Killensomvillhagrnafingrar
Jag har en byssja en 30 meter frn huset.
Den r ingen vidare fin utanp men innuti r den toppen med nylagd parkett och nymlade vggar.
Den r tnkt att bli atalje/gsthus.

Till sommaren har jag tnkt mig att sl p likadan panel som vi har p huset(liggande panel behandlat med jrnvitriol) samt stta tegeltak.

Men nr jag nd bygger nytt tak kom jag p att jag kunde frlnga ena takskgget p ena kortsidan och ena lngsidan.
P s stt kan jag stta glas mellan tak och gjuten grund och f ett vxthus.
Sjlvklart stter jag ven in takfnster i det nybyggda taket.

Lngsidan har sderlge och kortsidan har vsterlge s jag tror att det kan bli varm o sknt.

Anledningen till att jag funderar p denna lsning r att jag funnit ett restparti med fnster (nya 3 glas utan ram) till ett mycket bra pris(runt 1500)

r detta en bra metod att bygga vxthus?
KURT
Det var ju s som vxthus byggdes frr, ven om det inte kommer in riktigt lika mycket ljus. Men tnk p att vggen skall klara vxthusklimatet.

Killensomvillhagrnafingrar
Ok det lter lovande. Jag tror vrmen kommer rcka nd d denna plats r rejlt solig och varm p sommaren.

Tla vxhusklimat.
D antar jag att problemet r fukten?

Panelen vi har planerat r 32 mm tjock och behandlad med jrvitrol.
S i princip kan man sga att den r obehandlad med ett visst rttskydd.

Alternativet r sjlvklart att stta annan vggbekldnad p dessa vggar. Det bsta antar jag r tegel s att man fr ett vrmebatteri?
Men d blir det ett rejlt merarbete.

Huset kommer inte vara uppvrmt p vintern (till en brjan tminstone)

Tyvrr kommer vxthusdelen inte bli s stor (pga hur hgt taket r idag och dess vinkel som skall vara 43 grader)

Men jag antar att man skall ta i s mycket med storlek som bara gr s att man fr ett jmnare klimat?
kerstin z5-6
jrnvitriol och falurdfrg gamlasorten tl vxthusklimat bra ...hela lngsidan p mitt falurda - r vxthus
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon