Det finns ett par arter av spinnmalar (
Yponomeuta ssp.). Mest känd är naturligtvis häggspinnmalen (
Y. evonymella). Men det finns även spinnmalar på slån och äpple, som normalt inte angriper andra växter än sina specifika värdväxter.
Angreppen brukar vara relativt lokala och verkar styras mycket av förhållandet antalet spinnmalar kontra antalet naturliga predatorer. Hur förödande angreppen än ser ut att vara är ett angrepp nästan aldrig fatala. Spinnmalar som angriper äpple är sällan så omfattande som de på slån och hägg.
Häggmispel och hägg tillhör förvisso samma familj (Rosaceae) men häggmispel ligger närmare äpple, hagtorn och Cotoneaster i släktskap än hägg, som tillhör stenfrukter (Prunus). Visserligen skulle spinnmalar som normalt angriper äpple också kunna angripa häggmispel, men det lär vara väldigt obetydliga angrepp i så fall. Bladlöss är i så fall vanligare på häggmispel, men inte mer än normalt

Jag har mycket god erfarenhet av häggmispel och det är en utmärkt växt både som friväxande, klippt häck och uppstammat träd. Det finns fyra arter att satsa på:
A. alnifolia - Lämplig som friväxande häck. Ganska yvig.
A. laevis - Som lämpar sig bra som solitärträd eller friväxande solitärbuske. Den art med bäst höstfärg enligt mig.
A- lamarckii - Bra som friväxande- eller klippt häck eller solitärbuske, men den yvigaste av de fyra.
A. spicata - Bra som klippt häck.
Alla fyra blommar vackert om de är friväxande, bären är omtyckta av fåglarna och smakar ganska gott. Både sommar- och höstfärgerna är mycket bra på alla. Jag har inte märkt någon betydande blomdoft alls. Det finns många sorter av häggmispel och framför allt fem sorter i E-plantsortimentet. Någon av dessa tycker jag du ska satsa på. Lycka till!