|
Det skulle vara intressant att veta vem/vilka som utförde operationen. Om det var läkare eller veterinärer... Med tanke på att behövande människor står i kö för sådana perationer kanske man kan fundera över nödvändigheten att operera en hund... Mvh Fenja
*Felix matte*
17-01-2006, 20:10
Vilken solskenshistoria.  (mina föräldrar hade pacemaker i massor av år) Eftersom operationen utfördes på Strömsholm så är det väl veterinär som opererat. Kalinsis Simba opererades också där.
CITAT (Felix matte @ 17-01-2006, 20:10) Eftersom operationen utfördes på Strömsholm så är det väl veterinär som opererat. Det är sannolikt, ja.
Susanna
17-01-2006, 21:22
När jag fortfarande hade hund, så brukade jag träffa en annan hundägare, vars hund hade pacemaker. Fast på den tiden gjordes inte dessa operationer i Sverige, utan de hade åkt till Italien. För operationen fick de betala drygt 25.000....
CITAT (Fenja @ 17-01-2006, 20:05) Det skulle vara intressant att veta vem/vilka som utförde operationen. Om det var läkare eller veterinärer... Med tanke på att behövande människor står i kö för sådana perationer kanske man kan fundera över nödvändigheten att operera en hund... Mvh Fenja håller med dej
Det var ett inslag på ABC nytt tidigare ikväll om Linus. Försäkringen täckte 16 000kr, 4 000 kr fick husse och matte betala själva.
Operationen gjordes på regiondjursjukhuset i Strömsholm. Veterinär Lennart Sjöström utförde operationen. Operationen kostade ca 40 000:- av dessa betalade hundägaren 20 000:- resten täcks av försäkringen.
Som synes har ingen pacemakerköande människa behövt stå tillbaka p.g.a. lille Linus.
Anki på Öland
19-01-2006, 13:45
CITAT (Betty @ 19-01-2006, 11:28) Operationen kostade ca 40 000:- av dessa betalade hundägaren 20 000:- resten täcks av försäkringen. Konstigt att ett försäkringsbolag går in och betalar en sån operation!! Anki
Åsa, mälardalen zon 2
19-01-2006, 16:26
CITAT (Anki på Öland @ 19-01-2006, 13:45) CITAT (Betty @ 19-01-2006, 11:28) Operationen kostade ca 40 000:- av dessa betalade hundägaren 20 000:- resten täcks av försäkringen. Konstigt att ett försäkringsbolag går in och betalar en sån operation!! Anki Är det inte därför man har försäkring så att man kan få hjälp när djuret blir sjukt? Det görs ju höftledsoperationer och andra avancerade operationer på djur som försäkringen täcker så varför skulle det inte hjärtoperationer ersättas? Det var ju en ganska ung hund det handlade om som hade ett hjärta som slog i otakt vilket gjorde att hunden mådde dåligt + troligtvis skulle den inte kunna leva så länge med detta fel.
CITAT (Betty @ 19-01-2006, 11:28) Operationen kostade ca 40 000:- av dessa betalade hundägaren 20 000:- resten täcks av försäkringen. Skumt med så pass olika information. ABC-nytt borde kanske kolla sina siffror lite bättre.  De här siffrorna låter rimligare.
andersen
19-01-2006, 18:17
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-01-2006, 16:26) CITAT (Anki på Öland @ 19-01-2006, 13:45) CITAT (Betty @ 19-01-2006, 11:28) Operationen kostade ca 40 000:- av dessa betalade hundägaren 20 000:- resten täcks av försäkringen. Konstigt att ett försäkringsbolag går in och betalar en sån operation!! Anki Är det inte därför man har försäkring så att man kan få hjälp när djuret blir sjukt? Det görs ju höftledsoperationer och andra avancerade operationer på djur som försäkringen täcker så varför skulle det inte hjärtoperationer ersättas? Det var ju en ganska ung hund det handlade om som hade ett hjärta som slog i otakt vilket gjorde att hunden mådde dåligt + troligtvis skulle den inte kunna leva så länge med detta fel. Bli inte arga nu, men är inte priset för högt? är det inte bättre att djuret får somna in? och ska man inte göra skildnad på det ekonomiska värdet om det är en människa eller djur?jag tycker det.
CITAT (andersen @ 19-01-2006, 18:17) Bli inte arga nu, men är inte priset för högt? är det inte bättre att djuret får somna in? och ska man inte göra skildnad på det ekonomiska värdet om det är en människa eller djur?jag tycker det. Tror inte du skulle säga samma sak om det gällde din fyrfotade familjemedlem  Och klart att operationerna är lika mycket värda, det görs juh samma ingrepp på hunden som människan, och utbildningen är nästan densamma den med.
andersen
19-01-2006, 18:33
CITAT (Reserv @ 19-01-2006, 18:21) CITAT (andersen @ 19-01-2006, 18:17) Bli inte arga nu, men är inte priset för högt? är det inte bättre att djuret får somna in? och ska man inte göra skildnad på det ekonomiska värdet om det är en människa eller djur?jag tycker det.
Tror inte du skulle säga samma sak om det gällde din fyrfotade familjemedlem  Och klart att operationerna är lika mycket värda, det görs juh samma ingrepp på hunden som människan, och utbildningen är nästan densamma den med. Det är ju klart Reserv men nu var det ju inte det som jag ställde frågan om utan om inte priset är för högt, och då kan man ju tänka sig att är det rimligt att det skall kosta 40.000 kr och var går gränsen för en hunds liv i vårat samhälle, om jag hadde varit en asiatisk risbonde och hört att folk i västvärden lägger ner sådana summor på en hund då hadde jag tyckt att värden är tokig,eller folk som dör i svält i Sudan där någon enstaka dollar kan vara skildnaden på liv och död, undrar hur dom skuller reagera om dom visste att det finns dom som lägger 40.000 på en hunds liv.
CITAT (andersen @ 19-01-2006, 18:33) CITAT (Reserv @ 19-01-2006, 18:21) CITAT (andersen @ 19-01-2006, 18:17) Bli inte arga nu, men är inte priset för högt? är det inte bättre att djuret får somna in? och ska man inte göra skildnad på det ekonomiska värdet om det är en människa eller djur?jag tycker det.
Tror inte du skulle säga samma sak om det gällde din fyrfotade familjemedlem  Och klart att operationerna är lika mycket värda, det görs juh samma ingrepp på hunden som människan, och utbildningen är nästan densamma den med. Det är ju klart Reserv men nu var det ju inte det som jag ställde frågan om utan om inte priset är för högt, och då kan man ju tänka sig att är det rimligt att det skall kosta 40.000 kr och var går gränsen för en hunds liv i vårat samhälle, om jag hadde varit en asiatisk risbonde och hört att folk i västvärden lägger ner sådana summor på en hund då hadde jag tyckt att värden är tokig,eller folk som dör i svält i Sudan där någon enstaka dollar kan vara skildnaden på liv och död, undrar hur dom skuller reagera om dom visste att det finns dom som lägger 40.000 på en hunds liv. Men nu är hundar och katter familjemedlemmar (om dom nu hamnat i "rätt" familjer) och som familjemedlemmar så vill man juh göra allt för de sina. Att priset är högt, jovisst, men jag tycker att det är för högt pris även om det skulle va´en människa som skulle ha pacemakern. Att en asiat skulle beteckna oss som tokiga om dom fick reda på att vi gjorde såna operationer på "jyckar", tro faen det, dom käkar juh hundar och katter. Och tror du verkligen att dom svälter mindre i sudan för att svenskarna låter avliva sina djur istället för att låta dom opereras?  Jösses!!!!
Jag har en känsla av att det många gånger är samma människor som lägger stora summor på sina djur OCH skänker pengar till barnen i Sudan.
andersen
19-01-2006, 19:02
CITAT (Reserv @ 19-01-2006, 18:41) Och tror du verkligen att dom svälter mindre i sudan för att svenskarna låter avliva sina djur istället för att låta dom opereras?  Jösses!!!!  Är det så att du inte förstår vad jag skriver? jag har alldrig skrivit någon stans att dom skulle svälta mindre i Sudan om vi avlivade djuren i Sverige i stället. var har jag skrivit det Reserv? Utan jag skriver och frågar om inte priset är för högt rent etiskt!! det tycker jag.
CITAT (andersen @ 19-01-2006, 18:33) om jag hadde varit en asiatisk risbonde och hört att folk i västvärden lägger ner sådana summor på en hund då hadde jag tyckt att värden är tokig,eller folk som dör i svält i Sudan där någon enstaka dollar kan vara skildnaden på liv och död, undrar hur dom skuller reagera om dom visste att det finns dom som lägger 40.000 på en hunds liv. Okay, ursäkta, jag formulerar om mitt svar.  Tror du att det svältande folket i sudan skulle må bättre av att vi avlivar våra husdjur? Och rent etiskt så tycker jag också att det är en dyr operation, men för att rädda en familjemedlem som är älskad så kan det va´värt det höga priset. Oavsett vad dom svältande i sudan eller den asiatiska risbonden tycker om saken. Tar du verkligen hänsyn till dom och andra mindre bemedlade grupper runtom i världen i allt vad du tar dig för i det dagliga livet?
andersen
19-01-2006, 19:38
Ja Reserv det gör jag i mitt dagliga liv, jag tänker på vad jag handlar och vad som är etiskt,vet att det är många som har den inställningen men det är inte alldeles lätt alla gånger, jag förstår hundägaren i det här fallet, men som betraktare av prislappen så tycker jag att det är etiskt fel.
kerstin z5-6
19-01-2006, 19:50
och pacemaker insättning är ingen operation direkt .... snarare mindre ett ingrepp  Står folk i kö för sådant så är det beklagligt -men de kan ju knappast djursjukvården lastas för ?
Om det gällde min hund skulle jag inte tveka, inte den unga. Men gammelgubben skulle nog få somna in istället, han lever redan på övertid...
Pacemaker på människor görs under lokalbedövning, ett litet snitt där den lilla manicken läggs under huden och elektronerna fästs i hjärtat.
Annat är det med bypass, då hjärtat plockas i princip ut ur kroppen för att nya vener från benet ska sys fast där dom gamla gjort sitt. Min mamma ska göra båda ingreppen vilken dag som helst nu.
Kalinsi
04-02-2006, 22:33
Min Simba opererades på Strömsholms Djursjukhus för 14 veckor sedan, han opererades i ett knä med TPLO metoden. Operationen kostade 21.000kr innan försäkringen gick in.
Jag är så tacksam att det fanns möjlighet för Simba att få hjälpa via operation. Han har såå mycket levandsglädje och han är en mycket kär familjemedlem.
Skulle jag stå inför ett beslut om tex en pacemaker operation av någon av mina hundar och det var så att hunden var ung, att den skulle bli återställd och det inte skulle innebära ett stort lidande för hunden skulle jag helt klart överväga operation.
Mina hundar är lika mycket familj för mig som mina syskon och mina föräldrar är!!!
zaaritha
04-02-2006, 22:43
Det är väl upp till var o en; om man vill betala för att ens familjemedlem ska få leva! Har matte o husse råd--varför ska vi då lägga oss i? Och som någon nämde, så går ju ingen människa miste om nå´t.
CITAT (andersen @ 19-01-2006, 18:17) Bli inte arga nu, men är inte priset för högt? är det inte bättre att djuret får somna in? och ska man inte göra skildnad på det ekonomiska värdet om det är en människa eller djur?jag tycker det. Jag måste säga att jag också tycker det är konstigt att lägga så mycket pengar på ett djur. Givetvis älskar jag mina djur mycket  men att jämföra dem med mamma eller mina barn är att gå lite långt. Skulle mitt barn bli allergisk skulle jag inte tveka att hitta djuren nya hem.  Kanske är jag bara avundsjuk för jag skulle inte själv ha möjligheten att lägga de pengarna för att rädda mitt djur. Kan bara säga grattis till dem som kan...
zaaritha
05-02-2006, 00:44
Djur har känslor--precis som vi människor! Förresten; vi är ju djur också! Finns det verkligen människor som tror att vi står över djuren? Så dumt!
CITAT (zaaritha @ 05-02-2006, 00:44) Djur har känslor--precis som vi människor! Förresten; vi är ju djur också! Finns det verkligen människor som tror att vi står över djuren? Så dumt! Tja... jag vet inte men sist jag kollade så hade vi nog kommit lite längre på evolutionens stege än de flesta andra djur
zaaritha
05-02-2006, 01:15
Jaha? Vad vet du om djurens själsliv?
Anki på Öland
05-02-2006, 11:09
CITAT (zaaritha @ 05-02-2006, 00:44) Djur har känslor--precis som vi människor! Förresten; vi är ju djur också! Finns det verkligen människor som tror att vi står över djuren? Så dumt! Var inte så kategorisk i dina fördömmande av människor. Vi har alla olika syn på världen och tillvaron. Det är tillåtet, alla måste inte se saker på ditt sätt, man är inte dum bara för att man inte ser livet som du gör! Anki
Kalinsi
05-02-2006, 11:52
Jag tycker inte att det är konstigt att lägga mycket pengar på ett djur. Och när det gäller min älskade Simba och jag fick besked att han behövde operation kan jag berätta att jag hade inte pengar till det. Så mig behöver ingen gratulera.
Jag grät mycket när jag kom hem från djursjukhuset och insåg att jag hade 5 veckor på mig (då skulle operationen ske) att få fram pengarna för att min älskade vän och familjemedlem skulle få fortsätta sitt liv.
För mig är det inte att gå långt att jämföra mina hundar med resten av min familj. Mina hundar har givit mig så enormt mycket och jag är så tacksam att de finns i mitt liv. De är levande varelser som jag har ett ansvar för, ett kärleksfullt ansvar. Hade det inte varit för mina hundar hade mitt liv sett helt annlorlunda ut, kanske hade jag inte ens funnit här. De är familj, de betyder enormt mycket och jag älskar de!
Jag lyckades få fram de pengar som behövdes för att rädda Simba, det var inte lätt, men jag lyckades. Och det känns så skönt att det löste sig, jag har tagit in Simba i mitt hjärta, i mitt liv och han är också mitt ansvar, och det är mitt ansvar att han ska leva och må bra.
En arbetskamrat till mig betalade 45.000 för sin nya platta TV ... hade jag stått i valet och kvalet mellan att rädda en familjemedlem (som en hund faktiskt är i de flesta familjer) och att köpa ny TV så hade det inte varit så svårt att prioritera.
Andersen : Hur mycket är ETISKT att lägga på ett husdjur ? Och vem ska avgöra det annat än djurägaren/den som betalar ?
Vad är överhuvudtaget etiskt att göra ?? I nästan alla situationer där vi konsumerar hade ju pengarna gjort mer nytta hos bättre behövande än på de prylar vi köper till oss själva. Jag är nästan säker på att du också spenderar pengar ibland på saker du hade kunna överleva utan.
Nu hänger jag inte med riktigt.....kanske inte så ovanligt i och för sig, men har man inte försäkringen på djuren för att täcka just såna kostnader?  Enligt försäkringsbolaget som jag tecknat djurförsäkringarna i så sa dom att jag bara betalar självrisken för djuren, 1500 kronor per tillfälle, stämmer inte det alls?
Anki på Öland
05-02-2006, 12:26
CITAT (Reserv @ 05-02-2006, 12:24) Nu hänger jag inte med riktigt.....kanske inte så ovanligt i och för sig, men har man inte försäkringen på djuren för att täcka just såna kostnader?  Enligt försäkringsbolaget som jag tecknat djurförsäkringarna i så sa dom att jag bara betalar självrisken för djuren, 1500 kronor per tillfälle, stämmer inte det alls?  + 20% av resterande kostnad Anki
CITAT (Anki på Öland @ 05-02-2006, 12:26) CITAT (Reserv @ 05-02-2006, 12:24) Nu hänger jag inte med riktigt.....kanske inte så ovanligt i och för sig, men har man inte försäkringen på djuren för att täcka just såna kostnader?  Enligt försäkringsbolaget som jag tecknat djurförsäkringarna i så sa dom att jag bara betalar självrisken för djuren, 1500 kronor per tillfälle, stämmer inte det alls?  + 20% av resterande kostnad Anki Är det sant??  Ska nog kontakta försäkringsbolaget i morron  Sånt tycker man juh att dom kan informera om lite nogrannare, tur man inte haft sjukdomar och olyckor med djuren, snacka om chock man skulle fått
Kalinsi
05-02-2006, 14:40
Det där med vad man betalat är alldeles beroende på vilken försäkring man har samt vilket försäkringsbolag. Jag tex betalar just nu 1000kr i självrisk för min Chow Simba, och sedan 20% på överskjutande belopp.
Men jag vet de se har självrisk på 2000kr, och 10% på överskjutande belopp. Likaså vet jag några som har försäkring där man enbart betalar en självrisk och inget mer, alltså inga övriga %.
CITAT (Kalinsi @ 05-02-2006, 14:40) Likaså vet jag några som har försäkring där man enbart betalar en självrisk och inget mer, alltså inga övriga %. Det va´just så dom sa på IF  Ska dubbelkolla med dom i morron.
Kalinsi
05-02-2006, 14:48
CITAT (Reserv @ 05-02-2006, 14:48) CITAT (Kalinsi @ 05-02-2006, 14:40) Likaså vet jag några som har försäkring där man enbart betalar en självrisk och inget mer, alltså inga övriga %. Det va´just så dom sa på IF  Ska dubbelkolla med dom i morron.  Då kan det säkert stämma om de sagt så med! Jag håller tummarna för det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|