Full version: HJÄLP!
Magdis
Handfallna och otekniska är vi både maken och jag när de händer nåt med huset och nu rinner det vatten från värmepannan! Det verkar vara en slang längst bak mot väggen som är otät. Vad är det för servicefirmor man vänder sig till med sånt egentligen? huh.gif
Tesa
rörmokeri...värme och sanitet..typ Comfortbutiker brukar väl ha servicegubbar cokså..
titti49zon6
Skulle tro att det är något för en rörmockare (rörinstallationsfirma)
Farbror Blå
En firma som sysslar med VVS, eller som heter Värme, Pannservice eller liknande!!
gammelnalle
Slang?????

eller menar du rör??

Vedpanna?? Eldat hårt??

b
Magdis
CITAT (gammelnalle @ 17-01-2006, 21:32)
Slang?????

eller menar du rör??

Vedpanna?? Eldat hårt??

b

Det är en räfflad grå slang precis mot väggen som verkar läcka i packningen ser jag nu. Det är rackarns svårt att komma åt. Det är en Elektro-Standard elpanna, vattenburen värme har vi. Får ringa rörmokaren imorrn, det kommer tack och lov inte så mycket vatten att det är nån panik.
Gillan
Ibland är det ju så enkelt att rören svettas pga
att det är en salig blandning mellan varm/kallvatten,
men jag misstänker att du redan vet att det inte är på
det viset smile.gif

/Gillan
gammelnalle
metallslang???

b
Magdis
CITAT (gammelnalle @ 17-01-2006, 21:59)
metallslang???

b

Plast!
LadyG
Det är inte skvallerröret som dräller?
Magdis
CITAT (LadyG @ 17-01-2006, 22:23)

Vad är det för nåt? huh.gif
Gurkan
Jag fyllde på lite för mycket vatten i min panna för ett tag sen så nu dräller det ut en skvätt då och då genom ett rör i ett litet expansionskärl. Det är iofs. en oljepanna så det kanske är helt annorlunda ... eller inte.

Har ni ingen instruktionsbok ?

Sök på namn, firmanamn, modellbeteckning eller nåt på Google, många instruktionsböcker och manualer finns att ladda hem.

Ta reda på vad slangen går till och vad det är som läcker.
netaave
Är du säker på att det inte är kondensvatten bara?
Slangklämma som behöver bytas?
O-ring som är otät?
*Felix matte*
Grå veckad plastslang borde väl vara spillvattenslang ... till varmvatten har man inte sådan. Kanske är det som neta säger att det behövs ny O-ring eller dra åt med slangklämma... så har jag gjort med den veckade avloppsslangen i tvättmaskin när den läckte.
Magdis
CITAT (Felix matte @ 17-01-2006, 23:08)
Grå veckad plastslang borde väl vara spillvattenslang ... till varmvatten har man inte sådan. Kanske är det som neta säger att det behövs ny O-ring eller dra åt med slangklämma... så har jag gjort med den veckade avloppsslangen i tvättmaskin när den läckte.

Ja jag tror att det kan vara nåt sånt. Svärfar sa att vi skulle se till att leda bort vattnet från väggen och vänta tills han kommer. Svärfar är en händig liten människa! biggrin.gif
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-01-2006, 22:28)
CITAT (LadyG @ 17-01-2006, 22:23)

Vad är det för nåt? huh.gif

Skvallerrör är det där röret i en panna som leder bort vatten när man eldat riktigt hårt så att vattnet blir för varmt. För att inte trycket ska spränga pannan leds en liten del ut istället, det hamnar oftas i en pöl på golvet.

Fast om ni inte eldat hårt är det säkert bara kondens, om det inte är några stora mängder förståss.
Magdis
CITAT (LadyG @ 17-01-2006, 23:50)
Skvallerrör är det där röret i en panna som leder bort vatten när man eldat riktigt hårt så att vattnet blir för varmt. För att inte trycket ska spränga pannan leds en liten del ut istället, det hamnar oftas i en pöl på golvet.

Aha! Nej maken säger att det röret sitter längre fram i värmepannan och det här var längst bak. Det är troligen i nån fog det har läckt, kanske det blev överbelastat helt enkelt för imorse var det ingen vattenpöl där längre. smile.gif Tack för hjälpen allihop! smile.gif
LadyG
Skönt, men håll ett öga på den nästa gång ni eldar på lite. Man vet aldrig med pannor, de kan vara lömska smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon