netaave
17-01-2006, 19:50
Vad är detta

fel avd..... Är som en nöt den växer ur.
ser ut som en flasklilja
netaave
17-01-2006, 23:54
Trodde jag också men bilder på google ser inte riktigt ut så här. Där växer bladen från en stam ovan jord.
Den kanske måste bli lite äldre för att få stam...
Mvh
Fenja
Jag har också en sån... den är inte så stor och det ser också ut som den växer ur en nöt... jag har i alla fall satt min "nöt" så bara halva är under jorden.
netaave
18-01-2006, 20:03
Ska det vara så alltså?
Hela nöten var då planterad under jord i julgruppen.
Så här ser mina "nötter" ut:
Den lilla är ca 5 månader och den stora ca 4 - 6 år.
Nu kan man se dem också!
Är det någon som vet vad den heter?

åh bilderna funkar ju inte
precis så som rositas 1a bild ser min också ut.
har för mig att de heter elefantfot.
netaave
22-01-2006, 13:10
Jag ser inga bilder
Jag fattar inte!!!

Mina bilder syntes ju innan!!!

Vad har hänt?
I vilket album ligger dom och vilka nummer har dom? Så kanske man kan gå genom albumet för att se dom.
Nu fattar jag.........tror jag?!
Jag tog bort bilderna från albumet, för jag tyckte inte jag behövde dem där och då försvann de från tråden också. Jag hänger inte med i det tekniska...
Ska se om jag har kvar bilderna i datorn och om jag fattar hur jag lägger in dem i mitt album igen...
Här kommer bilderna igen!
Fortfarande ingen som vet vad växten på bild nummer ett heter? (eller är det kanske samma växt på båda bilderna?)
Jag är nyfiken nämligen, har också en sådan.

Emma
Rhodoskillen
15-03-2006, 12:04
Blomman på bild nr: 1. Är en flasklilja samma som på båda bilderna ovan. Och det ni kallar nöt, växer under jord som ung planta men blir större å större med åren och växer då med halva "nöten" under jord å resten ovan. Trivs i grunda krukor i sandblandad jord och vill gärna va ute i skyddat läge sommartid.
Men jag är nästan helt säker på att min växt hemma inte är en flasklilja. Kan bara inte komma på vad den heter. Däremot tror jag att Rositas större planta är en flasklija, men inte den mindre.
Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.