AnnaQ
Jag är nybörjare på rosor och har köpt ett gammalt hus med en trädgård där det står två exemplar av någon vit buskros. Jag antar att det är samma sort och att den är av gammaldags typ, den är halvfylld och doftar. Kanske kan jag få hjälp att artbestämma dem till sommaren.

Nu är frågan hur jag får dem att vilja bo kvar. Under sommar, höst och vinter har tomten utsatts för diverse hårdhänt behandling av grävmaskiner och traktorer. (Dränering, renovering etc.)

Buskarna har trots viss försiktighet inte klarat sig helt oskadda, vissa av deras grenar har mosats och de har fått en eller annan planka och tegelpanna i huvudet.

Jag undrar nu hur hårt jag bör beskära dem framåt vårvintern. Min ringa kunskap i ämnet säger mig att gammaldags buskrosor aldrig ska beskäras särskilt hårt, men dessa ser ju mer än lovligt risiga ut.

Hur får jag fason på dem? wacko.gif
Kajsa
Tycker du ska ta bort det skadade och äldsta grenarna nerifrån, är det buskar som blommar på fjolårsskott ska man gallra försiktigt, annars inga blommor om man kapar allt. Ta bara det du måste och vänta tills du vet vad du har för sort av rosor, vänta till våren. Är buskarna jättestora låt det vara ett klippjobb under flera år, att det finns grenar i busken av olika ålder, 1-5 år. Ja, så skulle jag gjort med gamla rosor. Varsam hand, säkert en klenod att vara rädd om.
ALBA rosor
Titta under Alba rosor om det kan vara någon du känner igen, kan naturligtvis vara andra sorter också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon