Lady Hamilton
smile.gif Jag använder mig av mjuka petflaskor med kork för att vattna frösådder m.m. Men så idag när ketchupen tog slut och jag tänkte slänga flaskan kom jag på att ohmy.gif Varför inte använda den till att vattna med. Om man diskar den ordentligt så borde den vara idealisk. Hålet i kapsylen verkar vara lagomt stort. Är det någon fler som använder sig av typ. Ketchup flaskor att vattna med?
kerstin z5-6
har inte testat -men hålet är väl lite stort ?
Eva i Skåne
Jag använder en petflaska där jag stuckit små hål i korken. Funkar bra till små tunna plantor.
Zazu
CITAT (Eva i Skåne @ 18-01-2006, 19:12)
Jag använder en petflaska där jag stuckit små hål i korken. Funkar bra till små tunna plantor.

gör jag med! wub.gif

mvh zazu
titti49zon6
Jag använder vanlig stänkflaska....det kommer lagom mycket vatten
beroende på hur hårt man trycker på flaskan
Helen i Piteå Zon 5
Nog brukar jag även använda en ketchupflaska att vattna mina sådder med, funkar fint, jag sprutar efter kanterna på krukan. / Helen
Anki V
Vattnar alla ni som har erfarenhet uppifrån? wacko.gif

Jag trodde att det skulle vara bättre för småplantorna att få vattnet nerifrån. Tanken var att rötterna då liksom skulle söka sig neråt i krukan.

Har jag i onödan investerat i en underbetattningsmatta?

/Anki
yenny
jag brukar också vattna underifrån.
Helen i Piteå Zon 5
Nej, jag vattnar alltid uppifrån, tror jag skulle dränka mina frösådder om jag skulle vattna nerifrån, men det där är en vana... rolleyes.gif / Helen
kerstin z5-6
Eftersom jag sår en del alpiner penstemoner Meconopsis och annat som har lätt för det som kallas "damping off" och rotröta -de faller ihop om det blir lite blött, vill jag ha full koll och vattnar bara uppifrån smile.gif
Ska man bort en helg är nog underbevattning drömmen
-för maken som bevattnare =Damping off syndromet laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lady Hamilton
Jag använder underbevattnings matta OCH duschar mina plantor uppifrån smile.gif Det blir väll inga större mängder vatten uppifrån men däremot ganska ofta. Det har funkat väldigt bra för mig.
Ketchup o pet-flaskorna anväder jag oftast till de lite större plantorna
Anki V
Jaha, jag har just insett att jag även behöver en lektion i konsten att bevattna. wacko.gif

Jag trodde att med underbevattningsmattan skulle det bli lättare att vattna "jämt".

Om jag höll mattan fuktig men inte drypande våt skulle det hållas en någolunda jämn fuktighet i krukorna med hjälp av kapillärkraften.

Jag har skaffat långpannor (ungsformar) där jag tänkte ha lekakulor i botten sedan "mattan". När jag vattnar slår jag vatten i botten på långpannorna och låter kanterna på "mattan" suga upp vattnet.

Hur fel blev det då?unsure.gif

/Anki V

Hoppsan, jag såg inte Hamiltons inlägg
Lady Hamilton
smile.gif Det behöver inte alls bli fel! Det kan fungera bra. Det är igentligen bara du som kan avgöra vilken "metod" som passar dig bäst.
laugh.gif Som du ser har de flesta av oss lite olika metoder som vi tycker fungerar bäst
AndreasBlomquist
Jag spinner vidare på bevattningsfrågorna. Jag har liksom du Hamilton de där underbevattningsbrickorna från Willab trädgård.

Hur högt upp ska jag fylla vatten för att den ska funka optimalt för mina kommande frösådder?
Klematis
Jag brukar göra både och. De har ju olika behov. Vissa små plantor tycker jag behöver en liten dusch ovanifrån. När de precis har kommit upp så har de ju inte så stora rötter precis. Torkar de ut är det ju kört.
Anki V
Räcker det inte då med att man duschar plantorna regelbundet med "blomspruta?

Fukten nerifrån ska väl stimulera rötterna att söka sig neråt.
(Tankefel??? wink.gif )

/Anki
kerstin z5-6
om du har underbevattning och jorden är våt -behövs väl knappast mer vatten .. men jag är novis på underbevattning , och aldeles för petig för det .. fö det enda jag är petig med i livet :I Mina frösådder smile.gif LOL

Däremot kan jag tänk mig detta efter omskolningen -till vissa sorter
Anki V
Ja, ja nu förstår jag!!! laugh.gif

Jag har aldrig tänkt att använda underbevattning för frösådderna. Bevakning av såkärlen borde vara tillräckligt eftersom dom befinner sig i fuktig miljö (under glas eller plast).

Det var när man skolat om plantorna som jag trodde att det skulle vara bäst att tillföra vatten nerifrån.

/Anki
kerstin z5-6
okeeey , men även där kör jag naturmetoden smile.gif regn fr ovan
Lady Hamilton
CITAT (AndreasBlomquist @ 18-01-2006, 23:00)
.....Jag spinner vidare på bevattningsfrågorna. Jag har liksom du Hamilton de där underbevattningsbrickorna från Willab trädgård............
Hur högt upp ska jag fylla vatten för att den ska funka optimalt för mina kommande frösådder?........

Jag brukar fylla så att mattan blir blöt och att det sedan ligger kvar vatten i kanalerna. Och när det börjar bli lite vatten kvar, fyller jag på med vatten.
noora
Så blomspruta på sådderna och underbevattning med matta när man skolat om plantorna i krukor, låter det som en bra plan?
Lady Hamilton
smile.gif Ja det tycker jag låter mkt bra
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2006, 18:17)
har inte testat -men hålet är väl lite stort ?

smile.gif Jo du har rätt, att till småplant är det för stort men till större plantor och krukor är den bra att vattna med. Och hellst när det är trångt och svår åtkomligt, som det börjar bli för mig laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon