Killensomvillhagrönafingrar
Jag har en byssja en 30 meter från huset.
Den är ingen vidare fin utanpå men innuti är den toppen med nylagd parkett och nymålade väggar.
Den är tänkt att bli atalje/gästhus.

Till sommaren har jag tänkt mig att slå på likadan panel som vi har på huset(liggande panel behandlat med järnvitriol) samt sätta tegeltak.

Men när jag ändå bygger nytt tak kom jag på att jag kunde förlänga ena takskägget på ena kortsidan och ena långsidan.
På så sätt kan jag sätta glas mellan tak och gjuten grund och få ett växthus.
Självklart sätter jag även in takfönster i det nybyggda taket.

Långsidan har söderläge och kortsidan har västerläge så jag tror att det kan bli varm o skönt.

Anledningen till att jag funderar på denna lösning är att jag funnit ett restparti med fönster (nya 3 glas utan ram) till ett mycket bra pris(runt 1500)

Är detta en bra metod att bygga växthus?
KURT
Det var ju så som växthus byggdes förr, även om det inte kommer in riktigt lika mycket ljus. Men tänk på att väggen skall klara växthusklimatet.

Killensomvillhagrönafingrar
Ok det låter lovande. Jag tror värmen kommer räcka ändå då denna plats är rejält solig och varm på sommaren.

Tåla växhusklimat.
Då antar jag att problemet är fukten?

Panelen vi har planerat är 32 mm tjock och behandlad med järvitrol.
Så i princip kan man säga att den är obehandlad med ett visst röttskydd.

Alternativet är självklart att sätta annan väggbeklädnad på dessa väggar. Det bästa antar jag är tegel så att man får ett värmebatteri?
Men då blir det ett rejält merarbete.

Huset kommer inte vara uppvärmt på vintern (till en början åtminstone)

Tyvärr kommer växthusdelen inte bli så stor (pga hur högt taket är idag och dess vinkel som skall vara 43 grader)

Men jag antar att man skall ta i så mycket med storlek som bara går så att man får ett jämnare klimat?
kerstin z5-6
järnvitriol och falurödfärg gamlasorten t¨ål växthusklimat bra ...hela långsidan på mitt faluröda - är växthus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon