ett 30 min corepass. Har lyckats övertala en ny arbetskamrat att hänga med på coren.  Det har börjat några nya här på jobbet och ett par stycken gillar träning. En kille fick en månads gratis träning av mej eftersom jag förnyade mitt årskort och då ingick att man kunde ge bort en månad. Bra va!  Imorgon blir det dock ingen träning alls så jag missar både step-upen och poweryogan.  Vi har möten hela dagen så det är omöjligt. Men, men, det är en ny dag efter den! Hälsar Stina
krellus
30-08-2006, 07:48
CITAT (Björken @ 29-08-2006, 21:28) Phu, nu har jag läst genom nästan hela den här tråden och det var onekligen ett riktigt träningspass för ögonen och scrollfingret. Tänker och tänker mer och mer för varje inlägg jag läser att gud vad duktiga ni är och kommer jag någon gång att vara där ni är nu. Men skam den som ger sig, jag ringde upp närmaste gym, 3,5 mil bort, häromdagen och sa "nu har jag bestämt mig för att ta tag i livet". Ordna en snabb tid för mig med en instruktör innan jag ångrar mig. I morgon bär det iväg för första gången i mitt 56-åriga liv ska jag gå på gym. Har alldeles för många kilon att bära med mig, visserligen har en del av dem försvunnit genom vettig mathållning, men nu har jag tänkt en kombination. Det kommer att bli en utmaning för både instruktör och mig för konditionen är urusel, men nu eller aldrig. Kanske, kanske kommer jag någon gång i framtiden kunna hänga med i era diskussioner om olika träningsmetoder och om olika muskelgrupper och hur mycket tid ni lägger på träning. Jag måste ju hinna jobba också.  Otroligt bra jobbat! Att gym:et ligger 3,5 mil bort gör din bedrift ännu större... Går normalt mycket på gym:et och kör mest spinning+styrketräning men just nu är det löpning som gäller för mig då halvmaran hägrar. Och vem vet, kanske också maran i juni... Lycka till!
Hej Krellus!!! Vi har saknat dig och varit oroliga att nån himla förkylning däckat dig!
Farbror Blå
30-08-2006, 08:42
CITAT (stina @ 29-08-2006, 16:18) Håller med tidigare talare!  Ingen "före" och efterbild alltså?
Är inte efter ännu!
Farbror Blå
30-08-2006, 08:55
hehe, men låter så tränad ju =)
OM jag får syn på en ruta så ska ni få se. Men det kommer förmodligen aldrig att hända (se tidigare inlägg)  ! Tjingeling!
Farbror Blå
30-08-2006, 08:58
ränder går ju också bra;)
CITAT (Farbror Blå @ 30-08-2006, 10:58) ränder går ju också bra;) Tycker du ja...
CITAT (stina @ 30-08-2006, 09:49) Hej Krellus!!! Vi har saknat dig och varit oroliga att nån himla förkylning däckat dig! Ja, vi började bli lite oroliga ett tag. Hur går det för dig Krellus?
krellus
30-08-2006, 10:13
Halloj alla! Bristen på inlägg har framför allt berott på att det är så körigt just nu. I förra veckan åkte jag på feber/magsjuka under onsdagen och torsdagen men har sprungit fredag, söndag och måndag utan problem. Ska springa hem från jobbet idag. Runt 8-9 km sedan är det vila inför St Eriksloppet på lördag. Trevligt att vara saknad...
Du måste rapportera hur det känder sen, och hur det går. Lycka till!!!
Är du nervös?
krellus
30-08-2006, 10:29
Inte speciellt nervös. Jag har inga krav på mig själv förrutom att ta mig runt.
Går allt bra kanske det blir Hässelbyloppet samt Sthlm maran i juni.
Killensomvillhagrönafingrar
30-08-2006, 10:34
Dax att anmäla sig till denna långa tråden 32 årig tvåbarnsfarsa med inte riktigt bilring, men väl sådan där ballongdäck som sitter på gamla mormorscyklar. Dax att bli av med dessa, va sjutton ens barn skall ha en sund förebild inte en som sakta degar till sig. Har varit acceptabelt tränad för 4 år sedan och har inga drömmar om att bli stenhård i kroppen och kunna genomföra triatlon utan mer att se snygg ut i tshirt och må bra. Bestämde mig för tre veckor sedan att skärpa mig och har sedan dess sprungit 6*5 km samt varit på ett träningspass. Enligt planeringen skall jag köra så här Löpning innan jobbet dvs 06:00 måndag, onsdag, fredag Ki-box Tisdag kl 19:30-21 Inget godis, ingen fikabröd utan gäster, bara vin/öl vid speciella tillfällen. Skärpning med maten kommer per automatik när man känner hur tung man är i löparspåren Kommer inte räkna kilo för det känns kortsiktigt samt felaktigt då muskler väger mer än fett. Har istället skrivit datum på insidan skärpet och redan efter tre veckor har jag fått hoppa in ett hål
krellus
30-08-2006, 10:36
Bra jobbat!
Ditt schema ser bra ut och din attityd lika så!
krellus: men det låter bra, mindre press är nyttigt så du kan fokusera på det du ska göra. Jag håller tummarna för dig! Killensomvillhagrönafingrar: Välkommen! Så kul att vi får en till i träningsgemenskapen  Det ser jättebra ut, med träning och kost menar jag, och din målsättning är inte alls orimlig. Det kommer att gå jättebra, det är jag övertygad om. Det är ju jättebra för hjärtat också, att konditionsträna, så du gör helt rätt imho
Killensomvillhagrönafingrar
30-08-2006, 10:48
Tackar krellus Ser att du löptränar rejält. Jag har för att minska skaderisken tagit korta löpturer (5 km) på mjukt underlag. Faktiskt inte kännt mycket träningsverk och bara lite av vänsterknä i nedförsbackarna. Hur länge bör man köra så här korta pass innan man vågar öka på? Kanske 20 löpar pass? Mvh Marcus Offtopic Klurigt det här med träning när man helt plötsligt har familj+hus. Då får man verkligen prioritera för att få tiden att räcka till. Förr tränade jag i princip enbart gym, men denna träningsform kräver tyvärr väldigt mycket mer tid för att vara riktigt givande. Så formmässigt går man från stadig grabb till degig runt midjan och om 6-8 månader förhoppningsvis slimmad. Hmmm underligt, slimmad löparkropp känns så otroligt pop och jag vill vara mer hårdrock  (kommer på att det var en underlig liknelse)
krellus
30-08-2006, 11:21
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 30-08-2006, 11:48) Tackar krellus
Ser att du löptränar rejält. Jag har för att minska skaderisken tagit korta löpturer (5 km) på mjukt underlag. Faktiskt inte kännt mycket träningsverk och bara lite av vänsterknä i nedförsbackarna. Hur länge bör man köra så här korta pass innan man vågar öka på? Kanske 20 löpar pass? Det är svårt att svara på då det ju kan vara olika från person till person. Det beror ju bland annat på din kondis, tidigare problem med knän/fotleder, vikt, löpunderlag etc. Personligen så sprang jag ett antal gånger innan jag ökade från 5-6 km till 10-11 km. Enda sättet är att prova på en ökning och se hur det går. 1) Skaffa nya skor, gärna hos löparlabbet etc 2) Ignorera inte smärta även om den är liten(gäller dock ej träningsverk i musklerna) 3) Får du ont så kan du ju ta en extra vilodag samt använda lämplig "salva". En extra vilodag skadar ju inte. 4) Variera din löpning. Spring inte "jämt" 5 km eller 10 km. Variera med intervall träning. Ex: 2,5 km uppvärmning, 5x400 m högt tempo, 2,5 km lätt joggning, stretching. Ps. Jag är gammal hårdrockare(tycker fortfarande om att lyssna på gamla skivor) men är idag allätare... Antar att jag även passar in på din "slimmade" beskriving då jag är 1.96 lång och väger runt 95 kg så det GÅR att vara både "slimmad" och hårdrockare
Björken
30-08-2006, 12:11
Tack, tack alla som peppar mig............lovar att avge rapport ikväll..........om jag orkar förstås
Vad himla kul att vi få tillökning i "träningsfamiljen" Nu har jag varit på min lunchträning. Började med att springa 5 km på löpbandet, det gick fin-fint. Körde sedan ett 30 min corepass. Det var en ny ledare och hon var kanonbra. Jag lyckades "frälsa" en ny arbetskamrat. När vi gick på passet köpte hon en engångsbiljett med rabatt (som min gäst), men när vi gick därifrån köpte hon ett kort. /Stina
Farbror Blå
30-08-2006, 14:12
Kul med fler tränare! Själv är jag en sån där som börjar träna imorrn...
Asch, du blir nog snart smittad Farbrorn, det här är en farligt smittsam sjukdom! Fast du kanske är immun?
Farbror Blå
30-08-2006, 15:43
Knappast, och inte är formen dålig heller.
Björken
30-08-2006, 16:56
Aj, aj så har jag då lyckats släpa mig fram till datorn I natt får jag nog låna en rollator för att kunna dela ut tidningarna och på andra jobbet får jag väl be vaktmästaren köra runt mig på städvagnen, istället för att jag kör den  . Skämt åsido, så gick det bra, en förstående instruktör som fattade att jag var nybörjare och att man måste hanskas varsamt med en gammal sliten kropp. Och jag kan glädje er som peppat mig redan att jag löste årskort, så det finns inte en chans att jag hoppar av. Man är väl smålänning!!!! Måste bara försöka ragga upp någon mer för det tristaste är resan dit och hem. Återkommer i morgon och berättar om jag lyckats ta mig ur sängen.
Jag har köpt en bok idag som heter Pulsträning. Den är utgiven av Fitnessförlaget och skriven av Camilla Porsman. Det känns som om boken kan vara en inspirationskälla även om jag än så länge bara har hunnit bläddra igenom den.
Om en halvtimme ska jag iväg och träna. Yes!!!
Farbrorn: Upp till bevis med kameran! Björken: Tips om att komma upp ur sängen: Ligg på sidan, fäll ner benen mot golvet samtidigt som du skjuter upp överkroppen med övre armen! Rossi: Låter spännande! Berätta mera om vad den handlar om!!! Och lycka till med träningen! Rapport begäres härmed vänligen med bestämt!
Björken
30-08-2006, 18:48
Tack Stina, ska tänka på det i natt när jag skall upp!!!!1
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|