Jag har bytt till mig lite fröer! Men vet inte riktigt när de ska sås eller hur de ska sås!! Eller storlek osv. Någon som kan??
Ananasmelon
Mariatistel
Prydnadsmajs
Röd Målla
Nattfackla
Alpaster
Skugglilja
Stipa Pennata-fjädergräs
Jazza
Åsa, mälardalen zon 2
20-01-2006, 15:33
Ananasmelon = meloner förkultiveras inomhus ca 4-5v innan utplantering. Det bör vara minst +15 grader i marken innan melon planteras ut. Odlas med fördel i växthus alt. kan man testa att göra ett litet växthus åt den med hjälp av fiberdukar.
Mariatistel= borde gå bra att förkultivera inomhus under våren har för mig att fröerna är ljusgroende.
Prydnadsmajs = kan direktsås i södra och mellersta sverige. Jordtemperaturen bör vara runt +15 vid sådd. Alt. kan man förkultivera inomhus ca 4-6v innan utplantering och det ska vara minst +15 i jorden när de planteras ut. Majsen planteras i grupp ej i rader majs vindpollineras och ska man få välutvecklade kolvar så måste det bli bra pollinering.
Röd Målla= När jorden är runt +7-8grader brukar det gå bra att direktså utomhus. Ska du odla den för att äta så ska man inte låta den gå upp i blom. Växten kan sås i flera omgångar under sommaren.
Nattfackla =Mose brinnande buske vilket nog är det namnet man brukar använda numera. Denna växt har jag aldrig lyckats få att gro med köpta frön. Brukar behöva kallstratifiering och färska frön gror nog bättre än gamla torra.
Alpaster =brukar gå bra att förkultivera inomhus på våren.
Skugglilja= Förkultiveras, fröerna brukar behöva kallstratifiering.
Stipa Pennata-fjädergräs =
Har odlat det en gång i tiden och jag direktsådde utomhus på våren och det grodde ganska bra.
Tack Åsa!!
Då vet jag hur jag ska så, svårt att hitta såråd när man inte vet de "rätta " namnen.
Jazza
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.