Victoria
Hej,

Jag har blivit så förtjust i ampelpetunia/ surfinia, särskilt de mindre modellerna. Tycker de är så fint att blanda storlekar och färger + att den står sig hela sommaren smile.gif

Nu har jag fått för mig att någon har sagt eller om jag läst att de är jättesvåra att förkultivare och jag är ju inte så fantastiskt duktig på det heller Har lätt att misslyckas. Dock är dessa blommor så nedrans dyra när de kommer i butikerna och jag vill ju ha så vansinnigt många biggrin.gif

Tips och råd om hur jag går till väga med förkultivering av detta tas TACKSAMT emot!
Betty
De här två har jag visserligen inte sått men de kostade inte någon förmögenhet. Jag köpte ett par små sticklingar för 20:-/styck som jag sedan knipsade av några gånger och rotade de avklippta bitarna. De blev stora och fina tycker jag. Och som sagt, bara 20:-/st. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Victoria @ 18-01-2006, 15:46)
Hej,

Jag har blivit så förtjust i ampelpetunia/ surfinia, särskilt de mindre modellerna. Tycker de är så fint att blanda storlekar och färger + att den står sig hela sommaren smile.gif

Nu har jag fått för mig att någon har sagt eller om jag läst att de är jättesvåra att förkultivare och jag är ju inte så fantastiskt duktig på det heller  Har lätt att misslyckas. Dock är dessa blommor så nedrans dyra när de kommer i butikerna och jag vill ju ha så vansinnigt många biggrin.gif

Tips och råd om hur jag går till väga med förkultivering av detta tas TACKSAMT emot!

Om du vill ha Surfinia är det enbart sticklingförökning som gäller, frön funkar ej ifall man vill ha dem sortäkta och med det där kraftiga växtsättet.

Nu börjar det dock dyka upp rotade sticklingar på många trädgårdsbutiker som inte är så väldigt dyra.

Om det är millionbells du menar med de mindre modellerna så är denna växt en calibrachoa som inte är släkt med petunian trots likheten. Även denna växt förökas med sticklingar.
Maggan H
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,18-01-2006, 16:20)
Om du vill ha Surfinia är det enbart sticklingförökning som gäller, frön funkar ej ifall man vill ha dem sortäkta och med det där kraftiga växtsättet.

Vad du skräms Åsa, köpta frön funkar väl?? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif Jag har köpt den mörkrosa och vill väldigt gärna ha den, kanske tillsammans med någon vitblommande art. smile.gif
kerstin z5-6
de gror men blir inte den surfinia du menar , -den går bara att sticklingföröka

men de kan ju bli fina petunia för det ! smile.gif
Maggan H
Hur kan då fröfirmorna gå ut med att det blir den planta som de säger? Det ska bli intressant att se vad det blir, jag kommer bli grymt besviken om inte ens köpta frön funkar. mad.gif Har aldrig sett sticklingar av någon art häromkring, men de kanske kommer. rolleyes.gif
Bitta98
Jag köper frön till hängpetunia från Lindblomsfrö och de är inte alls svåra att förkultivera. Det blir jättefina hängpetunier av dem. //bitta
Eva i Skåne
Exakt. Hängpetunia sådde jag ifjol och de blev verkligen jättefina.

Jag kan inte se vad det är för skillnad mellan dessa och surfinia. Möjligen finns inte alla surfinians färger bland hängpetunior wink.gif
Ullet
Petuniorna är lätta att få att gro, jag har inte misslyckats en enda ggr. Om man sätter dom tidigt så blir dom tjocka o fina om man knipsar som i tid. Jag sätter dom i mars, sedan sätter jag om dom när dom är tillräckligt stora att flyttas om. När plantan blivit för vid, sätter jag dom i amplar ute i växthuset tills det är dags att flytta ut dom i juni. Då är det rejält stora amplar jag har fått till. Men nypa är rådet, nypa o knipsa så de blir välgrenade.
Maggan H
Hängpetunia och surfinia, är inte det samma blomma? blink.gif Men kul att höra att det inte är några problem med hängpetunia, för det är den jag har köpt. *Längtar*, är det inte mars snart?? tongue.gif
Lady Hamilton
Är det någon som tänker pröva den "nya sorten" från Weibulls SELECTION Unique "Double Cascade Blue F1, som säljs som "multipellets"?
jåj
Hej.
Jag har frösått och köpt rotade sticklingar i flera år.
Båda ger fina växter och är lätta att föröka med sticklingar.
Jag brukarbehöva 30 st så blir det blir att sätta igång tidigt.
Båda två varianterna går fint att sticklingföröka.

Hälsningar
JÅJ

P.S.
Varje år verkar den blå vara seg .... men det går!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Margareta Hansson @ 18-01-2006, 21:58)
Hängpetunia och surfinia, är inte det samma blomma? blink.gif Men kul att höra att det inte är några problem med hängpetunia, för det är den jag har köpt. *Längtar*, är det inte mars snart?? tongue.gif

Hängpetunia och Surfina är inte exakt samma sak. Surfinia är en serie med hängpetunior som har extra frodigt och starkt växtsätt för att få en växt med dessa egenskaper är det sticklingsförökning som gäller. Vanlig hängpetunia som man kan köpa frön till hos fröfirmorna går utmärkt att använda men man får då en vanlig hängpetunia och inte en Surfinia.
Betty
Har haft både surfinor och hängpetunior och tycker inte det är någon större skillnad på dem. Så här frodiga och starkväxande praktpetunior hade jag för ett par år sen (frösådda).
Bitta98
Här är mina från förra året //bitta

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon