Full version: bästa jorden?
morellen
blir så trött på krukväxtjord, aldrig blir det som jag vill ha det... mest torv i alla blandningar man hittar och nästan alla sorter jag har prövat förvandlas mer eller mindre til nått slags cement så här under vinteråret... Vad katten skall man göra? Finns det något toppenalternativ elller skall man ställa sig och blanda själv?
Alexander-VG-zon3
dom flestajordblaningar utom eldorados är bra tycker jag sen om man inte vattnr så kan det bli hårt men sänk d krukan i vatten så bler jorden bllöt igen men snart är det vår å då ska man ju planteraom själv tänker jag börja i mars

ett tips annars ta en gaffel å gräv upp å krata jorden ser finare ut smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
köp den ,med småleca ...luftigare och bättre -finns olika märken
Alexander-VG-zon3
det fins en sån med blå påse med jätte små lleca som jag hade en gång såm var bra men det sämsta jord är eldorado eller vda det stavas sen är även den jorden med en gulgubbe på är bra med smile.gif smile.gif
noora
Jag tycker att jorden mest klumpar ihop sig till "cement" om man låter den torka upp för mycket. Man kan blanda lite såpa/diskmedel i blomvattnet om blomjorden blivit för torr och vägrar "släppa in" vatten.
Alexander-VG-zon3
http://www.rappne.nu/jord2005.htm den jorden brukar jag ha tillmina krukväxter där är blomjord och blomjord med leca båda har jag så jag kan köpa på konsum här hos mig smile.gif smile.gif
aqualis
Hej !
De blandningar som drabbat mig så, har varit från några säckar till lågpris.
Det vore bra om man kunde få lite information om detta också utöver dom vanliga uppgifterna om näringsinnehåll osv. Det ser ju väldigt tråkigt ut i krukan.
Tänk på att torvfibrer tar till sig vatten med större kraft än många växters rötter.
Så när det blir en "torr skorpa" uppe i krukan så är det väldigt torrt där.
Jag spred säckarna i trädgården och köpte nytt. Lite av lotteri är det ju när flertalet blandningar har mer eller mindre tendens till det beteende Du beskriver.
Det bästa man kan göra åt saken är väl att penetrera fenomenet i forumet.
MVH
Sven
Alexander-VG-zon3
dom två bästa jordarna är http://www.hasselforsgarden.se/ och http://www.weibulls.com/både med flre blaningar till katsar å citrurs blomjord med eller utan leca kolla på sidorna du hittarsäkert nån som passar till just din växta själv använder jag hasselfors blomjord smile.gif smile.gif
Scout
Jag använder mest jord som har små lekakulor i sig. Den blir sällan sådär cementkompakt. Märket råkade vara hasselfors, det var bra jord och verkar fungera bra till det mesta.

Om jorden blivit så torr att vattnet pärlar sig på den kan man spraya på lite vatten med en sprayflaska och vänta ett par sekunder. De små dropparna från sprayflaskan är så små att de väter jordpartikelytorna effektivare. Sen vattnar man med vattenkannan som vanligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon