Full version: zigadenus
Gåsis
Nu ska jag så zigge igen, har ju några strån som fyller tre till sommaren wub.gif Men kan man så så att det blir en tuss (som gräs) redan till omplantering eller ska man skola om dom små stråna till flera i samma kruka?

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Jag frösår mina Gräsliljor i dec. det gror på ca. 1mån. Jag sår allt i en sålåda och då det är dags att skola om tar jag några strån i varje kruka. Man tjänar mycket tid i att fröså tidigt har jag märkt, jag har utplanteringsbara Grönliljor till sensommaren. / Helen
Gåsis
Till sensommaren wacko.gif Vad har jag gjort då för fel med mina som är två år och tre strån stora? Fast dom står ute i en egen liten kallbänk men planterade direkt i jord, kan det kanske vara usligt med näring där?

Dom som var min stolthet och nu är dom plötsligt lite efter laugh.gif

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Gåsis @ 17-01-2006, 20:05)
Till sensommaren wacko.gif Vad har jag gjort då för fel med mina som är två år och tre strån stora? Fast dom står ute i en egen liten kallbänk men planterade direkt i jord, kan det kanske vara usligt med näring där?

Dom som var min stolthet och nu är dom plötsligt lite efter laugh.gif

/Åsa

Du kanske har frösått dina frön senare på våren, jag startar ju i dec. Mina första frösådder av grönliljan var som dina, jag frösådde och skolade om en och en. Nu är jag tuffare med mina sådder och startar tidigt, driver i växthus, frigolitlådor i söderläge...varmt och gott...men ett evigt passande med vattenkannan + näring / Helen
Ska gå ut i garaget och fota en bild på hur mina ser ut just nu, Återkommer strax!
Gåsis
Just nu wacko.gif laugh.gif Mina ska sås i kväll och sen få stå ute från imorgon. In ska dom få komma i mars. Fast nu ser jag ju att somliga inte låtit fröerna stå ute utan låtit dem gro varmt. Det kommer väl bli ett strå i sommar som vanligt då.... Men jäsiken vad gödning dom ska få laugh.gif

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Zigadenus frön är varmgroende, du behöver inte ställa ut dom, men dom gror även där det är svalt, jag har ca. 15gr. där mina får gro. Så här ser dom ut nu rolleyes.gif
Gåsis
Nu ska jag inte läsa några fler inlägg här sad.gif Men pilla lite i krukor imorgon och låta zigge gro inne nu kanske laugh.gif
Vojne, vojne vilka fina ziggar wub.gif

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Gåsis @ 17-01-2006, 21:10)
Nu ska jag inte läsa några fler inlägg här sad.gif Men pilla lite i krukor imorgon och låta zigge gro inne nu kanske laugh.gif
Vojne, vojne vilka fina ziggar wub.gif

/Åsa

Jo, men nu har vi ju löst problemet med varför dina växer sakta och är så små rolleyes.gif du har haft frösådden ute och förlorat några månader där. Nu kommer du att få STORA och fina Grönliljor till sommaren. Lycka till! / Helen
kerstin z5-6
jaaa ÅSA FÅÅÅR såååå nåt -äntligen !!!

För visst är utesåddsklubben bra , men grönliljor -då slår inget lyset o värmen inne i januari
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon