Full version: Marktäcke
Carindk
I våran trädgård har man valt att plantera buskar i "flera lag" ute vid kanterna. Det är nu naken jord under vilket inte är varken praktisk, nyttigt eller vackert. Dessutom tänker jag mig att det kunde bli tidernas lekplats med massor av kurragömma möjligheter - om jag bara hade ett marktäcke som inte var mer är MAX 10 cm högt, skötselfritt, tåligt vad gäller att trampas på, samt ogiftigt. Jag vill gärna ha flera olika (det är ett ganska stort område) Bl.a har jag tänkt på smultron och, under rododendron blåbär. Det får gärna vara områden med något högre, men största delen skal vara LÅGT.

Buskarna vet jag inte helt vad är - vi har just övertagit huset, men såg det i sommras också. Det är ett litet område med rododendron och resten är höga blommande buskar - inte speciellt täta - om jag inte misminner mig!

Har någon förslag.

Carin
Eva 33c
Det hade funnits massor med förslag om inte det vore för det där
CITAT
tåligt vad gäller att trampas på
blink.gif
Varken smultron eller blåbär tål att trampas på om du tänker dig det hela som en lekplats! Du har väl sett hur fort en stig bildas i skogen när man går ofta på samma ställe! Om buskarna står mycket glest kan man förstås ha gräsmatta mellan dem. Annars är väl ett alternativ att anlägga just en stig, kanske med plattor eller täckbark och sätta olika marktäckande växter utanför denna. Då behöver du ju inte begränsa dig till bara låga växter heller. Det brukar vara populärt hos barnen att följa stigar. smile.gif
Men kanske någon annan här på forumet har bättre förslag. rolleyes.gif
Diana
Gråtimjan
Thymus praecox
Tålig marktäckare som kryper mycket lågt.
Om den är giftig eller ej vet jag ej, men jag tror ej det.
Carindk
Tack för svar!! Det får gärna vara lite olika höjder, men huvudsakligen något som inte är för högt. Timianen är inte giftig så det blir det och så får vi se vad mer det blir.

Jag vet att smultron och blåbär inte kan trampas på, men det skulle gärna bli ett "upplevelsesställe" med möjlighet både för att leka, lukta, smaka, se och gömma sig i och allt annat fantasin kan bjuda på.

Fler förslag mottages gärna, men så långt tack.
Carin
Sommartorparn
Vitklöver. smile.gif
Tusensköna (den vanliga som finns i gräsmattor)
lyckero
Hej!
Det låter jättetrevligt!
Trivs timjanen verkligen under buskar, jag trodde att den ville ha det soligt? Men det kanske inte är så mörkt? Tranbär kryper, men vill inte bli trampade på. Vill nog ha lite sol. Revande smultron låter bra- de är inte så ömtåliga och sprider sig gärna. Täckbark eller malda kvistar och grenar är inte så dumt som underlag- blir ganska mjukt och inte så väldigt smutsigt. Vitsippor brukar också vara tevligt till barnen. Visserligen ett ogräs men... Sprider sig villigt. Titta i närmaste skogsbacke vad som trivs där och försök imitera.
mvh Lyckero
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon