frugb
Hej!
Måste visa min murgröna - har någon sett en tjockare stam på vanlig murgröna? Trodde först inte att det var murgröna men så läste jag att murgröna har ett barnstadium och ett vuxenstadium som faktiskt skiljer i utseende. Min är väl i ett pensionärsstadium tror jag.

Huset är 70 år och jag antar att murgrönan är något liknande i ålder.

Hur och när ska jag minska ner den? Är det farligt för entrétrappan att denna murgröna omfamnar den på detta sätt? Vad hade ni gjort för att det skulle bli fint - stammat upp den, glesat ut den? Det är väldigt mörkt i entrén nu. Vill inte ta bort den för den är charmig.

Mvh frugb

biggrin.gif
Jonte_rm
Coolt....

Beskära? Låt den växa smile.gif

mvh // Johannes
Hannele
Den 25 april klippte jag varsamt ner min dotters murgröna, som ingen rört på 30 år.
Staketet höl på at välta och dom hade int e ens plats att sitta på sin uteplats..
Den var ett par meter bred och blev riktigt snygg, fast jag tog bort väldigt mycket.

Före utsidan.
Efter utsidan.

Före insidan.

Efter insidan.
Big Gardener
Det är ganska vanligt att murgröna klättrar längre och längre ut från väggen eftersom den stödjer sig själv och grenarna blir grövre och grövre.

Det är sant att murgröna har två växtfaser: Ett juvenilt och ett adult stadium och bladen skiljer sig åt i utseende. Den adulta fasen utvecklas på de växtdelar som producerar blommor. Den juvenila fasen utvecklas vid vegetativ tillväxt.

Murgrönan är i sig inte farlig, varken den eller dess rötter. Den spräcker i normala fall inga murar eller grunder, men den växer gärna in i öppna utrymmen som under tak och in i fönstersmygar. Därför kan du lätt klippa den som en vanlig häck eftersom den ofta utvecklar mycket bladmassa. Mindre grenar som är på väg åt fel håll kan du lätt beskära med sekatör. Ska du bara klippa undan lövmassa och inga grövre grenar kan du lungt göra det. Vill du kapa grövre grenar (ej att rekommendera) så gör det i flera etapper och inte allt på en gång. Lämplig tidpunkt är på sommaren från juni-september.

Håll den tätt intill väggen och låt den inte sticka ut för mycket så blir det inte så mörkt.
Hannele
Ett par närbilder till efter beskärningen:

Jonte_rm
CITAT (Hannele @ 18-01-2006, 11:27)
Den 25 april klippte jag varsamt ner min dotters murgröna, som ingen rört på 30 år.
Staketet höl på at välta och dom hade int e ens plats att sitta på sin uteplats..
Den var ett par meter bred och blev riktigt snygg, fast jag tog bort väldigt mycket.

Före utsidan.
Efter utsidan.

Före insidan.

Efter insidan.

Enligt dom bilderna var de ju lätt snyggare innan du klippte...Nu ser det ju halvdött och rangligt ut...

mvh // johannes som har lite udda åsikter ibland biggrin.gif
Hannele
CITAT (Jonte_rm @ 18-01-2006, 11:39)
Enligt dom bilderna var de ju lätt snyggare innan du klippte...Nu ser det ju halvdött och rangligt ut...

Staketet höll på att välta och dottern hade inte ens plats att sitta på sin uteplats..
Man kan inte ha en 2-3 meter bred jättebuske, som tar både trottoaren och sittplatsen.

I verkligheten såg det efter klippningen både sirlig, vacker och konstnärlig ut, dottern var väldigt nöjd.
Detta var 2004, nu har murgrönan växt till sej och jag har sagt till dottern,
att hon flätar in de nyväxta in i de gamla grenarna. Väldigt fint.

Nu underhåller hon det kontinuerligt, inte vänta 30 år, som förra ägaren.
Frågan gällde en gammal murgröna, som inte rörts på länge
och fått växa helt okotrollerat.
Jonte_rm
Har du inga nytagna kort då ?
Hannele
CITAT (frugb @ 18-01-2006, 11:04)
Hur och när ska jag minska ner den? Är det farligt för entrétrappan att denna murgröna omfamnar den på detta sätt? Vad hade ni gjort för att det skulle bli fint - stammat upp den, glesat ut den? Det är väldigt mörkt i entrén nu. Vill inte ta bort den för den är charmig.

Väldigt snyggt, frugb, speciellt runt dörren.
Jag skulle vara både försiktig och hård, avlägsna stammar, som växer för mycket utåt,
väva in det nyväxta varje år mellan gamla grenar.
Kanske får du några tankar, nar du tittar på mina bilder?
frugb
Tack för bra svar! Det är ju väldigt vackert med sirliga grenar som slingrar sig. Jag får fundera på hur jag ska göra, kanske ta lite i taget (minska på bredden som BigGardener föreslog). Skönt att den inte verkar vara aggressiv i alla fall.

Tidigare ägare har röjt väldigt på tomten ("vi har fällt en massa träd..." - vill absolut inte veta vilka och var de stod...) så man får ta hand om den lilla vertikala växtlighet som finns tills det har vuxit upp nytt.

Kände verkligen igen utseendet, Hannele - vi har samma okontrollerade växtlighet. Murgrönan blommar väldigt mycket.
noora
CITAT (frugb @ 18-01-2006, 20:46)
Tidigare ägare har röjt väldigt på tomten ("vi har fällt en massa träd..." - vill absolut inte veta vilka och var de stod...) så man får ta hand om den lilla vertikala växtlighet som finns tills det har vuxit upp nytt.

Själv är jag glad att förra ägaren fällde en massa träd, då alla träden var björkar wink.gif Det finns stora björkstubbar här och var i trädgården, det måste ha varit en öken under alla dom träden.

Det var en rejäl murgröna det där smile.gif
Bengt i Särö
Hej
Så blir det när man diskuterar om olika sorters murgröna när hela
det latinska namnet inte är med,det är två sorter som diskuteras.
Bengt i Särö.
Big Gardener
Vilka sorter om jag får fråga?

...och snälla Jonte. När du citerar, ta bort bilderna. Vi behöver inte se dem två gånger.
kristerh
CITAT (Jonte_rm @ 18-01-2006, 11:39)

mvh // johannes som har lite udda åsikter ibland biggrin.gif

Det mesta som är nyklippt ser lite risigt ut i början wink.gif
men det brukar bli snyggt efter ett tag wink.gif
krister
Hannele
CITAT (Big Gardener @ 24-01-2006, 10:36)
Vilka sorter om jag får fråga?

...och snälla Jonte. När du citerar, ta bort bilderna. Vi behöver inte se dem två gånger.

Ja, det är onödigt att citera bilder.
Emma
Hannele, snyggt jobb.
Det blev lite bonzai-likt tycker jag.
Fint att grenformen kom fram med de knotiga grenarna så att det inte bara ser ut som en stor vanlig buske.

Hälsningar Emma
frugb
Hej igen! Jag gillar också dina grenar, Hannele! Får se vad jag gör i sommar. Den måste minskas vid dörren i alla fall, nu känns det som att den anfaller när man går ut. Men jag gillar den skarpt, så jag vill verkligen ha den kvar!

Snart är det februari och sedan är det mars och då kan det nog kallas vår!

/frugb laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon