Jonte_rm
Var ute och fotade lite idag...Dock kom jag ju försent så solen hade redan gått ner...Det var sådant ljus så man visste inte om man behövde blixten eller inte...Så det var bara och chansa och fota....Här kommer 4 av de 60 bilder jag tog, men bara två olika motiv, och vilka två blev bäst?

Givetvis är bilderna mycket bättre i verklig storlek då man ser lite bättre tongue.gif

mvh // Johannes
*Felix matte*
Bild 2 och 4 tycker jag bäst om smile.gif
Jonte_rm
Samma här...

Men denna blev nog bäst smile.gif

Istapp
Susanna
Nr 2 och 3 är mina favoriter. 3:an är suverän!
Anki på Öland
Tycker också 2 och 4!!
Anki
yla
2 o 3 känns rätt för mej
speciellt tvåan gillar jag jättemycket rolleyes.gif
Jonte_rm
Känns roligt att alla gillar 2an som jag blev så nöjd med smile.gif

mvh // Johannes
humla
Föredrar utan blixt till 95% rolleyes.gif
kristerh
Håller på 1 och 4.
krister
CarMa
Bara för att vara lite motvalls då...1 och 3 gillar jag bäst.
yla
de e de som e så fantastiskt hur olika vi ser på saker o ting rolleyes.gif
fruberglund
CITAT (oldwolfie @ 20-01-2006, 21:22)
de e de som e så fantastiskt hur olika vi ser på saker o ting rolleyes.gif

Ja, det ligger i betraktarens öga.

Personligen gillar jag 2 och 4 bäst.
cic
Jag vill också vara med och "rösta". 1 och 4 gillar jag. Gillar generellt inte bilder tagna med blixt.
amaira
2 och 3 tycker jag, men visst är det svårt.

Mellan 1 och 2 har jag inge svårt att välja, 2:ans övergång till dunkla skogen är urläckert. Å andra sidan är det svårt att fotografera is med blixt, eftersom isen reflekterar ljuset för mycket. (tycker jag i alla fall)

3 och 4 är svårare att välja mellan.

Själv skulle jag önska (med mina egna foton) att lyckas att få med "tredimensionell luftighet" (eller hur jag ska säga) - ett foto gör bilden så platt, och tar bort verklighetens effekt. Här hjälper blixten att ge en annan sorts rymd.

*lite egna tankar bara*
amaira
Bild 3 skulle tjäna på en färg-korrigering, så här t.ex. (tycker jag, alltså)

(jag har också ändrat lite i kontrast, och "saturation", dvs lite mer åt svartvitt än färg.)

Inte vet jag om det blev "bättre" precis, men det finns mycket som man kan prova sig fram med, i ett bildbehandlingsprogram.
Jonte_rm
I min dator redigeras väldigt få bilder...Tror jag har redigerat ca 3 bilder sen jag köpte denna kamera... slutet på 04/början på 05 nån gång...

Jag kör med principen att får man inte till fotot med kameran, så kan det lika gärna kvitta tongue.gif

mvh // Johannes
pia74
Jag gillar bild 1 och 4
Whiskuchi
2 och 4 biggrin.gif
AWeee
Hej Jonte!

Tycker bilderna blir bättre utan blixt, det är bättre att använda sig av befintligt ljus. Enda gången blixt är befogat dagtid utomhus är vid starkt solsken för att lätta upp skuggorna vid exempelvis porträttfotografering.

Om du vill kan du ta en kik på mina bilder, ingen världsklass men något guldkorn får jag hoppas att det finns.

Mina bilder

Mvh AWeee smile.gif
*Felix matte*
AWeee är du fotograf? Jag har kikat på en del av dina bilder sen du la in den första här i forum... Fina är de allihop wub.gif
AWeee
CITAT (Felix matte @ 06-02-2006, 20:54)
AWeee  är du fotograf?  Jag har kikat på en del av dina bilder sen du la in den första här i forum... Fina är de allihop wub.gif

Glad amatör rolleyes.gif
Jonte_rm
Jag är oxå emot blixtar utomhus utom vid speciella tillfällen...Dock var ljuset så svårt när jag var där så jag provade att köra med både blixt och utan på de flesta korten...

Och på huset tyckte jag att det blev mycket bättre med pga den härliga mystiska stämning som blev smile.gif

mvh // Johannes
CarMa
AWeee <---- Fina bilder, gillade särskilt den med stenarna i "dimma" rolleyes.gif Gôrläcker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon