Eva i Skåne
Efter att ha varit sjukskriven på deltid i flera år har jag nu fått beviljat 50%sjukersättning för ett år framåt och då kallas utbetalningen pension.
Det känner säkert många av er till, men oj vad jag tycker det låter gammalt när jag ser texten pension på mitt kontoutdrag unsure.gif

Jag som tillhör den goda årgången 56 rolleyes.gif
Vi är väl inte gamla redan? unsure.gif sleep.gif
LadyG
Nej, herrejösses. Du blir inte gammal förrän du känner dig gammal. Jag har träffat 90-åringar som varit betydligt ungdomligare än somliga 50-åringar så allt är relativt. Häng inte upp dig på ålder, utan försök njuta av livet smile.gif
Betty
Minns så väl hur det där kändes. Jag fick halv-p när jag var 31 och när insättningsbeskedet kom och jag läste ordet pension då bara satte jag mig ner och grät... Åhhh så gammal och värdelös jag kände mig! Med åren har jag vant mig och lärt mig att acceptera det där ordet. smile.gif

Jag tillhör årgången 57 och Nej, vi är inte gamla redan! biggrin.gif
Eva i Skåne
Tack Tack!

Jag känner mig genast ungdomligare rolleyes.gif laugh.gif wub.gif
Gillan
CITAT (Eva i Skåne @ 18-01-2006, 12:02)
Efter att ha varit sjukskriven på deltid i flera år har jag nu fått beviljat 50%sjukersättning för ett år framåt och då kallas utbetalningen pension.
Det känner säkert många av er till, men oj vad jag tycker det låter gammalt när jag ser texten pension på mitt kontoutdrag  :unsure:

Jag som tillhör den goda årgången  56  :rolleyes:
Vi är väl inte gamla redan?  :unsure:  -_-

Grattis till sjukersättningen, jag förstår din frustration
över att bli "kallad" pensionär. Det tar några år att
vänja sig vid "titeln" wub.gif tongue.gif

Vad du måste lära dig, är att pensionär och gammal,
inte måste betyda samma sak.

Herre min skapare!Vi som är 56:or är ju rent ut sagt fortfarande unga.
För att inte tala om vilka fantastiska idrottsstjärnor
som är födda detta år.

Vi har mycket att vara stolta över wub.gif

/Gillan
Nicolina
biggrin.gif Konstigt så det kan bli , gick o oroade mej 1 år i förväg o ville defenitivt inte bli pensionär , tog i så mycket att jag var orolig att dom skulle friskskriva mej men fick 2år sjukersättning på 100 % o i samma stund jag fick det så, ja det kändes ju lite konstigt men det är rätt skönt ändå , nu kan jag i lugn o ro ägna mej att bli bättre så förhoppningsvis att jag kan börja jobba igen. Jag är född 58 så det är lite väl tidigt att slå sej till ro men den som lever få se .
biggrin.gif Kram nicolina
renate
Vad ska jag då säger som är en "riktig" pensionär.Känner mig inte ett dugg gammal. Nu har jag lyckan att vara frisk och kan gå dagligen med hunden i skogen och gympa 1ggr/vecka..vill det sig riktigt tokigt så kan jag nog står på händerna med,däremot inte går i spagat he he he. laugh.gif laugh.gif unsure.gif
*Molly*
Jag var 38 år när jag 1990 fick förtidspension på 25 %, det var inte så kul, kände mig sååå gammal, jag teg ett bra tag innan jag berättade för någon.
Upptäckte efterhand att jag orkade med mig själv och familjen mycket bättre när jag bara jobbade 75 %.
Så för mig blev det väldigt bra, förutom att jag förlorade ekonomiskt på det förståss.
Lotta150
Här är en deltids-sjukpensionär till, född -57. Jag tyckte också att det kändes väldigt knepigt att se "pension" på kontoutdraget. Det blev så definitivt då (även om jag vet att det ska omprövas). Dessutom tyckte jag det kändes som en trygghet att ha min 100 %-iga tjänst i botten så länge jag var sjukskriven. Nu är jag ju anställd bara på 75 % . Om jag blir frisk (vilket jag inte helt gett upp hoppet om själv i alla fall); vad händer då? Ska man stämpla på 25 % då?
Anki på Öland
Här är en till som väntar på att få "pensionärstiteln" på halvtid. Men det går långsamt....... Hoppas inte jag kommer att känna mig äldre när beslutet kommer biggrin.gif
Anki
forget-me-not
Eftersom man räknas som pensionär när man har sjukersättning så har man också en del rättigheter som man bör vara uppmärksam på. Fråga er försäkringskassehandläggare så kan de ge er svar.
torvan
Ja, jag åker på rabatterad biljett på SL. Det är viktigt att komma ihåg den lilla lappen från f-kassan som intygar att man är pensionär. Har fått en del
kommentarer från chaffisar som undrar om jag verkligen är det. Det vore konstigt att försöka bluffa om en så sak det är ju inget man skryter med
direkt. Så nästa gång säger jag nog att jag åker på barnbiljett laugh.gif torvan
mamamaggan
Går också och väntar på 100% sjukersättning. Känns faktiskt som att man skulle vara jättegammal men jag är född -52. Tar nog ett tag att vänja sig vid att var pensionär. Fast det där med rabatterna är ju inte fel.
Swingtime
Jag har haft åldern inne lite över ett år men tog bara 50% och jobbar 40%
Det tycker jag känns bra för mej,man måste ju inte alltid titta på åldern
Eva i Skåne
CITAT (torvan @ 18-01-2006, 16:56)
Ja, jag åker på rabatterad biljett på SL. Det är viktigt att komma ihåg den lilla lappen från f-kassan som intygar att man är pensionär.

Får man det bara om man är helt pensionär?
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 18-01-2006, 21:13)
Ja, jag åker på rabatterad biljett på SL. Det är viktigt att komma ihåg den lilla lappen från f-kassan som intygar att man är pensionär.

Som jag förstått det så har du rätt till rabatt även om du bara har 50% sjukersättning.
Du ska kontakta FK, personligen, och be att få "pensionärsintyg"... en liten papperslapp som du får skriva din namnteckning på och de plastar in. Det ger dig pensionärsrabatt.

För mig har rabatten bara kostat... på SAS fick maken och jag betala 200kr/pers mer för pensionärsbiljett än om vi hade tagit "familjebiljett"... och det gjorde vi senast vi tog flyget.
evelina
Man kan gå på bio här hos mig dagtid med pensionärsrabatt.

Om ni har färdtjänst så finns det riksfärdtjänst ring och hör med kommunen. Man måste vara ute i ett par veckor innan man ska resa.

Även om man har en man som kan köra en hit och dit så har man rätt till färdtjänst om man har stora problem att åka kommunalt och glöm inte bort p-tillståndet.

Försäkringkassan har broshyrer på vad man har rätt till som funktionshindrad.
Bl.a bostadstillägg och om man har utlägg för dyra mediciner och vård kan man söka det också o.s.v........

Kunde massor om det här förut när jag satt med i en styrelse i en Reumatikerförening men har nu glömt en del wacko.gif
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 18-01-2006, 12:02)
Jag som tillhör den goda årgången  56  :rolleyes:
Vi är väl inte gamla redan?  :unsure:  -_-

Neejdå Eva, inte är du gammal. Jag har träffat flera stycken som är äldre än du. tongue.gif biggrin.gif wub.gif

PS förresten.... Grattis till att det ordnat sej, bry dej inte om ett ord som nån annan hittat på. rolleyes.gif
*Molly*
CITAT (Felix matte @ 18-01-2006, 22:03)
CITAT (Eva i Skåne @ 18-01-2006, 21:13)

Som jag förstått det så har du rätt till rabatt även om du bara har 50% sjukersättning.
Du ska kontakta FK, personligen, och be att få "pensionärsintyg"... en liten papperslapp som du får skriva din namnteckning på och de plastar in. Det ger dig pensionärsrabatt.

För mig har rabatten bara kostat... på SAS fick maken och jag betala 200kr/pers mer för pensionärsbiljett än om vi hade tagit "familjebiljett"... och det gjorde vi senast vi tog flyget.

Jag fick intyget från FK fastän jag "bara" har 25% pension.
Åker billigare på buss och tunnelbana, även på Swebus och en del långfärdsbussar .
Biobiljetten får man också lägre pris på i Stockholm. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon