Katti med torpet
Funderar på att skaffa Prakt- eller Kopparhäggmispel men så slog det mig att den kanske står med på menyn för de där läbbiga djuren som förvandlar Häggar till spindelvävs-spökträd. Någon som vet om den angriper även dessa buskar?
Verkar ju inte vara samma art men eftersom "hägg"ingick i det svenska namnet så blev jag orolig wacko.gif

Tar gärna emot synpunkter på häggmispel överhuvudtaget. Doftar den (som häggen gör)? Höstfärg? ...
Big Gardener
Det finns ett par arter av spinnmalar (Yponomeuta ssp.). Mest känd är naturligtvis häggspinnmalen (Y. evonymella). Men det finns även spinnmalar på slån och äpple, som normalt inte angriper andra växter än sina specifika värdväxter.

Angreppen brukar vara relativt lokala och verkar styras mycket av förhållandet antalet spinnmalar kontra antalet naturliga predatorer. Hur förödande angreppen än ser ut att vara är ett angrepp nästan aldrig fatala. Spinnmalar som angriper äpple är sällan så omfattande som de på slån och hägg.

Häggmispel och hägg tillhör förvisso samma familj (Rosaceae) men häggmispel ligger närmare äpple, hagtorn och Cotoneaster i släktskap än hägg, som tillhör stenfrukter (Prunus). Visserligen skulle spinnmalar som normalt angriper äpple också kunna angripa häggmispel, men det lär vara väldigt obetydliga angrepp i så fall. Bladlöss är i så fall vanligare på häggmispel, men inte mer än normalt smile.gif

Jag har mycket god erfarenhet av häggmispel och det är en utmärkt växt både som friväxande, klippt häck och uppstammat träd. Det finns fyra arter att satsa på:

A. alnifolia - Lämplig som friväxande häck. Ganska yvig.
A. laevis - Som lämpar sig bra som solitärträd eller friväxande solitärbuske. Den art med bäst höstfärg enligt mig.
A- lamarckii - Bra som friväxande- eller klippt häck eller solitärbuske, men den yvigaste av de fyra.
A. spicata - Bra som klippt häck.

Alla fyra blommar vackert om de är friväxande, bären är omtyckta av fåglarna och smakar ganska gott. Både sommar- och höstfärgerna är mycket bra på alla. Jag har inte märkt någon betydande blomdoft alls. Det finns många sorter av häggmispel och framför allt fem sorter i E-plantsortimentet. Någon av dessa tycker jag du ska satsa på. Lycka till! smile.gif
Katti med torpet
Tack för ett fantastiskt faktaspäckat svar!! wub.gif

Nu fick jag till och med svar på vissa frågor jag bara hade tänkt men inte skrivit.
Skall helt klart satsa på någon av E-plantorna.
Eva 33c
En liten tanke bara. Jag själv köpte för många år sedan ett antal Häggmisplar, jag är osäker på sort eftersom jag på den tiden inte var så noga med att skriva upp. "Häggmispel som Häggmispel" tänkte jag. Jag köpte den för att det stod att den var härdigare än den "vanliga" som jag tror syftade på A. lamarckii. Jag hade sett en plantering i stan med brudspirea och häggmispel och det var så vackert på våren med de vita blommorna på spirean och häggmispelns röda blad och vita blommor. (Bladen blir gröna sedan)
MEN den sort som jag köpte har INTE de röda vackra nya vårbladen! Den växer också som en enbuske, dvs mycket smalt och upprätt. Misstänker att det kan vara A. spicata (om någon kan hjälpa mig här är jag tacksam. Den skjuter inga somhelst rotskott) Det upprätta växtsättet gör den tyvärr till en perfekt "hornfejar-buske" för skogens alla rådjursbockar, så den blir hela tiden skadad. Med tanke på mina förväntningar blen jag mycket besviken. Brudspireorna har jag föresten flytta till en annan plats eftersom effekten jag tänkt mig uteblev!
Man lär så länge man lever smile.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Sommartorparn
CITAT (Big Gardener @ 18-01-2006, 08:30)
A. alnifolia - Lämplig som friväxande häck. Ganska yvig.

'Ganska yvig' skriver du. Jag får kalla fötter när jag läser det. Ska jag behöva dra upp min häck? Enligt växtbeskrivning på E-planta skulle den inte bli mer än 1,5 meter bred. Därför har jag planterat en sådan häck exakt 75 cm från tomtgränsen och lovat min mycket skeptiskt granne att det inte kommer att sticka ut några grenar in på hans område. wacko.gif
Big Gardener
Ok. Fel av mig. Ursprungsarten är "ganska yvig". Det är min personliga bedömning. Jag har bara sett e-plantan i väldigt ungt stadium och vill därför inte uttala mig om hur den uppför sig. Men om e-plantsgruppen skriver att den inte blir bredare än 1,5 meter så tycker jag du ska lita mer på dem än mig. smile.gif
Ophelia
CITAT (Eva 33c @ 18-01-2006, 12:27)
En liten tanke bara. Jag själv köpte för många år sedan ett antal Häggmisplar, jag är osäker på sort eftersom jag på den tiden inte var så noga med att skriva upp. "Häggmispel som Häggmispel" tänkte jag. Jag köpte den för att det stod att den var härdigare än den "vanliga" som jag tror syftade på A. lamarckii. Jag hade sett en plantering i stan med brudspirea och häggmispel och det var så vackert på våren med de vita blommorna på spirean och häggmispelns röda blad och vita blommor. (Bladen blir gröna sedan)
MEN den sort som jag köpte har INTE de röda vackra nya vårbladen! Den växer också som en enbuske, dvs mycket smalt och upprätt. Misstänker att det kan vara A. spicata (om någon kan hjälpa mig här är jag tacksam. Den skjuter inga somhelst rotskott) Det upprätta växtsättet gör den tyvärr till en perfekt "hornfejar-buske" för skogens alla rådjursbockar, så den blir hela tiden skadad. Med tanke på mina förväntningar blen jag mycket besviken. Brudspireorna har jag föresten flytta till en annan plats eftersom effekten jag tänkt mig uteblev!
Man lär så länge man lever smile.gif rolleyes.gif biggrin.gif

Sätter min högra arm (är dominant högerhänt) på att du har A. Spicata.
Big Gardener
CITAT (Eva 33c @ 18-01-2006, 12:27)
Misstänker att det kan vara A. spicata (om någon kan hjälpa mig här är jag tacksam. Den skjuter inga somhelst rotskott).

Skjuter den inga rotskott tvivlar jag på att det är en A. spicata. Även de andra kan växa upprätt och defenitivt som "en" buske. Men ta för all del en (helst flera) helhetsbild(er) på den och lägg upp så kan det kanske gå att bedömma.
Eva 33c
Nu har jag varit ute och tagit några kort. Solen skiner lite i alla fall men det är ju inte precis någon grönska. rolleyes.gif
Det finns tre bilder i mitt album under "Bilder".
Som sagt, det är en Amelanchier (häggmispel) som INTE har någon röd vårfärg, växer mycket smalt, skjuter inga rotskott, och får stora fina bär som dock inte sitter kvar länge (om det nu inte är fåglarna som tar dem... wub.gif )
Den sas vara härdigare än den "vanliga" på den tiden jag köpte den. Jag kan återkomma med fler bilder till våren om det behövs. tongue.gif
Big Gardener
Jag vågar tyvärr inte på mig en gissning på dina bilder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon