|
Carindk
17-01-2006, 22:38
Vi har just köpt hus med tillhörande trädgård på ca 1200 m2. (I nord Danmark) En väldigt fin och välskött trädgår med en rätt så stor köksträdgård. Denna skall det göras en del åt då den är allt för stor för vårat behov. det är desutom otroligt mycket naken jord vilket inte är varken snyggt, lättskött eller särskilt bra. Till frågan: I köksträdgården finns svarta vinbär - som jag beskurit ganska rejält för några dagar sedan - hoppas inte det var fel  Här finns krusbär som jag inte riktigt vat om jag ska behålla - finns det något jättebra argument för detta? Så är det Röda vinbär. De ser väldigt gamla och knotiga ut i botten och jag har svårt att se hun jag ska kunna komma åt att beskära dem från botten. Det är stammar som är upp til 4 cm i diameter. Så vitt jag förstår bär de mycket frukt ändå. Ska jag beskära de röda vinbären eller satsa på nya??? Carin
Eva 33c
17-01-2006, 23:29
Svarta vinbär ger mest och finast frukt på två år gamla grenar. Mina tunnar jag ut med en tredjedel från botten varje år. Det fungerar bra. Röda vinbär har ett helt annat sätt att växa och ge frukt. De kan man låta bli gamla och det blir mer frukt varje år även på gamla grenar. De blir dessutom stora och fina. Om du nyss har köpt huset så har du kanske inte sett de grönska än. Jag tycker att du ska vänta och se hur de ser ut i sommar. Det finns bra böcker att läsa om beskärning. Om du ska spara krusbären eller inte är förstås upp till vad du gillar. Jag kan avslöja att jag har gjort mig av med alla mina utom en med röda bär. De är både stickiga och svåra att göra något speciellt gott av, tycker jag Några bär att plocka direkt i mun är helt OK för mig.
RibesRubusVitis
17-01-2006, 23:46
Ett par suveräna argument för att behålla krusbärsbuskarna är:
a) Smaken – sylten är ljuvlig på pannkakor! b) Du får ännu mer ful, svårskött, naken jord om du tar bort dem!
fruberglund
18-01-2006, 11:36
CITAT (RibesRubusVitis @ 17-01-2006, 23:46) Ett par suveräna argument för att behålla krusbärsbuskarna är:
a) Smaken – sylten är ljuvlig på pannkakor! b) Du får ännu mer ful, svårskött, naken jord om du tar bort dem! a) hur gör man krusbärssylt? b) inte om man byter mot nåt annat Har samma funderingar, har krusbär men vet inte vad jag ska göra av dem, funderar på att ta bort dem. Ska i alla fall satsa på E-plantor om jag ska köpa nåt nytt.
Man bör alltså inte beskära bärbuskarna hårt! Däremot bör man definitivt se till att det är öppen jord runt dem, så att de inte står och kvävvs i gräs.
Carindk
18-01-2006, 13:16
CITAT (fruberglund @ 18-01-2006, 11:36) Ska i alla fall satsa på E-plantor om jag ska köpa nåt nytt. Vad är E-plantor? Carin
Sommartorparn
18-01-2006, 13:40
CITAT (Carindk @ 17-01-2006, 22:38) Här finns krusbär som jag inte riktigt vat om jag ska behålla - finns det något jättebra argument för detta? Om krusbärsbuskarna är fria från mjöldagg skulle jag definitivt behålla några, men om dom har vuxit till stora ogenomträngliga snår skulle jag gräva upp allt och börja om med nya plantor från skott jag gräver upp. Det kan ju hända att du har en gammal sort som ej längre existerar! Gamla tiders krusbär sägs ha varit godare men tyvärr också mottagliga för mjöldagg. Hos mig trivs krusbärsbuskarna bäst som solitärer i gräsmättan. Jag kör gräsklippare så långt in jag kommer runt buskarna och lägger sedan ett tjockt lager gräsklipp under för att täcka bort ogräs. På ett ställe växer krusbärsbuskarna i 'bar jord' i något som en gång i tiden har varit en rabatt avsett för bärbuskar. Där har tyvärr ogräs som snärjmåra, åkervinda, kvickrot och nässlor trasslat ihop sig med buskarna. Omöjligt att rensa. Vad jag vill ha sagt med detta är att p.g.a. att buskarna är så taggiga är det svårt att hålla öppen jord ogräsfri, och jag tycker därför det är mera lätthanterligt att ha dom som solitärer i gräsmattan. Krusbär ska stå luftigt och ska inte kvävegödslas, för då blir dom mottagliga för mjöldagg. Det finns mycket gott man kan göra av krusbär: kompott, kräm, paj, tårtor, om man inte vill sylta o safta. Jag brukar skölja och snoppa dom och sedan ha dom i frysen till dess att jag blir sugen på något av detta. Det är inte heller helt nödvändigt att ta vara på alla bären. Fåglarna blir glada om du inte gör det.
fruberglund
18-01-2006, 13:47
CITAT (Carindk @ 18-01-2006, 13:16) CITAT (fruberglund @ 18-01-2006, 11:36) Ska i alla fall satsa på E-plantor om jag ska köpa nåt nytt. Vad är E-plantor? Carin Det är sorter som är speciellt framtagna för att vara friskare osv, läs mer här http://www.eplanta.com/sida_1_12.asp
CITAT (fruberglund @ 18-01-2006, 11:36) a) hur gör man krusbärssylt? Jag skulle gissa att man gör krusbärssylt på samma sätt som annan sylt  Jag har inte gjort just krusbärssylt, men annan sylt gör jag genom att koka bär och syltsocker i rätt mängder (det brukar stå på syltsockerpaketet) tills det är färdigt (tiden står också på paketet) och hälla i väl rengjorda varma syltburkar  Jag gjorde krusbärssaft i somras, det var gott det med. Receptet hittade jag i "Vår kokbok" och det gällde för alla sorters bär. Man kokade bären med en skvätt vatten tills saften "kokat ur", sen silade man bort bären, kokade upp saften igen och tillsatte socker. Till slut hällde man det på flaska. Vi hade ingen silduk, så jag silade först genom en vanlig sil och sedan genom ett kaffefilter för att få det extra klart.
Killensomvillhagrönafingrar
18-01-2006, 16:37
Krusbärssylt med vanilj är inte lite mumsigt. Ypperligt att värma och lägga på gräddglass. Bara för detta och för den otroliga mängd bär de ger behåller jag mina krusbär. Dock så hade jag en bonus i år, herr och fru fasan med 7 barn var och åt på mina krusbärsbuskar varje dag. Riktigt mysigt att se
Hannele
18-01-2006, 16:42
CITAT (Carindk @ 17-01-2006, 22:38) Vi har just köpt hus med tillhörande trädgård på ca 1200 m². Grattis till huset! Många gånger har jag fått intrycket att nyinflyttade har lite för bråttom med motorsågen. Träd och buskar tar ingen skada, om man hoppar över något år och funderar... Ta tid på dej att se, hur trädgården ser ut under olika årstider, ett helt år, lär dej, läs böcker, kanske även det kala i trädgården har en funktion?
RibesRubusVitis
18-01-2006, 16:50
Hur man gör krusbärssylt? Ingen av mina vänner betraktar mig som auktoritet på mat, men sylten gillar dom. Jag gör nämligen som det står i Stora Bärboken av Ingmanson/Holmberg (rekommenderas):
Grundrecept för torra bär med tjockt skal Receptet passar bäst för lingon, krusbär, rönnbär, tranbär, svarta vinbär etc. 2 liter bär 1–3 dl vatten 4–7 dl socker (den mindre mängden för lingon och tranbär) 1 kryddmått natriumbensoat [Själv brukar jag i stället ta Atamon som konserveringsmedel.]
Rensa och skölj bären. Lägg dem med vattnet i en kastrull och koka i cirka 15 minuter. Tillsätt sockret och koka ytterligare 10 minuter. Skumma noga. Tillsätt eventuellt konserveringsmedel utrört i lite hett vatten. Fyll ända upp i rena varma burkar. Förslut genast.
Så långt boken. Jag brukar dessutom trycka sönder de hårda bären med en potatismosare för att få en mer homogen sylt. Sen kan jag inte nog betona vikten av att skumma sylten. Det är ju vaxet på bärens yta som innehåller mögelsvampar. (På vindruvor är jästsvampar däremot välkomna!)
Lyckliga dig som har gamla bärbuskar! Om jag hade en gammal vinbärsbuske vet jag precis vad jag skulle göra Odla.nu /Anki
Mitt tips inför framtiden är att följa trädgården ett år innan man tar fram sekatören, särskilt om man inte är van vid att bedöma ålder och fruktsättning på grenar som inte har blad.
Varken vita, röda eller svarta vinbär behöver normalt beskäras varje år om syftet är att de ska bära frisk frukt. De har förmåga att föryngra sig själva, och det man kan göra är att påskynda detta med gallring av de äldsta grenarna helt nere vid marken som beskrevs tidigare i tråden. Vita och röda ger frukt när grenarna är 2-5 år gamla, de gallrar man alltså mer sällan och mindre vå¨ldsamt i. Svarta får frukt på 2-3 år gamla grenar och där kan man ta bort ett par, tre av de äldsta grenarna varje eller vartannat år.
Lever man med buskarna en tid ser man vilka grenar som bär mycket respektive lite bär, och klipper ned de sämre på vårvintern.
Krusbärsbuskar var jag också på vippen att ge bort när jag kom till min trädgård där det fanns 10 stycken. Vilken tur att jag bara hann gräva upp och ge bort två! Nu älskar jag dem och äter bären råa till efterrätter och glass på sommaren. Ger bort i present, mycket uppskappat av alla som inte har bär. Fryser in en del och kokar upp snabbt med socker på vintern och njuter. Beskärning har de inte sett röken av på 11 år, jag tycker att de klarar väl att föryngra sig själva.
Spana in blommorna på krusbären tidigt i vår. Bland de sötaste buskblommor som finns!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|